Byggahus.se
Hur lång beräknas livslängden vara för en Stiga Autoclip 520 av 2014 års modell? Min har nu gått nästa 3400 timmar och har börjat uppföra sig allmänt konstigt. Ofta Omstart och larm om Utanför gräns. Begränsningskabeln är ok. Har mätt upp och kollat hela dragningen med testinstrument. Men nu börjar mina idéer ta slut hur går jag vidare?. Batteriet är 1 år gammalt och måste betraktas som ok. Köpa ny klippare?...
 
Den beräknade livslängden har jag aldrig sett, men för info kanske man kan använda min erfarenhet, nu när min 520 är i behov av nya batterier:

Årsmodell 2012 och nu lägger batterierna av.
Från början klippte hon ca 4-5tim på en laddning.
Förra året började en minskning av klipptiden och hon var nere på 2,5-3tim klipptid.
Nu i år, efter laddning, klarar hon ca 15min, sedan dör hon.

Köper nya batterier och återkommer om hon fortfarande har någon livsgnista kvar....
 
Nya batterier och hon tuffar på i dryga 4 tim per laddning.
 
U Urban H skrev:
Min har nu gått nästa 3400 timmar och har börjat uppföra sig allmänt konstigt. Ofta Omstart och larm om Utanför gräns. Begränsningskabeln är ok.
Troligt är det strul med en hjulmotor/drivmotor eller båda. Kanske börja med att byta kolen till nya (två kol per motor för drivmotorerna att byta). Efter så många timmar bör du nog också byta kol till klippmotorn med (kolet till den är ett paket så lite dyrare).

Hade själv nyss konstiga symtom på problemen med min Stiga Autoclip 527 och tog ett tag innan jag hittade felet.

När man startar den ifrån laddstationen backar den ut en liten bit sen får den error "utanför tråd" på svenska eller "out of border" error när menyn är på engelska sedan "startar om" ("restarting" på engelska") och räknar ner från 59 eller 60 sekunder, när det startat om så gör den samma sak och startar om igen.

Startar man den istället ifrån avstängt läge direkt på gräsmattan så startar den bladmotorn och kör iväg en eller några meter innan den ger samma errormeddelande med "utanför tråd" på svenska eller "out of border".

Felsökt problemet och felet var/är att en hjulmotor blivit dålig för att motorreduceraren (växellådan) gick/år trögt/segt.

Jämför man hjulmotorerna/drivmotorerna genom att snurra på hjulen när roboten är avstängd så går ena hjulet att snurra på lätt utan oljud och andra går lite trögare plus låter mera när man snurrar på det. (Dåligt av Stiga att inte ge ett bättre errormeddelande än "out of border" när datorn känner av att ena hjulmotorn/drivmotorn går är trög/seg, den kunde ju lika gärna ha sagt att "problem med hjulmotor").

Jag bytte nu först ut bara motor och inte hela hjulmotor/drivmotor-paketet med motorreducerare (motor reducer ~ växellåda/växellådan) och nu går den igen men nog inte så bra då rotorsaken till felet verkar vara med motorreduceraren (växellådan) och inte motorn, för snurrar man på hela hjulet nu manuellt när allt är monterat och roboten avstängd så går detta hjulmotor-paket fortfarande trögare än den andra.

Kan nog utgå ifrån att då motorreduceraren och inte motorn var dålig och fortfarande är det så är det säkert bara en tidsfråga innan även den nya motorn kommer att gå söder.

Slutsatsen är att jag måste byta ut hela hjulmotor-paketet inklusive motorreducerare för att åtgärda rotorsaken.
 
  • Gilla
Pidde3
  • Laddar…
U Urban H skrev:
Hur lång beräknas livslängden vara för en Stiga Autoclip 520 av 2014 års modell? Min har nu gått nästa 3400 timmar och har börjat uppföra sig allmänt konstigt. Ofta Omstart och larm om Utanför gräns. Begränsningskabeln är ok. Har mätt upp och kollat hela dragningen med testinstrument. Men nu börjar mina idéer ta slut hur går jag vidare?. Batteriet är 1 år gammalt och måste betraktas som ok. Köpa ny klippare?...
Har du kvar klipparen?
 
U Urban H skrev:
Hur lång beräknas livslängden vara för en Stiga Autoclip 520 av 2014 års modell? Min har nu gått nästa 3400 timmar och har börjat uppföra sig allmänt konstigt. Ofta Omstart och larm om Utanför gräns. Begränsningskabeln är ok. Har mätt upp och kollat hela dragningen med testinstrument. Men nu börjar mina idéer ta slut hur går jag vidare?. Batteriet är 1 år gammalt och måste betraktas som ok. Köpa ny klippare?...
Jag har fått någorlunda liknande problem som lokala återförsäljaren inte kunde felsöka men hittade tips om att kolla spänningen/volten på klockbatteriet/knappcellen som sitter på fastlött på kretskortet. Mycket riktigt så var det slut eller hade i alla fall låg spänning så blev att köpa nytt batteri för att sedan löda loss gamla och byta till nya.

Kommer inte ihåg exakt typ av bettleri men har för mig att var litiumbatteri CR2032 med ben för kretskort, ex:

https://www.elfa.se/sv/litiumbatteri-kretskort-litium-cr2032-3v-200mah-sony-cr2032fth15/p/16927578

https://www.conrad.se/p/renata-cr2032mfr-rh1-knappcell-cr-2032-litium-225-mah-3-v-1-st-1009409
 
  • Gilla
erikassar
  • Laddar…
Hej,

Min signalenhet till klipparen (Stiga Autoclip 520 2012) verkar ha gett upp... det råkar inte vara någon som har en liggandes? Alternativt om det är något som går att laga!
 
A AndreasS78 skrev:
Jag har fått någorlunda liknande problem som lokala återförsäljaren inte kunde felsöka men hittade tips om att kolla spänningen/volten på klockbatteriet/knappcellen som sitter på fastlött på kretskortet. Mycket riktigt så var det slut eller hade i alla fall låg spänning så blev att köpa nytt batteri för att sedan löda loss gamla och byta till nya.

Kommer inte ihåg exakt typ av bettleri men har för mig att var litiumbatteri CR2032 med ben för kretskort, ex:

[länk]

[länk]
Ska byta detta på grannens klippare. Vart hittar jag instruktion/sprängskiss?
 
Jannica Pihl Jannica Pihl skrev:
Ska byta detta på grannens klippare. Vart hittar jag instruktion/sprängskiss?
Du behöver inte ha nån sådan. Plocka bort alla kablar från moderkortet sen löder du bort det gamla. Lättare att löda fast det nya på baksidan av kortet, men det får inte sticka ut för mycket . Mvh Hjallis
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.