Byggahus.se
Hej!
Jag har en sommarstuga i Bohuslän med en gäststuga på c:a 15 kvm. Det är inte en friggebod utan en fristående stuga som från början använts som förråd/snickarbod (vi har gjort om det till ett gästhus). Hus + gäststuga är byggt 1969 och har fram tills vi köpte det för 3-4 år sedan varit permanentboende.

Nu till problemet. Under gäststugan finns en källare(!) Tyvärr blir källaren vattensjuk under vinterhalvåret och det uttrycker sig som så att det står 10-20 cm vatten på golvet från c:a nov-mars. Tidigare ägare har försökt åtgärda på diverse kreativa sätt men inte lyckats. Någon gång under denna resa har de tagit bort trappan, därför är det nu i princip bara ett hål ner om man öppnar en liten dörr (höjd c:a 2 m). Ingen bra grej alltså, såvida man inte heter Fritzl och kommer från Österrike : ) Vattnet kondenserar ut genom ett par ventiler samt genom den ganska otäta dörren (tror jag iaf, på nåt sätt försvinner det iaf). Jag vet inte hur vattnet tar sig in, men underifrån på något sätt.

Många grannar och självutnämnda experter har kommit med tips om hur man skulle kunna få bukt med vatten-problemet och därmed få tillgång till denna källare (pumpa ut vattnet, dränera, ventilera/värma etc). Jag ser dock inte att jag vill försöka mig på någon av dessa lösningar, då jag inte ser att vi har någon nytta av källaren oavsett. Vi skulle behöva både hitta en lösning till grundproblemet men även göra en trappkonstruktion / bygga om. Den energin och de pengarna lägger vi hellre på något annat.

Min idé är därför att sätta igen skiten och göra en krypgrund. Först ösa in sten som ligger och skräpar på tomten för att bli av med dem, sedan fylla igen med lekakulor/grus, eller dylikt. Nämnas bör att källarväggarna är av lecablock och golvet någon slags betong samt att undersidan av gästhusgolvet var - otroligt nog - friskt när jag kollade senast.

Nu till mina frågor, som jag hoppas några eller någon kan svara på:
1. Finns det risk att vi skapar ett annat problem om vi fyller igen källaren - kan t.ex fukten vandra i väggar eller på något annat skumt sätt? Jag tänker att vatten kommer ju fortsätta ta sig in, men om det går in på golvnivå och det sedan är fyllnadsmassa c:a 1.5 m så stannar det där och lägger sig inte som en pöl ovanpå fyllnadsmassan (ingen mer kondens alltså). Eller är detta önsketänkande?

2. Vad vore lämpligt att fylla med och tips på hur man får in fyllnadsmassa? Det blir ju isf några kubik.

Jag hoppas ovan är förståeligt och att någon sitter på kunskap i ämnet. Tack på förhand.

Mvh
Per
 
Bump, ingen som har något klokt råd? : )
 
Excel
Ingen aning jag skulle nog ta hål i väggarna först så vattnet kan rinna ut. Vidare skulle jag lägga dräneringsrör innan jag fyller helt.
 
Berg bakom huset , djupet på källaren vad finns på nersidan om det finns, sturännor som går rakt ner utmed grunden o.s.v , många delar som kan avgöra det. Bara på vintern säger du och inte på sommaren, hur är det med massorna utanför grunden , lera sten berg, kanske det fryser till så vatten inte kan rinna undan
 
Oavsett hur du gör skulle jag lägga ner en dräneringsbrunn och i alla fall förbreda för en pump.
På så sätt kan du hantera ev inträngande vatten om det visar sig bli ett problem senare.
 
S
J janper78 skrev:
Bump, ingen som har något klokt råd? : )
Krypgrund är ingen höjdare. Som någon skrev, dränera runt kåken.
 
Tack för svaren. Jag blev dock inte så mkt klokare. Vill ju helst undvika dränera utan bara fylla igen det, så min fråga är egentligen om vattnet (troligen grundvatten) kan tränga upp på något konstigt sätt genom fyllnadsmassorna om man skulle göra en krypgrund. Källaren är ca 15 kvm och två m djup och är fristående (dock med altan på ena sidan). Tänk en friggebod med källare : )
 
Har samma problem som du även om vattnet inte kommer upp över golvet.
Min tanke, och förslag jag fått av kunniga, är att bygga en pumpbrunn under källargolvet och sänka grundvattnet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.