Byggahus.se
BirgitS
3 cm från väggen: Kan det vara gardinvecken som fastnar/bromsas mot väggen?
Traditionellt hänger väl gardinerna mer än 5 cm från väggen. Kirsch-konsoler är väl kring 10 cm och på dem kan man fästa två skenor med gardiner.
 
Har du provat med silikonspray som det tipsadedes tidigare i tråden om? Jag hade samma problem med en kirch-stång, sprayade på lite å sen funkade det hur bra som helst.
 
Jag mailade en reklamation till kundtjänsten på Kirsch.se och bifogade bilderna ovan.
Fick snabbt och fantastiskt trevligt bemötande av dem. De kunde omgående konstatera att jag råkat köpt en gammal variant av glid - och att han genast ska skicka mig nya helt gratis, en ny modell som är gjorda för extra bra glid...
De frågade inte ens i vilken butik jag köpt grejerna.

Ok! Detta var igår och har inte fåt dem än - men jag kommer att raportera här så snart jag provat de nya gliden... Nu bara att hålla tummarna! :cool:
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Den här tråden får mig att tänka på Nadine i Twin Peaks :D
 
  • Gilla
ESBE och 4 till
  • Laddar…
Ok nu har jag fått de nya gliden (se bild), bytt ut dem i skenan och hakat på gardinen igen... och jo det går betydligt lättare at DRA FÖR gardinen men bara NÅGOT LÄTTARE att dra från den. Även de nya gliden verkar blockera och låsa varandra när man drar ihop...

Jag har satt upp en dragstav (även den Krisch) av glasfiber och när man drar ihop får man dra så hårt att staven böjer sig... det frestar på hela uppsättnignen .. så faktisk bättre för hand och föra lite i taget,,,MEN..ska det va såhär????
Dessa glid, sa min hjälte på Kirsh, är de som används till proffsuppsättnigar...men man undrar ju 1) varför de gamla som jag köpt fortfarande finns kvar i butikerna för oss vanliga dödliga att köpa..är det inte så noga i vanliga hem. ...???
Och man undrar 2) om Kirsch kan göra något som funkar att både dra för och från?
För ett par år sedan köpte jag gardinskenor som hette Kvartal på Ikea, deras glid var små "vagnar" med 4 pyttesmå hjul på, och dessa rullar lika perfekt vid för- och fråndrag. Jättenöjd med dessa. Har 2 olika gardinuppsättnigar med Kvartal, och ung lika stora som den jag nu håller på med. Synd att IKEA slutade med den serien. Snygg var den oxå.

så här ser Krisch nya glid ut:

Vita gardinglid av märket Krisch på en flätad korgbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Gammal tråd men aktuellt problem för mig i dagarna.

Tips på min lösning.

Hade kirsch gardinstänger som kärvade rejält. Lösningen var en vit tub crc grease silicone från bauhaus för ca 110kr. Tuben ser ut som en tandkrämstub ungefär.
Smörjde skenorna med en tops och nu funkar de bra igen.
 
  • Gilla
FrökenFunkis
  • Laddar…
Bra tips i denna tråd som jag ska testa. Jag har en Kirsch Flexi som går extremt trögt.
 
Uppdatering: Sprayade min skena med Biltemas silikonspray och det brev enormt mycket bättre.
 
  • Gilla
mcj och 1 till
  • Laddar…
Gammal tråd men exakt samma problem här - satt upp dubbla Kirsch flexiset idag och gardinerna går tröööööööööööögt... Förväntade mig mer av Kirsch

Ska prova ngt av tipsen här!
 
  • Inredning av ett sovrum med en person som ligger på sängen och dubbla gardiner upphängda vid ett fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har samma problem och upptäckte små jack i min Kirch som gör att det inte glider utan stoppar upp. Fungerade inte med silikon. Vad göra?
 
Se om Twin Peaks?
 
MultiMan
Eller så lyssnar man på Stackars Jack:

 
Silikonspray hjälpte! Glider som tusan nu, tack för tips! Synd att inte Kirsch skickar med lite...
 
  • Gilla
FrökenFunkis och 1 till
  • Laddar…
Ikeas Vidga är tusen ggr bättre och en tionde av priset.
Segt att behöva byta ut dyra skenor dock
Ska först testa med alla tips om silikon.
 
Enorm skillnad med CRC silikonspray. Rekommenderas!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.