Byggahus.se
Hej! Låter som du är i ett skoj skede! Några tankar som jag hoppas du kan ha nytta av:
Strykmått som många säger ovan, en enda hyvel nr 4 duger bra och räcker långt speciellt om du har en fräsmaskin att ta till om det kniper, köp en bra hyvel, och sen Veritas dovetailsåg, den är inte så dum och inte så dyr, Narex stämjärn som heter "plus" är snygga, tycker en sats med 5-6 st är rätt bra att ha, och du behöver kunna slipa dem men kanske någon kompis på kurser har bra grejer för slipning? och sen tycker jag en bra kombinationsvinkelhake behövs, tex från Bahco 300 mm, använder den hela tiden, och en figursåg tex Exclipse, de kostar ju bara drygt 100 kr, och det är praktiskt med en pyttig 100 mm eller kanske 70 mm vnkelhake, en rasp, en finfil, och du kommer behöva en smygvinkel men där skulle jag köpt den billigaste, några tvingar, och du behöver en sågfil tex Bahco och du behöver också en bra träklubba eller Thor 12-712N 38 mm hammare med två olika plasthuvud, men mer än allt detta behöver du en bra stiftpenna och en bra markeringskniv, tror jag, tex en Stanley 0-10-598 (förutom hyveln och möjligtvis raspen är allt ovan ganska billigt). /fox
 
  • Gilla
ergonomen
  • Laddar…
Dina Bahco stämjärn är alldeles utmärkta. Bra stål helt enkelt. Kan också verkligen rekommendera deras tunnaste japansåg. Det stora hyvlandet skulle jag personligen fortsätta med på Hammern men köp absolut en liten falshyvel och stöthyvel av god kvalitet. Jag använder mina två minsta väldigt mycket men sällan de större. Några bra vinkelhakar (bahco) och en kombinationsvinkel (bahco, starret), linjaler (Biltema, Shinwa) så klarar du dig i flera år framåt. Är så attans trevligt när man får jobba med handverktygen och slipper de högljudda och dammiga stora åbäkena.
 
Tjeckisk japansåg låter.. skumt, föreslår japanska japansågar istället. I sammanhanget fina handverktyg är bra dragsågar väldigt prisvärt.
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Ett skjutmått fick vi när jag läste till möbelsnickare som vuxen.
 
Angående vinkelhake och kombinationsvinkelhake; om du kan så testa dem i butik så att de är vinkelräta. Har köpt en kombinations från Bacho som drog iväg ca. 2 mm över dess fulla längd på 30 mm. Har även stått på Hornbach och testat mig igenom halva hyllan för att hitta en vinkelhake som var ok. Sen köpte jag en Starret (det sved i lädret) men har sovit gott sen dess.
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Jag kommer gärna och klämmer på verktyg. Cykelavstånd låter ju bra, men jag visste inte att jag avslöjat riktigt så mycket om var jag bor. Är du från trakten kanske du känner till Åbyholms Gård. Är du dessutom riktigt gammal så kanske du suttit i vår källare på den tiden då den var Vallentunas häkte.

Det är kursen i Väsby. Är den bra funderar jag på möbelsnickarlinjen där nästa år. Fyra fredagar på ett halvår går ju att ta ledigt från jobbet och resten av tiden är på kväll och helg.
Kanske beror på vad man definierar som cykelavstånd kanske. Men jag hade för mig att du skrivit Vallentuna på någon säljannons tidigare. Nåväl erbjudandet står fast oavsett om du cyklar, går eller tar bilen.
 
Hep Hep skrev:
Jag erkänner. Jag har fuskat. Mycket. I stället för att lära mig grunderna från början, så har jag kollat på youtube, köpt en massa maskiner och lekt mig fram. Det har väl gått rätt bra och jag har fått ihop en del möbler och annat här hemma. Fast som exempel har jag använt min kexmaskin istället för att lära mig foga på ett "vuxet" sätt.

Fast nu är det dags. Jag har anmält mig till en möbelsnickarkurs på ett par helger och jag har lite idéer om mindre projekt med lådor och annat som jag tänkt försöka bygga mer för hand och med synliga och "riktiga" fogar. Till det så tror jag att jag t ex borde ha en eller ett par mindre sågar som inte är elektriska och inte från Jula, några stämjärn, kanske hyvel och något mer. Inga mängder bara för sakens skull, utan några grundverktyg.
Jag ser framför mig en ryggsåg med mörkt trähandtag, någon mässingsdetalj och snirkliga bokstäver på bladet och en japansåg som har ett namn efter en gammal tjeckisk snickarsläkt. Jag ser några stämjärn som är galet vassa med handtag i minst två olika träslag På filmer kan man se att gubbarna håller i en jätteliten hyvel och finputsar - är en sån sak också med i startkitet?

Klart det går att skaffa precis hur mycket som helst och att det finns alla prisklasser. Fast på samma sätt som att jag har kastat ut kinahyveln och skaffat en Hammer och därmed fått ett bättre liv, så är jag ute efter att hitta de manuella måsteverktygen av bra kvalitet. Hjälp mig ni som redan gjort resan.
Hej!
Här kan du hitta kvalitetsverktyg:
Rubank Verktygs AB i Farsta, https://www.hyvlar.se/
Dictum i Tyskland, https://www.dictum.com/en/tools-b
Cremona Tools i Italien: https://www.cremonatools.com/
H.Karlsson Klensmide AB i Motala: https://klensmide.se/
Jag bygger fioler och hos de här leverantörerna hittar jag det mesta av vad jag behöver!
Lycka till!
// Gunnar
 
Frustrator Frustrator skrev:
Ett bra stryckmått får du inte glömma :)

Nu fick jag lära mig ett verktygsnamn... Strykmått alltså. -Har använt ett vid ngt tillfälle för lääänge sen, men visste inte vad det kallades! Tackar!

-Först trodde jag det var ngt typ ögonmått eller synvinkel... :)
 
Stort tack för engagemang och tips. Flera från lokala "kollegor" också, vilket är en möjlighet att kanske träffas och utbyta både erfarenheter och kaffe.

Så till listan som först kändes väldigt lång om jag skulle ta med alla råd, men så gick jag igenom och ser att den är fullt hanterlig och inte alls kommer ruinera mig.

Det jag redan har i gömmorna och som kan strykas:
Stämjärn, vinkelhakar, smygvinkel, linjaler, tvingar, limknektar och skjutmått finns. Träklubbor gjorde jag några nyss och behöver jag annan storlek så bygger jag fler, jag börjar med att slipa vidare med Tormeken innan jag nördar in mig på värre saker. Hyvlar kan jag för lite om och tror att jag avvaktar tills jag får klämma och testa lite olika storlekar och varianter på kursen.

Direkt in på inköpslistan:
Strykmått, bättre pennor och kombinationsvinkelhake än jag har nu, en figursåg och en markeringskniv. En rätt billig lista.

Så till det som jag inte löser lika lätt - sågar:
Är det rimligt med två ryggsågar (en med klyv- och en med kaptänder) och en flexibel japansåg att t ex lägga dikt an ytan och kapa pluggar med eller är det inte så jag borde tänka? Är rygg- och japasågar för olika användningar eller ersätter de varandra?

På en av länkarna jag fick stod att man bör börja med att slipa även en ny och dyr såg, såvida den inte är tillverkad i Japan. Om det stämmer så kanske Veritas sågar borde vara bra att börja med då deras blad kommer slipade från Japan. Visst, de ser inte ut som sågarna i mina fantasier, men det får jag väl ta om de är bra och redo att använda. Tids nog kan jag lära mig slipa, men det vore skönt att börja med något som är klart så att jag vet vad vasst är.

Problemet med sågar är två. Dels att jag kan för lite och dels att det verkar vara mer eller mindre omöjligt att köpa då det är slut överallt. Så ni får gärna ge mig länkar direkt till sågar, då det verkar finns orimligt många varianter. Jag räknar inte med att snöa in mig på små smyckesskrin, utan lite robustare saker ska byggas vilket väl påverkar val av såg.
 
Jo, en sak till. Jag har ju ingen hyvelbänk, utan en arbetsbänk helt utan finesser som jag byggt själv. Det är väl knappast någon dum idé att kunna hålla fast sina ämnen. Borde jag bygga en träklämmaranordning på min bänk, eller vad är en lämplig väg. Tips mottages gärna om det också.
 
Hep Hep skrev:
Jo, en sak till. Jag har ju ingen hyvelbänk, utan en arbetsbänk helt utan finesser som jag byggt själv. Det är väl knappast någon dum idé att kunna hålla fast sina ämnen. Borde jag bygga en träklämmaranordning på min bänk, eller vad är en lämplig väg. Tips mottages gärna om det också.
Vill du slänga tid, pengar eller svordomar på lämpligt sätt att hålla fast föremål?
Tid => bygg en rejäl bänk.
Pengar => köp en bänk
svordomar=> montera en fasthållningsanordning




En bild på din nuvarande bänk underlättar :)
 
  • Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
en figursåg
En knew concept är inte så billig ;)
 
En sån här såg duger fint att börja med HANDSÅG med trähandtag från WILLIAM GREAVES, uppvisad på en webbsida med specifikationer och priser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://www.fine-tools.com/fein.html

Sen är den ju inte lika sexig som en snygg såg :)
 
Hep Hep skrev:
Många bra tips och jag vet absolut vad jag ska surfa på för sida medan barnen ska somna. Jag kommer absolut inte köpa på mig för mycket och även din lista är klart mer än jag kommer ta nu. Bara det jag verkligen är hundra på att jag behöver är vettigt nu, medan resten får vänta tills jag gått kursen och känt mig för.

De har ju någon baxarsekt i Skåne som släpar tunga maskiner. Jag får väl försöka få igång något liknande om jag får problem med att få bandsågen över tröskeln.
Hör av dig om du behöver hjälp, Sollentuna. Min ACM BS440 köpte jag på auktion i Vallentuna och körde hem i hyrd skåpbil med baklyft. Backade in mot garageporten och tog sista biten i garaget med pirra.
 
Microkatten
Hep Hep skrev:
Är rygg- och japasågar för olika användningar eller ersätter de varandra?
Det är nog mycket personliga preferenser. Själv använder jag gärna Veritas dove tail såg (t.ex.) till just laxstjärtar, men japansåg till annat. Japansågar är inte så dyra, och normalt behöver man nog lite olika sågar för olika uppgifter. En flush cut såg är ganska bekväm för pluggar, inte heller så dyr. Köp några olika sågar!

Veritas behövs inte slipas innan. Även om du inte tänker slipa i början kan det ju vara bra att införskaffa lämpliga filar i en beställning. Paul Sellers har mycket info om slipning, se här, där man också kan hitta ett excellark över lämpliga filstorlekar beroende på sågens tandning.

Hep Hep skrev:
Borde jag bygga en träklämmaranordning på min bänk, eller vad är en lämplig väg
Du behöver ju kunna hålla fast dina ämnen, men det behöver inte vara perfekt från början. Handhyvling kräver en stabil bänk. Min starka rekommendation är att, om du kan klara dig med vad du har nu i början, använd det. När du har fått lite mer erfarenhet så vet du bättre hur du föredrar att jobba. Då läser du Chris Schwartz Workbench-bok...

Omslaget till Christopher Schwatz bok "Workbenches" som visar en snickarbänk med verktyg i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


...och bygger din egen custom bänk!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.