Byggahus.se
Bygger ett uterum som står med ryggåstak mot huset i samma vinkel som vårt hus.
Vi har stående panel vilket gör att det blir mellanrum där vattnet kan rinna mellan.

Hur gör man för att få det tätt där?

Vi har haft en plåtslagare ute och han tyckte att vi skall sätta plåt från uterummet tack hela vägen upp längs väggen upp till vårt vanliga tak.
Jag är dock rädd att det kommer se fult ut.

Någon som har tätat med någon fogmassa/silikon eller annat som kan tipsa? Uterum under uppbyggnad med ryggåstak mot stående panel på hus, synliga mellanrum där tak möter vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av ljus stående träpanel med synliga mellanrum som kan leda till vattenintrång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uterum under uppbyggnad med ryggåstak mot stående panel på hus, synliga mellanrum där tak möter vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av ljus stående träpanel med synliga mellanrum som kan leda till vattenintrång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vanligaste är att sätta en vikt plåt en bit upp från uterummets tak, kanske några decimeter. Då får du ju tätt i springan. Så har man gjort på de flesta uterum jag sett som ligger an mot fasad.

/S
 
  • Gilla
reimers69
  • Laddar…
Jag har samma problem som du - fast med liggande fasad/panel. Uterum med sadeltak och kanalplasttak som ska monteras.

Vill ogärna såga upp fasaden och sticka in en uppvikt plåt över kanalplasten. Funderar på att köra en plåt mot fasaden och täta med silikon - men det blir förmodligen vare sig rätt eller snyggt.

Hur gjorde ni till slut?
 
  • Vinkelvy av en vit husfasad med liggande panel och flera fönster, med fokus på anslutningen till taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Husfasad med liggande panel och fönster, oskyddat träregelverk för uterum i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bumpar tråden då jag har samma problem som trådstartaren. Någon med en bra idé? Funderar på expandskum
 
F Fredrik7865 skrev:
Jag hade ett liknande problem och använda denna: [länk]
bra tanke, men håller den verkligen rätt för vatten?
 
Den håller emot det lilla vatten som den utsätts för hos mig iaf men då är den delvis skyddad av taket.
 
  • Rödmålat hus med svart tak som är delvis täckt av takutsprång, med pågående bygge av träterrass.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här gjorde jag. Kapade locken, tätade hålen under locken, målade, på med plåt och sen tec7.

Än så länge är det bara ett tak, men ville förbereda om jag nån gång ville glasa in då det är väldigt svårt att komma åt och göra tätt när taket väl är på plats.
 
  • Nytillverkade takdetaljer med kapade lock, tätning, och plåtar fastsatta med tec7 på ett byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nymålade takbjälkar med tätningsmedel längs skarvarna och förberedda för plåttäckning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Altan under konstruktion med nytt tak, intill ett grönmålat hus med vita fönster, redo för eventuell framtida inglasning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Fredrik7865
  • Laddar…
Tyvärr skulle tätningen gjorts innan montaget av uterummet. Då kunde man sågat ett hack i brädorna och stuckit in ett plåtbeslag där, och kanske till och med tagit bort en bit av lockpanelen vid takanslutningen, beroende på här det ser ut under taket.
Plåtbeslag skall sitta bakom panelen egentligen.

Man kan säga ett spår ca 10 cm upp med en cirkelsåg vinklad ”uppåt” några grader. Djupet skall vara genom hela yttre brädan, och in 5-10 mm i den bakre. Sedan sätter man ett beslag i det spåret och tätar med tätmassa. Beslaget skall gå ut över taket. Det blir inte rätt eller rätt, men kan duga om man gör det noga.
Skall det bli rätt så är det plåtslagarens lösning som gäller.
MEN man kan sätta nytt material utan på de beslaget (ny panel, skiva eller annat material). Om man inte vill se plåtbeslaget.
 
Fyller på med min lösning på ett vanligt problem med läckage mellan stående lockpanel mot verandatak ala kanalplast.
För 25 år sedan var det en snickare som monterade vårt uterum och med tiden har det droppat in mot husets yttervägg när det blåser. Misstänker att den fd "dörrtätningslisten" på taklplåtens yttre/undre kant mot kanalplasten lossnat och dödats pga UV.
Plåten mellan husvägg och kanalplast är instucken genom de uppsågade lockbräderna och tätad mot bottenbrädan mha någon fogmassa.
Jag vet idag att detta inte är idealmetoden att montera men jag orkar inte att ta isär befintlig träfasad och göra om/rätt.

Målat om södra husväggen och passat på att täta mellan de stående panelbräderna mha korta snedkapade brädstumpar som spikats fast och sedan har jag använt en fogmassa som skall kunna röra sig 25% mtp temperaturvariationer ==>> rörelser. Tremco SP525.
Utanpå plåtens övre del har jag sedan monterat fjällpanel (22 mm tjock i nedre delen och smalare upptill).
Fogmassa och färg hoppas jag tätar bra nu.

Plåtarna (flera korta monterade med viss överlapp) har jag tätat mha Halle alubutyl band (sitter skyddsplast som klibbar fint ihop med butylen, min erfarenhet att få bort skyddsplasten i 25 gradig värme var att rycka loss ungefär som man rycker ett plåster).

Skall bli intressant att se om jag fått det tätt längs med husfasaden och mot kanalplasten.
 
  • Blå linje med siffrorna 25, 80, 120 på papper, liknar ett diagram eller en del av matematisk beräkning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en blåmålad trästruktur med vita kanter i dagsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Blåmålade träbjälkar, vit vägg, silvertejpade rör/takkanter, strukturer och material möts i bilden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.