Byggahus.se
Hej på er

Vi bor i ett 1.5-plans hus på 128 kvm byggt 1972.Tidigt 80-tal installerade man ett FTX-system RDAA 1-3-1 för att sänka uppvärmningskostnaderna antar jag och för att få ett bättre inomhusklimat.

När vi flyttade in så tilläggsisolerade vi väggarna utvändigt, samt installerade två stycken luftvärmepumpar (en på varje våningsplan) och tog bort elradiatorerna.

Jag tycker att vi har ett väldigt trevligt inomhusklimat när det kommer till luftkvalitet. Det märks stor skillnad mellan vårt och våra grannars hus som inte har FTX. (Kedjehus). Men jag tycker att det är lite dåligt på att återvinna värmen.

Förvärmaren är för tillfället urkopplat eftersom att termostaten ligger sluten och den värmer konstant.

Jag har lagt två temperaturgivare i lådan, en i kanalen där friskluft tas in och en alldeles efter värmeväxlaren mellan fläkten och värmeväxlaren.

Skärmbild av en temperatur- och fuktighetssensor som visar 10,0 °C och 34,0 % luftfuktighet efter ett FTX-system.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av Xiaomi Aqara temperatursensor visar temperatur -2°C och luftfuktighet 84% samt batteristatus 83%.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tycker att värmeåtervinningen är lite dålig.
Jag vet ju inte vad jag kan jämföra med eller om jag bör byta till ett nytt aggregat men jag har en tanke om att sätta en frånluftskanal alldeles ovanför luftvärmepumpen. På så vis borde den väl återvinna mer värme ? Jag har möjlighet att dra fler kanaler med både till och frånluft eftersom att vi bygger om hemma.

På entréplan har vi 3 frånluftsdon och 2 tilluftsdon och på ovanvåningen 2 frånluftsdon samt 1 tilluftsdon.

Hur bör jag tänka ? Ska jag satsa på ett större och nyare aggregat eller ska jag behålla det gamla som inte kostar mer än att driva fläktmotorn?

Hur har ni gjort ? Hur ser det ut hemma hos er ?
Förutom att jag får ett modernare och mer effektivt aggregatet om jag byter, vad har man för möjligheter med ett sådant ? I dagsläget kan jag bara ställa in fläktmotorn mellan 2 lägen.
 
surris
40 åriga FTX-aggregat hade inte den återvinningen som idag. Har du 22 grader i frånluften så hart du 50% i verkningsgrad, det är ungefär det man kan räkna med på gamla korsströmsvärmeväxlare.

Jag har antagit lite, men byter du till ett nytt aggregat med roterande och 80% i verkningsgrad så sparar du ca 2000 kWh om året, både i värmeenergi och fläktenergi.
 
  • Gilla
Runnis och 1 till
  • Laddar…
surris surris skrev:
40 åriga FTX-aggregat hade inte den återvinningen som idag. Har du 22 grader i frånluften så hart du 50% i verkningsgrad, det är ungefär det man kan räkna med på gamla korsströmsvärmeväxlare.

Jag har antagit lite, men byter du till ett nytt aggregat med roterande och 80% i verkningsgrad så sparar du ca 2000 kWh om året, både i värmeenergi och fläktenergi.
det låter ju väldigt trevligt.
det lutar nog åt att jag byter.

vad tror du om idén om att sätta ett frånluftsdon alldeles ovanför luftvärmepumpen för att på så sätt kunna utnyttja värmen därifrån ?
 
surris
I impendill skrev:
det låter ju väldigt trevligt.
det lutar nog åt att jag byter.

vad tror du om idén om att sätta ett frånluftsdon alldeles ovanför luftvärmepumpen för att på så sätt kunna utnyttja värmen därifrån ?
Nja då kommer du ta värmen som luft/luftvärmepumpen ska tillföra till byggnaden. En viss del av uppvärmningsluften kommer du blåsas ut och förlora 20% av värmen. Det är bättre du tar ut rumsluften så långt bort från luft/luftvärmepumpen som möjligt, då får du bättre spridning på värmen och värmeenergin som tillförts via luft/luftvärmepumpen kommer ha lämnat av sin värmeenergi till rumsluften innan den ventilaras ut.
 
  • Gilla
Agynna och 2 till
  • Laddar…
Våra värden just nu.
Ftx installerat i fjol.
200kvm 70-talshus i skåne.
 
  • Appskärm som visar aktuella temperaturvärden i olika delar av ett hus med FTX-system.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P Pyka skrev:
Våra värden just nu.
Ftx installerat i fjol.
200kvm 70-talshus i skåne.
kan du hjälpa mig att förstå de olika bilderna ? vad är det jag ser :)?
 
I impendill skrev:
kan du hjälpa mig att förstå de olika bilderna ? vad är det jag ser :)?
0.2 temp utifrån. Utomhustemp luft.
16.4 temp från inomhus. Kyls ner pga oisolerad vind. Har vid tillfället mellan 19-22 grader inomhus.
13.1 temp in inomhus från växlare. Tappar ca 3 grader.
6.4 grader skickas ut utomhus.

Måste tillägga att aggregatet byter ut all luft inomhus vart halvtimme.

Skriver som en kratta. Hoppas du e med.
 
  • Gilla
impendill och 1 till
  • Laddar…
P Pyka skrev:
0.2 temp utifrån. Utomhustemp luft.
16.4 temp från inomhus. Kyls ner pga oisolerad vind. Har vid tillfället mellan 19-22 grader inomhus.
13.1 temp in inomhus från växlare. Tappar ca 3 grader.
6.4 grader skickas ut utomhus.

Måste tillägga att aggregatet byter ut all luft inomhus vart halvtimme.

Skriver som en kratta. Hoppas du e med.
tack för redogörelsen.
Vad är det för fabrikat på ditt ftx ?
 
I impendill skrev:
tack för redogörelsen.
Vad är det för fabrikat på ditt ftx ?
Recovent.
 
Just nu har jag en uteluftstemperatur på -2,2, frånluft på 18,4 och tilluft på 12,7.
Har också en oisolerad vind med 100mm isolering på kanalerna, 250 m2 stort hus.
Aggregat VSR 500
 
Termostat visar inomhustemperatur 21°C och fuktighet 76%, samt utomhus -2°C.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rören på kallvind och ganska välisolerade.
Isolerade rör på kallvind med en hand som pekar på isoleringen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Runnis och 1 till
  • Laddar…
L Luugen skrev:
[bild]
Rören på kallvind och ganska välisolerade.
[bild]
De var verkligen välisolerade.
Inte orolig för kondens?
Vad har du för inomhustemp?
 
I impendill skrev:
Hej på er

Vi bor i ett 1.5-plans hus på 128 kvm byggt 1972.Tidigt 80-tal installerade man ett FTX-system RDAA 1-3-1 för att sänka uppvärmningskostnaderna antar jag och för att få ett bättre inomhusklimat.

När vi flyttade in så tilläggsisolerade vi väggarna utvändigt, samt installerade två stycken luftvärmepumpar (en på varje våningsplan) och tog bort elradiatorerna.

Jag tycker att vi har ett väldigt trevligt inomhusklimat när det kommer till luftkvalitet. Det märks stor skillnad mellan vårt och våra grannars hus som inte har FTX. (Kedjehus). Men jag tycker att det är lite dåligt på att återvinna värmen.

Förvärmaren är för tillfället urkopplat eftersom att termostaten ligger sluten och den värmer konstant.

Jag har lagt två temperaturgivare i lådan, en i kanalen där friskluft tas in och en alldeles efter värmeväxlaren mellan fläkten och värmeväxlaren.

[bild] [bild]

Jag tycker att värmeåtervinningen är lite dålig.
Jag vet ju inte vad jag kan jämföra med eller om jag bör byta till ett nytt aggregat men jag har en tanke om att sätta en frånluftskanal alldeles ovanför luftvärmepumpen. På så vis borde den väl återvinna mer värme ? Jag har möjlighet att dra fler kanaler med både till och frånluft eftersom att vi bygger om hemma.

På entréplan har vi 3 frånluftsdon och 2 tilluftsdon och på ovanvåningen 2 frånluftsdon samt 1 tilluftsdon.

Hur bör jag tänka ? Ska jag satsa på ett större och nyare aggregat eller ska jag behålla det gamla som inte kostar mer än att driva fläktmotorn?

Hur har ni gjort ? Hur ser det ut hemma hos er ?
Förutom att jag får ett modernare och mer effektivt aggregatet om jag byter, vad har man för möjligheter med ett sådant ? I dagsläget kan jag bara ställa in fläktmotorn mellan 2 lägen.
Jag tycker att du ska byta aggregatet så snabbt du bara kan!
Dagens aggregat är enormt energisnåla och har hög verkningsgrad.

Vi har 50mm isolering på rören och vid -18,6°C ute hade vi 14-15°C på tilluften i rummen helt utan hjälp av något värmeelement i aggregatet. Tempen vid fånluftsdonen brukar ligga på mellan 22-24°C och lite svalare på övervåningen där vi aldrig är.
Så fort det blir plusgrader ute håller aggregatet inställda 19°C på tilluften.
Aggregatet förbrukar ca 70W injusterat för våra 155m² 1½ plan. Årsförbrukning kommer att landa på lite drygt 600kWh. Nu har jag varit ensam hemma i huset några dagar så jag sänkte ventilationen ca 10% på prov. -15°C ute gav en tilluftstemperatur på 15-16°C. Vi är bara två i hushållet som jobbar mer än vi är hemma så lite sänkt ventilation gör inget.
Jag ville ha ett aggregat som jag skulle kunna göra en massa inställningar på och det fick jag men jag rör det aldrig. Jag har lagt displayen i köket så ja lätt kan se temperaturerna och det räcker! Temperaturer och elförbrukningen håller jag koll på. 60W drar det nu på lite lägre varvtal. Aggregatet är ett Östberg Heru 100S EC. Det var det som fick plats på den lilla kattvind som finns. Ville ha en storlek större egentligen men det fick inte plats och det hade bara varit onödigt stort.
 
  • Gilla
impendill
  • Laddar…
P Pyka skrev:
De var verkligen välisolerade.
Inte orolig för kondens?
Vad har du för inomhustemp?
Njae, inte orolig för kondens.
Ca 22-23grader inomhus och jag tappar tappar ca 2 grader i rören enkel vägnar det är kring nollan ute.
Så vintertid ligger tilluften kring 15C.

Har också ett heru s100 ec
 
  • Gilla
impendill och 1 till
  • Laddar…
P Pyka skrev:
Recovent.
@Pyka är du nöjd med Recovent? Vilket agg har du?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.