Byggahus.se
Hej!

Helt grön på allt som har med det här att göra, men gjort mitt bästa för att läsa på. Bor idag i en villa med sjötomt på tot ca 6000 kvm varav ca 4000 kv är land. Tycker att såväl huset som trädgården är för stort för min smak och allt arbete är mer jobb än nöje.. Har funderat på att flytta till något mindre, men känns samtidigt ledsamt att bli av med den fina utsikten, brygga osv. Snubblade en dag över idén att dela på tomten och bygga en mindre villa eller ett litet fritidshus med en mycket mindre tomt bättre anpassat för mina behov. Detta då jag vet att tomten är relativt stor i förhållande till huset. Här tog det roliga slut, för att uttrycka det milt, haha!

Jag vet inte ens var jag ska börja.. är det ens genomförbart..?

Avstyckning, bygglov, strandskydd?

Huset och den nuvarande tomten är avstyckat i mitten av 60-talet. Det mesta av tomten klipper jag med gräsklippare och betraktas av mig som trädgård. Strax ovanför huset där jag är intresserad av att bygga är det snarare en glesbeväxt grus/skogssluttning med lite snåriga växter och halvdöda granar. Spelar mig ingen större roll om den nya tomten skulle gå ner till sjön eller inte.. drog lite linjer på måfå.

Har försökt läsa in mig på strandskyddet.. antar att det gäller här trots att huset och tomten sett likadan ut sedan 60-talet? Möjligt att få dispens då nya huset skulle ligga 10-15m ifrån det gamla huset? Kan heller inte tänka mig att det finns något allmänintresse där överhuvudtaget eller att det påverkar någonting alls. Skulle säga att det är inom husets hemfridzon då det är ca 28-30m från huset till tomtgränsen rakt ovan.

Ska jag sluta att fundera redan här, eller är det lönt att ens fortsätta spinna vidare?

Har försökt kladda lite på en bild för att visualisera. :D

Tack för mig!
 
  • Luftvy över en tomt med uppmätta linjer och markeringar för planerad uppdelning och byggnation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F
Andra kommer kunna hänvisa bättre till regelverk och paragrafer men ställ in dig på att stycka av och bygga nytt är bara att glömma.
Vissa regioner kan tillåta att bygga nytt i nära anslutning till befintlig bebyggelse på samma fastighet (10-12m) av typ sovstuga, bastu, förråd men inte ett helt hus.

Dispenser från strandskydd är inget man kan använda som privatperson i de allra flesta fallen. De nuvarande svenska strandskyddsreglerna är tyvärr ganska drakoniska.

Sen finns det alltid exempel på folk som lyckats på nått sätt runda reglerna men det är en absolut minoritet.
 
Hör med din kommun vad det har varit för ansökningar tidigare.

Jag ser inga större problem, självklart måste man djupdyka i ärendet och se omgivningen osv.

men som sagt hör med kommunen först, de kommer bli glada att folk vill bygga i kommunen
 
Funderar på att undersöka vidare, men är lite osäker på vilket särskilt skäl som väger tyngst. Det som skulle tala emot Skäl 1 (ianspråktagen mark) är väl att det mesta av marken i det rödmarkerade området inte är gräsmatta utan snarare gles skog. Det skulle ju inte utvidga hemfridzonen mot sjön men möjligtvis åt sidan. Det skulle fortfarande vara väl dolt från sjön.

Skäl 2 (avskiljande väg/bebyggelse) funderar jag lite på. Längst till höger i det röda området finns ett uthus där jag förvarar verktyg, några cyklar, utemöbler etc. Nedanför detta, till höger om det röda områden, finns en gammal fiskebod. Jag vet inte om bebyggelse endast syftar på kompletta byggnader såsom bostadshus eller om dessa bodar skulle kunna ha en avskiljande effekt då det planerade huset skulle ligga där uppe, bakom dem. Det blir en ganska naturlig avgränsning vid uthuset om man rör sig längst till höger i det röda. Någon som har en susning?

Kanske skulle det gå att hävda att allemansrätten inte borde gälla i det rödmarkade området då det partiet är ganska avskilt bakom uthuset, och dels vägen/branten som går till vänster om området?

Lade till en bild där man ser uthuset. Det ljusa området jämte använder jag för att lagra ved, takpannor och dylikt. Fiskeboden längre ner mot sjön. Det gula är vad jag skulle anse vara hemfridzon, minst, idag.
 
  • Luftbild över en fastighet med röd- och gulmarkerade gränser som visar byggnader och natur nära en sjö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.