Byggahus.se
Hej, tänkte försöka mig på att göra någon sorts automatvattning av mina tomatplantor i växthuset när vi reser bort i ca 3 veckor.

Var och köpte en svettslang på Byggmax för test, men den släpper igenom ALDELES för mycket vatten!

Hittade en spec för liknande på vattenutsläppet och det verkar stämma med verkligheten:

https://www.wexthuset.com/tradgards...rslangar/fuktslang-svettslang-15-meter-flopro

Om slangen:
  • Avger 1-10 liter/meter/timme
  • Tryck: 0,5-3 bar (7,5-45psi)

Jag provade att hälla i vatten direkt i slangen (15m) med ca 0.5 meters höjd på vattenpelaren och då släppte den igenom ca 1 liter på 20 sekunder...

Ger ca 0.2liter/meter/minut = 12 liter i timmen per meter = översvämmning...

Hade tänkt en 200 liters regntunna med lagom dropp skulle ge mig 10-15 dagars vattningsfrist

Nån som har tips på annan ENKEL utrustning som kan funka ihop med en regntunna?
 
B beemwepaouer skrev:
Hej, tänkte försöka mig på att göra någon sorts automatvattning av mina tomatplantor i växthuset när vi reser bort i ca 3 veckor.

Var och köpte en svettslang på Byggmax för test, men den släpper igenom ALDELES för mycket vatten!

Hittade en spec för liknande på vattenutsläppet och det verkar stämma med verkligheten:

[länk]

Om slangen:
  • Avger 1-10 liter/meter/timme
  • Tryck: 0,5-3 bar (7,5-45psi)

Jag provade att hälla i vatten direkt i slangen (15m) med ca 0.5 meters höjd på vattenpelaren och då släppte den igenom ca 1 liter på 20 sekunder...

Ger ca 0.2liter/meter/minut = 12 liter i timmen per meter = översvämmning...

Hade tänkt en 200 liters regntunna med lagom dropp skulle ge mig 10-15 dagars vattningsfrist

Nån som har tips på annan ENKEL utrustning som kan funka ihop med en regntunna?
Är det vanliga "Gardena-kopplingar"? Sätt en ventil som du ställer på lämpligt läge

Typ sån här
https://www.bauhaus.se/skarv-snabbkontakt-gardena-med-reglerventil
 
  • Gilla
Kent P
  • Laddar…
H Hawkai skrev:
Är det vanliga "Gardena-kopplingar"? Sätt en ventil som du ställer på lämpligt läge [länk]
Mnja, då får det bli å dela upp svettslangen i en massa delar. Pyttelitet fröde kommer inte att ge vatten i hela slangen.

Jag testade med att borra 1 mm hål i VPrör (elrör) men det blev också aldeles för stort flöde.

Nåt menbran att klä ett VP rör med skulle nog funka, men vad kan man använda för membran?

Vill ha ett flöde på totalt 10-15 liter per dygn på ca 10 meter odlingsbädd utan klockor å ventiler å annat komplicerat :cool::cool::cool:
 
Redigerat:
engs
Vad har du för höjd på regntunna kontra odling? Om den inte är betydande torde du får högre tryck i början när den är full kontra tom. Eller ja, det får du ju oavsett men sitter den betydligt högre gör det mindre skillnad i procent.

Annars finns det ju de där solcelldrivna pumparna som fungerar från vattentunnor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.