Byggahus.se
Som första gången husägare så vill vi köpa en gräsklippare som även samlar upp gräset. Vi har en tomt på ca 750 kvm tomt. Har absolut ingen aning vilken klippare man ska välja. El eller en som går på bensin (2takt?)
Vill inte lägga ut skyhöga summor för att få gräsklipparen rolls royce heller :)
 
Har du tålamod som en brunbjörn i kombination med klimatångest delux så får du nog kolla på nån batteridriven historia med uppsamlare. Har du bra förutsättningar på din tomt för en robotklippare så är det ett riktigt bra alternativ.

Men en vanlig hederlig bensinklippare fungerar utmärkt, har du bara normal nivå på din klimatångest så räcker det gott o väl att bara byta drivmedel till akrylatbensin.

Klippo är i en division för sig själv, långt över alla andra kvalitémässigt.

Alla tillverkare har modeller som kan köras med uppsamlare, vanligt att man kan öppna/stänga lock och luckor för att välja om klippet skall samlas upp eller klippas till småbitar (mulching), alla tillverkare har olika namn på denna teknik....
 
K Kasken skrev:
Har du tålamod som en brunbjörn i kombination med klimatångest delux så får du nog kolla på nån batteridriven historia med uppsamlare. Har du bra förutsättningar på din tomt för en robotklippare så är det ett riktigt bra alternativ.

Men en vanlig hederlig bensinklippare fungerar utmärkt, har du bara normal nivå på din klimatångest så räcker det gott o väl att bara byta drivmedel till akrylatbensin.

Klippo är i en division för sig själv, långt över alla andra kvalitémässigt.

Alla tillverkare har modeller som kan köras med uppsamlare, vanligt att man kan öppna/stänga lock och luckor för att välja om klippet skall samlas upp eller klippas till småbitar (mulching), alla tillverkare har olika namn på denna teknik....
Kollade lite på robotgräsklippare men dom plockar inte upp gräset efter sig? Tanken är att slippa kratta hela mattan sen :)
Har inte så stor klimatångest så en bensinare går bra, men som novis i ämnet, är dom flesta bensin drivna klippare 4 takt? Går på vanlig 95 oktan?

Vi har en gammal gjutjärns klippo som vi fick med huset men den har ingen uppsamlare

K Kasken skrev:
Har du tålamod som en brunbjörn i kombination med klimatångest delux så får du nog kolla på nån batteridriven historia med uppsamlare. Har du bra förutsättningar på din tomt för en robotklippare så är det ett riktigt bra alternativ.

Men en vanlig hederlig bensinklippare fungerar utmärkt, har du bara normal nivå på din klimatångest så räcker det gott o väl att bara byta drivmedel till akrylatbensin.

Klippo är i en division för sig själv, långt över alla andra kvalitémässigt.

Alla tillverkare har modeller som kan köras med uppsamlare, vanligt att man kan öppna/stänga lock och luckor för att välja om klippet skall samlas upp eller klippas till småbitar (mulching), alla tillverkare har olika namn på denna teknik....
 
@
J Jazze84 skrev:
Kollade lite på robotgräsklippare men dom plockar inte upp gräset efter sig? Tanken är att slippa kratta hela mattan sen :)
Har inte så stor klimatångest så en bensinare går bra, men som novis i ämnet, är dom flesta bensin drivna klippare 4 takt? Går på vanlig 95 oktan?

Vi har en gammal gjutjärns klippo som vi fick med huset men den har ingen uppsamlare
En robot klipper gräset ofta och lite åt gången. Eftersom den klipper så lite åt gången så blir det inget att kratta....
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Bara för att balansera upp diskussionen lite så är vi supernöjda med vår batteridrivna klippare. Bensinmaskinerna är tunga och klumpiga och låter mer. Jag har ingen miljöångest, men det är hyfsat skönt att ha bränslet i eluttaget istället för att behöva tanka dunkar. Men det kräver ju att man inte har gigantisk tomt och att det anses ok att ta en fikapaus om batteriet inte skulle räcka. Jag klippte aldrig allt i sträck med bensindriven heller. Fördel annars är att den är lätt att starta och stoppa så att man slipper göra cirkuskonster för att hålla dödmansgreppet samtidigt som man plockar upp bortglömda saker. En batteriladdning räcker för hela tomten om det inte är jättehögt gräs, men jag tar som sagt gärna naturliga pauser i arbetet. Batteriet laddar på ca 40 min, och man kan ju köpa till ett extra batteri om behovet är större.

I övrigt fungerar den som en vanlig klippare med riktiga knivar etc. Vår klippare har något turboläge som går in om det är mycket gräs, då varvar den upp och klipper hårdare. Klarar även mindre grenar etc. ungefär på samma nivå som jag upplevde att den pensionerade bensinklipparen gjorde. Blev faktiskt överraskad då jag trodde att batterivarianten skulle vara märkbart svagare.

Jag köpte den i panik på Bauhaus då jag hade dragit av snöret på den gamla bensinklipparen. Gräset var långt och jag var helt inställd på att köpa en bensinvariant, väl i butiken kunde jag inte komma över hur mycket lättare och smidigare batterivarianten var och köpte en sån istället helt spontant. Men har man långa raksträckor att klippa kanske bensinvarianten är bättre, men vi har mycket manövrering och då är smidigheten en fördel.
 
sunnis
Varför uppsamlare? Har ni en klippo nu som fungerar och tänkt att köpa en ny "billig" budget bensinklippare? Jag får inte ihop det.

Tänk på att ni ska tömma uppsamlaren och det blir stora mängder gräs, ni behöver ju då göda mer eftersom ni hela tiden tar bort biomaterial från gräsmattan. Berget med gräs som blir behöver man ju också hantera. De flesta tröttnar på uppsamlaren och kör utan...

Se till att kniven eller knivtallriken är fräsch och klipp lite oftare så kommer den återgöda samtidigt, enklaste sättet att hålla ordning på gräsmattan.
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Massor av bra svar och det tackar jag för.

Vilken eldriven klippare har du?

Men om jag förstått rätt så ska man iaf kratta upp allt efter varje klippning?
 
K
S Sackaros skrev:
Bara för att balansera upp diskussionen lite så är vi supernöjda med vår batteridrivna klippare. Bensinmaskinerna är tunga och klumpiga och låter mer. Jag har ingen miljöångest, men det är hyfsat skönt att ha bränslet i eluttaget istället för att behöva tanka dunkar. Men det kräver ju att man inte har gigantisk tomt och att det anses ok att ta en fikapaus om batteriet inte skulle räcka. Jag klippte aldrig allt i sträck med bensindriven heller. Fördel annars är att den är lätt att starta och stoppa så att man slipper göra cirkuskonster för att hålla dödmansgreppet samtidigt som man plockar upp bortglömda saker. En batteriladdning räcker för hela tomten om det inte är jättehögt gräs, men jag tar som sagt gärna naturliga pauser i arbetet. Batteriet laddar på ca 40 min, och man kan ju köpa till ett extra batteri om behovet är större.

I övrigt fungerar den som en vanlig klippare med riktiga knivar etc. Vår klippare har något turboläge som går in om det är mycket gräs, då varvar den upp och klipper hårdare. Klarar även mindre grenar etc. ungefär på samma nivå som jag upplevde att den pensionerade bensinklipparen gjorde. Blev faktiskt överraskad då jag trodde att batterivarianten skulle vara märkbart svagare.

Jag köpte den i panik på Bauhaus då jag hade dragit av snöret på den gamla bensinklipparen. Gräset var långt och jag var helt inställd på att köpa en bensinvariant, väl i butiken kunde jag inte komma över hur mycket lättare och smidigare batterivarianten var och köpte en sån istället helt spontant. Men har man långa raksträckor att klippa kanske bensinvarianten är bättre, men vi har mycket manövrering och då är smidigheten en fördel.
man sätter ett band runt dömangreppet ju! Alla problem med cirkuskonster lösta :)
 
K
J Jazze84 skrev:
Massor av bra svar och det tackar jag för.

Vilken eldriven klippare har du?

Men om jag förstått rätt så ska man iaf kratta upp allt efter varje klippning?
Klipper du med jämna mellanrum så gräset inte hinner bli jättelång så blir det inget att kratta alls. Det är även bättre för gräsmattan då den får mer näring av det avklippta
 
Det klippta gräset är ju gödning, krattar du upp det måste du tillföra annat gödsel.
 
Supertack för alla svar, ska ge våran klippo en chans o se om den funkar eller behöver en service innan.
Men vi har ca 300kvm gräsyta, en batteridriven klippare borde klara detta ?
 
En rejäl service och nyslipad kniv så lär det va det bästa alternativet.
 
  • Gilla
Jazze84
  • Laddar…
J Jazze84 skrev:
Supertack för alla svar, ska ge våran klippo en chans o se om den funkar eller behöver en service innan.
Men vi har ca 300kvm gräsyta, en batteridriven klippare borde klara detta ?
Lossa kniven och slipa den(ta bort hatten på tändstiftet först så att den inte kan starta), köp en liten flaska motorolja till den, tappa av den gamla direkt efter att ha klippt en gång så är den lättflytande och häll sedan på den nya oljan. Gör ni detta har gräsklipparen fått en mer genomgående service än majoriteten av gräsklipparna i svenska hem.

Man ska inte klippa bort mer än en tredjedel av gräsets höjd åt gången för att gräset ska må så bra som möjligt. Klipper man inte bort mer än det så kommer gräsklippet att försvinna av sig självt.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
R
Mitt bästa råd till dig är att använda det du har just nu och sen skaffa en robot....

Det är så värt det och du behöver inte köpa nån svindyr maskin.
Bara en sån sak som att vara borta på semester och slippa börja klippa gräset det första man får göra när man kommer hem.
+ att gräsmattan blir mossfri och tätare.
 
Stefan N Stefan N skrev:
En rejäl service och nyslipad kniv så lär det va det bästa alternativet.
Är en gammal klippo, är det bensin eller 2takts må tro :)?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.