Byggahus.se
Hej,

Den enda luckan som skiljer framsidan från baksidan är denna lucka, mellan vårat förråd och huskroppen.

Just nu har vi en AM315x gåendes på tomten och den ena begränsningsslingan samt guidekabeln går i dag på yttersidan av förrådet, alltså den vänstra sidan på bilden. Vi ska sätta häck där vilket gör att det kommer bli för trångt för klipparen att passaera där.

Så till min fråga, kommer denna "lucka" vara tillräckligt bred för att jag ska kunna dra den vänstra och högre begränsnignsslingan samt guidekabeln eller kommer det blir för trångt? Kommer guidekabeln hamna för nära båda begränsningsslingorna?

Kommer den ens ta sig till framsidan tillräckligt ofta om jag kör på denna dragning? Jag är rädd att den inte ska hitta till vardera sida men klipparen är kanske tillräcklig smart för att hitta till båda sidorna via guiden?

Tack!


Gräsmatta mellan en huskropp och ett förråd som visar potentiell väg för en robotgräsklippares begränsningsslinga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädgård med gräsmatta och ett grått förråd, potentiell passage för en robotgräsklippare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Demmpa Demmpa skrev:
Hur brett/smalt är det?

På vänster sida om guiden måste det vara minst 30cm till begränsningstråden, sedan går det att ställa in korridorbredden.

[länk]
Hej,

Det är 1.65m.

Tack för länken, Såg det du skriver att guiden måste läggas minst 30 cm från begränsningsslingan sen är ju frågan hur mycket utrymme korridoren längst andrasidan guidekabeln bör vara. Man kan ställa in detta i appen men det står i värdena 1-9 och jag har ingen aning om exakt hur brett respektive värde är, kan ej hitta något om det.
 
Klipparen går alltid på vänster sida om guidekabeln, sett in mot laddare, så där önskar man ha det största tillgängliga avståndet mot hinder/begränsningskabel.

Korridorbredd är inställbar i klippare och app och påverkar hur mycket klipparen varierar och avviker från guidekabeln vid in och utgång, detta för att undvika spårbildning i gräsmattan.
Ju större korridorbredd ju mindre spårbildning i gräsmattan.
 
1,65-0,35-0,35=0,95
Bredden mellan bägge begränsningstrådarna blir 0,95m, så det kommer funka.
 
E etompau skrev:
Klipparen går alltid på vänster sida om guidekabeln, sett in mot laddare, så där önskar man ha det största tillgängliga avståndet mot hinder/begränsningskabel.

Korridorbredd är inställbar i klippare och app och påverkar hur mycket klipparen varierar och avviker från guidekabeln vid in och utgång, detta för att undvika spårbildning i gräsmattan.
Ju större korridorbredd ju mindre spårbildning i gräsmattan.
Ja precis, så frågan nu är vad för max bredd jag kan ha på korridoren.

Demmpa Demmpa skrev:
1,65-0,35-0,35=0,95
Bredden mellan bägge begränsningstrådarna blir 0,95m, så det kommer funka.
Kanske är jag trög men vad är siffrorna baserade på? :) 0.35?

Först måste jag se hur långt ut befintlig begränsningsslinga ligger från husväggen, sen där ifrån måste det vara minst 30 cm till guidekabeln som jag förstår det. Sen sett från förrådets sidan så kan det ligga en befintlig begränsningsslinga på oklart avstånd från väggen.

Men det borde gå som du säger, frågan är bara hur bred korridoren får vara som max. Värdena 1-9 som man ställer in korridoren efter säger mig itne mycket men jag får väl börja från 0(mitt på linan i guess) och testa mig framåt bredare och bredare helt enkelt :)

PS För att klargöra, jag har idagsläget ingen koll på om de dragit en lina runt förrådet så den blri som en ö eller om de kört de skippat det helt så klipparen "bumpar" i den men det tror jag inte.
 
0,35 kommer från manualen, hur långt från fasad/etc som begränsningstråden ska läggas.

Skiss över installationsplan för begränsningstråd med mätangivelser som visar avstånd till objekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
O RDP skrev:
Ja precis, så frågan nu är vad för max bredd jag kan ha på korridoren.
Tror ej du hittar några centimetervärde utan det får bli trial&error. Sedan har vissa modeller sk automatisk passagehantering som minskar avvikelsen från guidekabeln när klipparen känner av en närliggande beg.kabel.
 
Demmpa Demmpa skrev:
0,35 kommer från manualen, hur långt från fasad/etc som begränsningstråden ska läggas.

[bild]
Ahaa jag har utgått från de 30cm som de har vi busken där, tack :) Om vi då utgår från att det ligger en runt förrådet så är det som du säger 0.35 - 0.35 - 30cm(minimum begräns. > Guide). Då har jag 65 cm kvar till korridoren. Bör väl räcka :)

E etompau skrev:
Tror ej du hittar några centimetervärde utan det får bli trial&error. Sedan har vissa modeller sk automatisk passagehantering som minskar avvikelsen från guidekabeln när klipparen känner av en närliggande beg.kabel.
Ja precis! Okej, får hoppas denna modell(AM315x) har det då, gissar på det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.