Byggahus.se
Jag har drygt 30kg tryckimpregnerat virke, drygt 15 år gammalt om det spelar någon roll, som jag vill bli av med.

Vad är mest miljövänligt? Att elda upp detta på min tomt eller förbruka 3 liter bensin för att lämna in virket hos återbruket?

Vet att det är olagligt att elda upp tryckimpregnerat men jag bryr mig om miljön i första hand än att följa lagen.

Har vi någon kemist som kan analysera reaktionerna och ämnena som naturen tvingas ta emot i respektive alternativ ovan?
 
J JohanN03 skrev:
Jag har drygt 30kg tryckimpregnerat virke, drygt 15 år gammalt om det spelar någon roll, som jag vill bli av med.

Vad är mest miljövänligt? Att elda upp detta på min tomt eller förbruka 3 liter bensin för att lämna in virket hos återbruket?

Vet att det är olagligt att elda upp tryckimpregnerat men jag bryr mig om miljön i första hand än att följa lagen.

Har vi någon kemist som kan analysera reaktionerna och ämnena som naturen tvingas ta emot i respektive alternativ ovan?
Åker du aldrig till återvinningscentralen med annat? Då kan väl de 30 kilona tryckimpregnerat få följa med?
 
  • Gilla
  • Haha
hanson#16 och 5 till
  • Laddar…
Det är ju kopparsalter i virket. Så det blir en del kopparjoner i askan. Jag tror att det mesta blir kvar på platsen.
 
B b8q skrev:
Åker du aldrig till återvinningscentralen med annat? Då kan väl de 30 kilona tryckimpregnerat få följa med?

Absolut, om jag ändå ska dit, dock inget planerat i närtid. Brukar få grovavfall hämtat en gång om året men de tar inte emot tryckimpat. Åter till frågan.
 
  • Gilla
U.H.J.O
  • Laddar…
Impregnerat klassas som farligt avfall. Kör dem till återvinning.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
K kettu skrev:
Impregnerat klassas som farligt avfall. Kör dem till återvinning.
Även om det alternativet skulle vara mera miljöfarligt? Påstår inte att det är det. Efterlyser fakta där konsument kan göra bästa nyttan, inte tro ens massa.

Kan väl inte vara så svårt att redovisa vetenskapligt vad som är bäst för miljön, eller?
 
  • Gilla
Stenmärket och 1 till
  • Laddar…
Är ett långt snöre tyngre än ett tjockt?

CO2 mot Cu-salter är svåra att jämföra. Vart tar kopparen vägen när du slänger askan efter dem?
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
H
Om du nu så gärna vill elda det så gör det i en tunna och ta med askan till återvinningen?
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Jag tycker i och för sig att frågan är intressant och jag förstår poängen. Men om man strikt resonerade så där skulle saker börja spåra ur.

Åk till återvinningen och gläds åt att kopparn tas om hand och återvinns till nyanvändning.
 
  • Gilla
Boan och 3 till
  • Laddar…
W witten skrev:
Jag tycker i och för sig att frågan är intressant och jag förstår poängen. Men om man strikt resonerade så där skulle saker börja spåra ur.

Åk till återvinningen och gläds åt att kopparn tas om hand och återvinns till nyanvändning.
Jag funderar på samma resonemang om att skölja och åka med Tetrapak till återvinningen... Men jag gör det fast jag är högst tveksam om det är bättre...
 
  • Gilla
JohanN03
  • Laddar…
W witten skrev:
Jag tycker i och för sig att frågan är intressant och jag förstår poängen. Men om man strikt resonerade så där skulle saker börja spåra ur.

Åk till återvinningen och gläds åt att kopparn tas om hand och återvinns till nyanvändning.
Jag tror nog inte att kopparn återvinns även om man lämnar in dem.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag tror nog inte att kopparn återvinns även om man lämnar in dem.
Jag är inte säker själv men läste det på någon sida jag glömt för ett tag sen. En snabb googling gav inget tydligt svar.
 
Låt oss räkna på det. Tre liter bensin motsvarar 46MJ/kg => ca 34MJ/liter, vilket betyder att du kommer förbruka ca 100MJ för att köra och lämna virket till återvinningen. Inte helt lätt att få en bra siffra på men någon stans mellan 10-15MJ/kg, om vi räknar lågt så hamnar vi på 300MJ för dina 30 kilo. Låt oss nu förutsätta att virket går till värme-"återvinning", d.v.s. det bränns för att antingen generera elektricitet eller mer troligt fjärrvärme samt att verkningsgraden är högre än 30% (vilket den är). Om så är fallet är det mer miljövänligt att köra och lämna det för värmeåtervinning.

Sen är det som flera andra säger att när det bränns på värmekraftverk så tas restprodukter han om och deponeras på korrekt vis. Om jag inte minns helt fel så skrubbas avgaserna även efter ganska håra regler för att förhindra att mindre önskvärda avgaser inte ska släppa ut i atmosfären (har tyvärr ingen refereens såhär på en lördag kväll, kanske någon annan som vet?). Dessutom är förbränningsprocessen mer kontrollerad i ett värmekraftverk för att förhindra inkomplett förbränning och utsläpp av t.ex. kolmonoxid.
 
  • Gilla
pacman42 och 7 till
  • Laddar…
Tryckimpregnerat är inte någon hälsokur för varken människa eller miljö. Tyvärr räcker det inte med att det innehåller koppar, det finns även arsenik och krom i vätskan. Eldar du upp det hemma får du antingen aska med tungmetaller i eller otrevliga rökgaser i närheten av elden (eller både och).
Avgaser från en bensinbil innehåller mest en massa koldioxid och vatten.

Det finns massor med kraftvärmeverk i Sverige som eldar fastbränslen, mest trä och avfall, men endast 3 eller 4 som kan elda tryckimpregnerat virke. Det säger endel om hur nyttigt det är att elda dylikt hemma vid huset.

Så 'jag eldar tryckimpregnerat för miljöns skull' är ett något bristfälligt argument ('jag är för lat' har en sämre klang dessvärre). Men visst, kompis, använd lite gammal spillolja som tändvätska också, och passa på att slänga på några gamla däck på högen, så sparar du många resor till återvinningscentralen...
 
  • Gilla
  • Haha
Karlia och 4 till
  • Laddar…
Rickard.
Hur god koll har du på virkets ålder? 2004 förbjöds väl de gamla medlet med arsenik och krom så inget ens i närheten av det skulle jag vilja elda hemma även om risken att det faktiskt innehåller det är rätt lite.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.