Byggahus.se

Allemansrättens framtid

  • Antal röster
    174
Roffe_riff Roffe_riff skrev:
Vad är det för extremt med att sörja att skog sågas ned, kalhygge, där stora naturvärden finns?
Då är det mer extremt, men normaliserat, att hålla på och hänga upp sig i småsaker kring ägande.
- Jag äger den här skogen, låt mig hindra att andra människor går närmre än 126m från mitt hus.
- Jag äger den här stranden som jag badat vid 2ggr i månaden, låt mig förbjuda andra människor att avnjuta detta naturvärde. Och nu slår jag upp ett fult staket för för det känns skönt att ha markerat.
Du är medveten om att vissa arter trivs i kalhyggen?
 
  • Gilla
Bror9
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Vårat land, vår by, våra kärnkraftverk, vårat hyreshus. Låter helt korrekt att säga "våran skog" trots att den står på någon annan i fastighetsregistret :)
Jo,men det är ju den som står i fastighetsregistret som ska bestämma...
Inte nån som har anknytning till just den skogen.

Då blir det lika dumt som när någon boende Stockholm överklagar skyddsjakt på en varg i Värmland
 
  • Gilla
Bror9 och 1 till
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
Du är medveten om att vissa arter trivs i kalhyggen?
Efter att man raderat merparten av ett ekosystem finns det säkert ett antal arter eller individer som gillar att etablera sig. Ser dock inte hur det skulle stärka argumentet för kalhygge.
 
Maskintok skrev:
Varför skulle det finnas stora naturvärden i skogen?

Varför ska man sörja när man gör något bra?
Att du ställer den frågan innebär att du inte förstår svaret.

På vilket sätt är en så höggradig exploatering för att inte säga förstörelse av naturresurser något enbart positivt? När det kunde göras åå andra sätt. Så som Danmark och Tyskland nu bestämt sig för.
 
Roffe_riff Roffe_riff skrev:
för att inte säga förstörelse av naturresurser
Att nyttja en naturresurs är inte att förstöra den. Tycker man det så tycker man egentligen inte att det är en naturresurs, utan något annat.

Trakthyggesbruk (kalhyggen) är det i särklass effektivaste sättet att bedriva skogsbruk på. Att det stoppas i länder nästan helt utan brukad skog har inte med produktivitet att göra.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Trakthyggesbruk (kalhyggen) är det i särklass effektivaste sättet att bedriva skogsbruk på
Finns de som inte håller med om att det är det mest långsiktigt ekonomiska sättet.
Sedan så har vi ju det där löjliga med hållbarhet, inta alltid som effektivaste & hållbart är helt kompatibelt, men då får man väl resonera som den frireligiösa fiskaren på västkusten som blev intervjuad för ett antal år sedan i radio:
- Men vad säger du till dem som säger att ni bedriver ett rovfiske när ni tar upp ALL torsk. Det blir ju ingen återväxt!
-Om torsken tar slut så är det guds vilja & inget vi kan göra nåt åt!
 
  • Gilla
Roffe_riff
  • Laddar…
A
Roffe_riff Roffe_riff skrev:
Att du ställer den frågan innebär att du inte förstår svaret.

På vilket sätt är en så höggradig exploatering för att inte säga förstörelse av naturresurser något enbart positivt? När det kunde göras åå andra sätt. Så som Danmark och Tyskland nu bestämt sig för.
Tyskland och Danmark kan ju alltid önska att de hade lika bra siffror och verklighet över rödlistade arter som vi... våra arter ökar i antal, deras minskar..
 
  • Gilla
Bror9
  • Laddar…
L lat skrev:
Finns de som inte håller med om att det är det mest långsiktigt ekonomiska sättet.
Jag har inte sett någon visa det med faktiskt utfall. Har du?

L lat skrev:
Sedan så har vi ju det där löjliga [min kursivering] med hållbarhet, inta alltid som effektivaste & hållbart är helt kompatibelt,
Att hållbarhet är löjligt får stå för dig, lägg inte ord i munnen på mig är du snäll. Själv tror jag nämligen tvärt om, att avkastningsfokus och stordrift normalt är hållbarare än alternativen. Inte för att de inte påverkar, utan för att påverkan per enhet minimeras om vi brukar resurser så effektivt vi kan.

Som exempel är jag helt mot s.k. ekologiskt jordbruk. Greenwashing av värsta sort.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Roffe_riff Roffe_riff skrev:
Att du ställer den frågan innebär att du inte förstår svaret.

På vilket sätt är en så höggradig exploatering för att inte säga förstörelse av naturresurser något enbart positivt? När det kunde göras åå andra sätt. Så som Danmark och Tyskland nu bestämt sig för.
Vi förstör inte naturresurserna...
Ska vi låta träden stå tills de rasar själva menar du då?
Det är bättre att avverka och få byggvirke,papper och bränsle än att låta resurser stå oanvända
 
  • Gilla
Bror9 och 2 till
  • Laddar…
A
skoge skoge skrev:
Vi förstör inte naturresurserna...
Ska vi låta träden stå tills de rasar själva menar du då?
Det är bättre att avverka och få byggvirke,papper och bränsle än att låta resurser stå oanvända
något som allemansrättens försvarare bör tänka riktigt hårt på...
stående gamla träd är dödsfällor.
Man vet aldrig när de faller..
Och i oskötta skogar så är det mer en regel än undantag...
 
  • Älska
Bror9
  • Laddar…
Maskintok skrev:
något som allemansrättens försvarare bör tänka riktigt hårt på...
stående gamla träd är dödsfällor.
Man vet aldrig när de faller..
Och i oskötta skogar så är det mer en regel än undantag...
Japp
 
  • Gilla
Bror9 och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Att hållbarhet är löjligt får stå för dig, lägg inte ord i munnen på mig är du snäll. Själv tror jag nämligen tvärt om, att avkastningsfokus och stordrift normalt är hållbarare än alternativen. Inte för att de inte påverkar, utan för att påverkan per enhet minimeras om vi brukar resurser så effektivt vi kan.
Det var inte meningen att lägga just de orden i din mun, men hållbarhet tenderar vara ett ord som många anser vara ett "miljömupps påhitt", framför allt om man pratar ekonomi.

Hittade några roliga länkar. Slutsatsen verkar i de flesta av dem vara att produktionen blir högre vid traktshygge, men ekonomin verkar det råda mer delade meningar om.

https://www.skogssverige.se/vad-har...ckdelar-sett-ur-ekonomiskt-miljo-och-tekniskt

https://www.skogsstyrelsen.se/globa...rien/skogsskotsel-serien-11-bladningsbruk.pdf
 
A
L lat skrev:
Det var inte meningen att lägga just de orden i din mun, men hållbarhet tenderar vara ett ord som många anser vara ett "miljömupps påhitt", framför allt om man pratar ekonomi.

Hittade några roliga länkar. Slutsatsen verkar i de flesta av dem vara att produktionen blir högre vid traktshygge, men ekonomin verkar det råda mer delade meningar om.

[länk]

[länk]
Nu är inte skogsskötseln i Tyskland och Danmark någon sort blädning på något sätt.
Och detta ligger långt utanför tråden.

Det du hänvisar till är lubeck modellen.
Det som folk kallar för plockhuggning..
Finns inte som metod utan det är en vanlig hög och låggallring..
 
  • Gilla
Bror9
  • Laddar…
Maskintok skrev:
är inte skogsskötseln i Tyskland oc
Inte jag som nämnt nåt om Tyskland/Danmark
 
A
L lat skrev:
Inte jag som nämnt nåt om Tyskland/Danmark
nähä :thinking:
Ja ja då ber jag om ursäkt.
Och bygger upp inför nästa som jag har fel om;):rofl:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.