Byggahus.se
Pannan är inställd på temperaturer (som jag inte vet hur man ändrar)på väljaromkopplaren på kopplingsuret men sedan en tid upplever jag att nåt är fel för det är väldigt hett i rören. Det blir otroligt varmt i tvättstugan där pannan står samt i rummet på våningen ovanför. Framledningstermometern visar 75 grader och en termometer som är kopplad till utgående rör ovanpå pannan visar 68 grader. Vet ej vad den heter. Min fråga är om jag själv kan minska tempen på utgående vattnet som går till radiatorerna. Jag har haft tre olika rörfirmor här men det har inte blivit bra. En firma bytte termostaterna i radiatorerna men glömde två och en annan bytte den ena säkerhetsventilen och vet inte vad mer han gjorde. Den tredje öppnade endast en ventil i badrumsradiatorn som den tidigare firman installerat men glömt att öppna den. Kostade mig 1700 kr för 10 minuters arbete
Jag har inte möjlighet att investera i andra värmesystem utan hoppas på att denna panna går att fixa och orkar några år till!
Tacksam för råd och tips
 
T
Har ni märkt av en ökad elförbrukning?
Det är inte helt ovanligt att kontaktorn till elpatronen klibbar ihop så att elpatronen är igång hela tiden.

Det kan även vara shunten som är kass och står fullt öppen.

Det kan även vara utegivaren som är defekt och visar helt fel temperatur
 
  • Gilla
Mormor farmor Betty Boop
  • Laddar…
Bakom fronten sitter det två arbetstermostater. Kanske testa och vrida på dessa och se om panntemp påverkas.
Spänningen måste brytas vid öppningen av pannan.
 
  • Gilla
Mormor farmor Betty Boop
  • Laddar…
Ta ett foto närbild på reglercentralen som troligtvis sitter upp till vänster,
 
Jag gissar också på givarfel det verkar konstigt att vvs-firmorna byter saker i värmesystemet utan att kolla upp om reglering fungerar. 70 grader framledningstemperatur är definitivt inte normalt.
 
  • Gilla
Mormor farmor Betty Boop
  • Laddar…
T tobbetk skrev:
Har ni märkt av en ökad elförbrukning?
Det är inte helt ovanligt att kontaktorn till elpatronen klibbar ihop så att elpatronen är igång hela tiden.

Det kan även vara shunten som är kass och står fullt öppen.

Det kan även vara utegivaren som är defekt och visar helt fel temperatur
Tack för svar! Elräkningen mycket dyrare nu. Jag kan inte fixa detta själv. Då får jag ringa hit röris igen.
 
E etompau skrev:
Bakom fronten sitter det två arbetstermostater. Kanske testa och vrida på dessa och se om panntemp påverkas.
Spänningen måste brytas vid öppningen av pannan.
Vågar inte för vet inte hur man bryter strömmen. Får be rörmokare komma igen
 
J jonaserik skrev:
Ta ett foto närbild på reglercentralen som troligtvis sitter upp till vänster,
 
  • Närbild av en analog termostat med rattar och temperaturskalor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
Hade jag varit som dig så hade jag tagit kontakt med ett av Nibes serviceombud eller en elektriker...
Mormor farmor Betty Boop Mormor farmor Betty Boop skrev:
Tack för svar! Elräkningen mycket dyrare nu. Jag kan inte fixa detta själv. Då får jag ringa hit röris igen.
 
  • Gilla
Mormor farmor Betty Boop
  • Laddar…
T tobbetk skrev:
Hade jag varit som dig så hade jag tagit kontakt med ett av Nibes serviceombud eller en elektriker...
Tack, ska ringa o boka en tekniker från Niebe. Blir nog bäst så. Semesterpengen rök härmed
 
Trist att ha haft tre olika firmor som inte kunnat avhjälpa felet. Om man behöver en annan panna billigt brukar det gå att köpa en frånluftsvärmepump typ NIBE 310P/360P med trasig kompressor för runt 5000 kr. Folk säljer för de byter till bergvärme eller annan större värmepump. Den kanske bara är 10 till 15 år gammal och fungerar i övrigt som en elpanna. Installations- och fraktkostnad tillkommer.
 
  • Gilla
Mormor farmor Betty Boop
  • Laddar…
Reglercentralen står på Måne ( nattsänkning ) ska stå på Sol, det reglaget som är till höger är på 1,5 , normalt , vad händer om drar det till 0,25, då ska shuntmotorn stänga av all värme. Om det är full värme ut , så kan det vara avbrott i en givare, den typen du har ger full värme ut vid avbrott i en givare och stänger av om det blir kortslutning i den..
 
  • Gilla
Mormor farmor Betty Boop
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Reglercentralen står på Måne ( nattsänkning ) ska stå på Sol, det reglaget som är till höger är på 1,5 , normalt , vad händer om drar det till 0,25, då ska shuntmotorn stänga av all värme. Om det är full värme ut , så kan det vara avbrott i en givare, den typen du har ger full värme ut vid avbrott i en givare och stänger av om det blir kortslutning i den..
Tack för tipset! Jag gjorde som du föreslog nu och hoppas detta avhjälpte felet. Får vänta o se under dagen. Stort tack till dig!
 
J Josth skrev:
Trist att ha haft tre olika firmor som inte kunnat avhjälpa felet. Om man behöver en annan panna billigt brukar det gå att köpa en frånluftsvärmepump typ NIBE 310P/360P med trasig kompressor för runt 5000 kr. Folk säljer för de byter till bergvärme eller annan större värmepump. Den kanske bara är 10 till 15 år gammal och fungerar i övrigt som en elpanna. Installations- och fraktkostnad tillkommer.
Tack för ditt goda råd! Helst vill jag behålla pannan om det går. I andra hand ska jag överväga andrahandsmarknaden. Men det blir ju bekymmersamt i så fall med vem som ska göra bytet? Vem kan man lita på?
Jag är så besviken på många av yrkesfolket! Heder verkar inte vara en egenskap som är särskilt viktig längre. Så ledsamt!
Hoppas att jonaseriks råd hjälper mig.
 
Mormor farmor Betty Boop Mormor farmor Betty Boop skrev:
Tack för tipset! Jag gjorde som du föreslog nu och hoppas detta avhjälpte felet. Får vänta o se under dagen. Stort tack till dig!
Har du ändrat inställningarna tidigare och därmed orsakat felet?
Om du inte har gjort det så tror jag inte du har åtgärdat något, utan bara tillfälligt stängt av värmen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.