Byggahus.se
Hejsan,

Vet inte riktigt hur detta hände, mer en att det hände när jag inte var hemma.

Köksluckan ramlade av från köksskåpet och lämnade denna fantastiska flagnande spån skit. Går ju inte att skruva dit köksluckan för det flagnar ju bara och finns knappt något att slå i.

Bor i hyres lägenhet så att byta skåpet är ju knappast en lösning och vill helst inte krypa till korset hos hyresvärden utan fixa detta själv. Finns det något man kan fylla igen hålet med för att kunna skriva dit luckan igen?

Se bild
 
  • Skadat köksskåp med flagnande och skadade områden där köksluckan har lossnat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
N noobpool skrev:
Hejsan,

Vet inte riktigt hur detta hände, mer en att det hände när jag inte var hemma.

Köksluckan ramlade av från köksskåpet och lämnade denna fantastiska flagnande spån skit. Går ju inte att skruva dit köksluckan för det flagnar ju bara och finns knappt något att slå i.

Bor i hyres lägenhet så att byta skåpet är ju knappast en lösning och vill helst inte krypa till korset hos hyresvärden utan fixa detta själv. Finns det något man kan fylla igen hålet med för att kunna skriva dit luckan igen?

Se bild
kan man få en större bild?
Jag hade skruvat fast en bit byggplyfa och målat på varsida istället..

Annars går det ju att limma samt måla över limmet..
 
Redigerat:
Maskintok skrev:
kan man få en större bild?
Jag hade skruvat fast en bit byggplyfa och målat på varsida istället..

Annars går det ju att limma samt måla över limmet..
Problemet med limma är ju dom stora gångjärnen som ska skruvas fast där? Bättre bild på både gångjärnet som ska sitta där och också hålet
 
  • Stort köksskåpsgångjärn hålls upp mot en vit lucka för att visa passform och monteringshål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på skåpsinredning med hål och skador där ett gångjärn ska monteras, bredvid matförpackningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
N noobpool skrev:
Problemet med limma är ju dom stora gångjärnen som ska skruvas fast där? Bättre bild på både gångjärnet som ska sitta där och också hålet
Jo men med epoxy lim så kan du borra ett mindre hål och skruva tillbaka gångjärnet igen..
 
Leta reda på en renoveringsplatta och skruva dit:

175l6600-monterad.jpg
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
N noobpool skrev:
Hejsan,

Vet inte riktigt hur detta hände, mer en att det hände när jag inte var hemma.

Köksluckan ramlade av från köksskåpet och lämnade denna fantastiska flagnande spån skit. Går ju inte att skruva dit köksluckan för det flagnar ju bara och finns knappt något att slå i.

Bor i hyres lägenhet så att byta skåpet är ju knappast en lösning och vill helst inte krypa till korset hos hyresvärden utan fixa detta själv. Finns det något man kan fylla igen hålet med för att kunna skriva dit luckan igen?

Se bild
Borra upp och limma i träplugg i lämplig storlek och skruva sen i den.
 
IKEA -stuk , Blum , G år inte att lappa, gör som zarkov säger , skaffa en platta, ta med gångjärnet för att se att dom passar ihop, sen spackla igen det trasiga och måla.
 
N noobpool skrev:
Vet inte riktigt hur detta hände, mer en att det hände när jag inte var hemma.
Nu vet jag inget om din relation med värden men hände detta "av sig självt" utan att du gjort något konstigt hade jag nog sett det som hyresvärdens problem.

Har du någon aning om vad som hänt? Kan området ha utsatts för fukt? Vattenånga? Då kan det naturligtvis handla om att det är mer ditt problem än värdens.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Nu vet jag inget om din relation med värden men hände detta "av sig självt" utan att du gjort något konstigt hade jag nog sett det som hyresvärdens problem.

Har du någon aning om vad som hänt? Kan området ha utsatts för fukt? Vattenånga? Då kan det naturligtvis handla om att det är mer ditt problem än värdens.
Alfredo Alfredo skrev:
Nu vet jag inget om din relation med värden men hände detta "av sig självt" utan att du gjort något konstigt hade jag nog sett det som hyresvärdens problem.

Har du någon aning om vad som hänt? Kan området ha utsatts för fukt? Vattenånga? Då kan det naturligtvis handla om att det är mer ditt problem än värdens.
Är väldigt handfallen till hur detta hände. Det är ett mittenskåp så inte under spisen eller kranen så vet faktiskt inte. Har bra relation till hyresvärden men jag bor i en lägenhet där mycket är "hur tänkte ni där" situationer och där saker inte är ordentligt gjorda, och felanmäler man så får man oftast inte det reparerat så då är det enklare att göra små saker själv då hyresvärden inte har något i emot det.

Ska försöka hitta en platta som passar dom gångjärnen tack för alla tips!
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
A
i en hyresrätt bör man rådfråga värden först, det kan slå tillbaka annars
 
  • Gilla
tobbe9012 och 1 till
  • Laddar…
Om det är äldre kök så är det normalt slitage och hyresvärdens bekymmer.
 
H hapazard skrev:
Om det är äldre kök så är det normalt slitage och hyresvärdens bekymmer.
Det är inte normalt slitage att köksluckans gångjärn slits ur sitt fäste.
Hade jag fått det svaret att det hände när hg inte var hemma skulle jag alla dagar I veckan fakturera kostnaden.
Får jag en ärlig förklaring skulle jag kunna överväga att fixa beroende på orsak.

//hyresvärd
 
T tobbe9012 skrev:
Det är inte normalt slitage att köksluckans gångjärn slits ur sitt fäste.
Hade jag fått det svaret att det hände när hg inte var hemma skulle jag alla dagar I veckan fakturera kostnaden.
Får jag en ärlig förklaring skulle jag kunna överväga att fixa beroende på orsak.

//hyresvärd
Förr eller senare så lossar infästningar ur spånskiva. (om de utsätts för upprepad belastning)
 
H hapazard skrev:
Förr eller senare så lossar infästningar ur spånskiva.
Inte vid normal användning. Börjar skruvarna krypa ur får man dra åt dessa eller felanmäla. Inte fortsätta och förvära skadan.
 
T tobbe9012 skrev:
Det är inte normalt slitage att köksluckans gångjärn slits ur sitt fäste.
Hade jag fått det svaret att det hände när hg inte var hemma skulle jag alla dagar I veckan fakturera kostnaden.
Får jag en ärlig förklaring skulle jag kunna överväga att fixa beroende på orsak.

//hyresvärd
Du måste vara rolig att ha som hyresvärd, tro att dina hyrare ljuger åt dig. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.