Byggahus.se
Hej!

Jag köpte nyligen en urbränningsugn för att kunna gjuta/smälta metaller osv, nu kanske detta är lite fel forum men tänkte att väldigt många kanske kan just el här inne.

Ugnen fungerade kanon i flera timmar häromdagen.

Igår kväll så startade jag ett 13 timmars program över natten och när jag vaknade imorse så hade säkringen gått, jag satte fixade säkringen och satte igång den igen men efter cirka 30 sekunder så slås säkringen av igen.

Ugnen i sig är från USA och har:
110-120 volt.
1500 watt.
12,5 Ampere.

Jag har testat varenda uttag i hela vår lokal och säkringen slår på alla uttag efter cirka 30 sekunder. Vet inte riktigt vart jag ska börja felsöka, ligger felet i ugnen eller vår el? Märkte att det står 110-120 volt och vi i EU har ju 220, gör detta att watten dubblas och därav blir allting det dubbla? Hur kommer det sig då att det fungerade kanon första dagen, finns det någon vettig lösning på detta?

Skulle vara otroligt tacksam om någon vet vart jag ska börja leta eller göra!
 
A
Vad är det för ampere på säkringen?
 
Hur kopplade du in den? Säker på att den inte också är märkt för 220?
 
MultiMan
Att köra något avsett för halva spänningen på den dubbla innebär stora påfrestningar som värmeslingorna troligen inte tålt och nu kortsluter helt eller delvis och drar därmed alldeles för stor ström som löser säkringarna. Har ni jordfelsbrytare kan det vara den som löser pga skadorna.

Har du inte stor tur är nog ugnen skrot. Läs helst på i förväg innan du pluggar in nya elektriska apparater i det svenska elnätet i framtiden.

Har du en bra motståndsmätare/multimeter så kan du mäta mellan anslutningskontaktens båda stift, när termostaten (om den finns) står på max. Genom värmeslingornas motstånd i Ohm som du får fram kan du då räkna ut vad strömmen skulle bli vid 120V och om det motsvarar 1500W eller något gått väldigt fel, genom formeln U/R=I där U är spänningen, R motståndet i Ohm och U strömmen i Ampere. Effekt räknas ut genom U*I.

Jag antar att ugnen är jordad och då kan du ha skador i isolationen som ger överledning från värmeelementen till jord också.
 
Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Okej. Om nu ugnen har klarat sig, skulle det fungera att köpa en ordentlig omvandlare som kör strömmen från 220 till 110 volt?

Först när den slutade fungera så märkte jag att det stod 110-120 volt på den, hade ingen tanke i världen på det kunde skilja sig i volt.

Här är en bild på ugnens specifikationer: http://www.bilddump.se/bilder/20210405184016-83.250.170.205.jpg
 
Och med dubbla spänningen så blir även strömmen dubbelt så hög och effekten därför fyra gånger så hög, vilket värmeslingorna antagligen inte tyckte om, eller omgivande material.
 
  • Gilla
multix
  • Laddar…
MultiMan
Ok, läst på om ugnen nu. Det går troligen inte att mäta som jag skrev pga digital termostat. Du ser dock värmeslingorna som sitter helt synliga inne i ugnsutrymmet (på sidorna) och är vanlig kanthaltråd. Har de överlevt så är det troligaste att styrelektroniken brunnit.

L6.jpg
L4.jpg
 
En liten update!

Jag införskaffade en omvandlare som kör 230 - 210v med ett maximum av 5000W, jag kopplade in denna och ugnen fungerar fortfarande, antar att jag hade riktigt tur! Stort tack för alla tips!
 
Hoppas du menar 230 till 120?
 
H hempularen skrev:
Hoppas du menar 230 till 120?
Exakt, blev bara en siffra fel!
 
E
L Letsfeast skrev:
Exakt, blev bara en siffra fel!
Detta var i sanning märkligt, hur kunde ni få i den amerikanska proppen i ett svenskt uttag? Förstår ni vad som kunde ha hänt??
 
Som jag skrev ovan så hade jag ingen aning om att volten var olika, jag köpte helt enkelt en adapter och tänkte inte längre än så, nu kommer jag dock aldrig görs om det misstaget igen
 
E
L Letsfeast skrev:
Som jag skrev ovan så hade jag ingen aning om att volten var olika, jag köpte helt enkelt en adapter och tänkte inte längre än så, nu kommer jag dock aldrig görs om det misstaget igen
Jaha, en adaptor, där ser ni.

Jaja, slutet gott - allting gott. Happy melting.
 
L Letsfeast skrev:
Som jag skrev ovan så hade jag ingen aning om att volten var olika, jag köpte helt enkelt en adapter och tänkte inte längre än så, nu kommer jag dock aldrig görs om det misstaget igen
Har konverteraren rätt uttag?
Om inte, för vilken maxeffekt/ström är adaptern specad?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.