Byggahus.se
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Exakt.
Därför telefonprutar jag alltid, när det är långt att åka, med just din motivering.

Staffan
Frågan är väl ändå om att säljaren inte vill ge bort varan utan hellre slänger den, det är ju en intressant fråga med tanke på hur samhället ser ut idag. Skräp för en, guld för en annan...
 
  • Gilla
kortis och 1 till
  • Laddar…
H
Ö Örjan Johansson skrev:
Frågan är väl ändå om att säljaren inte vill ge bort varan utan hellre slänger den, det är ju en intressant fråga med tanke på hur samhället ser ut idag. Skräp för en, guld för en annan...
Det finns alltid människor som prutar och ska ha saker gratis osv. Säljaren vill sälja och är trött på alla som ska ha gratis. Så jag förstår säljaren. Vill en person ha skänkta varor så får väl den som är intresserad leta under dessa skänkes annonser. Bara för att säljaren vill sälja är det ju ingen dålig människa.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag ogillar ju egentligen starkt att användbara saker och ting slängs. Reusing och recycling är bra i många perspektiv.

Men trots allt, så kan jag känna ibland, att jag inte orkar med allt merjobb med att skänka något.
Man ska göra annons, man ska svara alla (... dumskallar - ibland), man ska träffas, överlåta grejerna och allt vad det betyder.

Jag kan ju, om jag vill, sätta en prislapp på min tid, kanske ca 200:-/timme.
Om jag gör sånt jag gillar att göra, hobbys och sånt, så kan ju timpenningen räknas bort, men om jag gör sånt som inte ger så mycket glädje i livet så kan jag krasst tänka så.
Och lägger jag en timme, totalt, på att bli av med något, så borde jag ta 200 spänn för det, och mena att just då ... har jag faktiskt skänkt bort prylen, inte fått något extra i plånboken, utan bara mindre tid att göra annat roligt.
 
  • Gilla
GT31 och 6 till
  • Laddar…
janwide
P Plura skrev:
Hej

Hur ska jag hantera en person som hellre slänger än skänker en vara på blocket?!
Någon som lyckats övertala en personlighet som denna att faktiskt skänka istället för att slänga (se konversation nedan) och hur gjorde ni?
Eller ni som har personligheten att slänga är bättre än att skänka finns det något man kan skriva som svar för att ändra er inställning?
Nej.
 
  • Gilla
Dudeish
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Exakt.
Därför telefonprutar jag alltid, när det är långt att åka, med just din motivering.

Staffan
Jag tycker detta är ett bra ystem oavsett om det är stockholm eller en kryddmarknad i marocko.
Prutar man på telefon så är det för mig det priset som gäller.

Jag sålde en gång en obesiktad bil som jag ville ha 6500kr för och självklart finns prutmån, att förhandlar pris måste ingå i alla affärer om det inte är något väldigt unikt ett fåtal x i världen.
Jag förklarade alla fel och han erbjöd 4500kr via mail jag sa ok men då är det priset som gäller oavsett vad som "dyker upp". ytterligare prutning så får du köra 25 mil tillbaka utan bil.

Han kom ner en en 16 årig bilmekaniker, kopplade på startkablar lös runt runt med ficklampa och sa "det ser bra ut" skrev på och åkte hem till dalarna.
Visade sig att han behövde motorn till något. det var en rätt smidig affär.
 
  • Gilla
civilingenjören och 6 till
  • Laddar…
K
A Andy78 skrev:
Jag tycker detta är ett bra ystem oavsett om det är stockholm eller en kryddmarknad i marocko.
Prutar man på telefon så är det för mig det priset som gäller.

Jag sålde en gång en obesiktad bil som jag ville ha 6500kr för och självklart finns prutmån, att förhandlar pris måste ingå i alla affärer om det inte är något väldigt unikt ett fåtal x i världen.
Jag förklarade alla fel och han erbjöd 4500kr via mail jag sa ok men då är det priset som gäller oavsett vad som "dyker upp". ytterligare prutning så får du köra 25 mil tillbaka utan bil.

Han kom ner en en 16 årig bilmekaniker, kopplade på startkablar lös runt runt med ficklampa och sa "det ser bra ut" skrev på och åkte hem till dalarna.
Visade sig att han behövde motorn till något. det var en rätt smidig affär.
jag hade en liknande affär. Sålde en bil för 8500 . Hade 3 st som var intresserade . En ville omgående komma och kolla den. Han hade en bit att köra. Han försökte pruta jag sa att en smidig affär och den blir din för 8000 inte en krona mindre. Sedan sa han att han hade långt att köra så det skulle kosta honom pengar och försökte den vägen till bättre pris. Jag sa nej men sa att jag har ett ärende till ett ställe som ligger 10 mil åt ditt hål så jag skulle kunna möta dig men då ska jag ha 8500 för den punkt slut. Jag anade mer prutande så skrev även ett sms om priset och fick svar. Mycket riktigt började han pruta och påstod att jag ljugit om priset jag visade lugnt det sms jag skickat och fått svar på. Så det blev som jag ville till slut. Han försökte pruta på på allt möjligt men då han åkt långt sa jag ta den för 8500 eller åk hem mig kvittar det jag har fler intresserade. Jobbig affär var det men han köpte tillslut.
Så slutsats alltid bra med sms om vad man kommit överens om så man har det som bevis .
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag ogillar ju egentligen starkt att användbara saker och ting slängs. Reusing och recycling är bra i många perspektiv.

Men trots allt, så kan jag känna ibland, att jag inte orkar med allt merjobb med att skänka något.
Man ska göra annons, man ska svara alla (... dumskallar - ibland), man ska träffas, överlåta grejerna och allt vad det betyder.

Jag kan ju, om jag vill, sätta en prislapp på min tid, kanske ca 200:-/timme.
Om jag gör sånt jag gillar att göra, hobbys och sånt, så kan ju timpenningen räknas bort, men om jag gör sånt som inte ger så mycket glädje i livet så kan jag krasst tänka så.
Och lägger jag en timme, totalt, på att bli av med något, så borde jag ta 200 spänn för det, och mena att just då ... har jag faktiskt skänkt bort prylen, inte fått något extra i plånboken, utan bara mindre tid att göra annat roligt.
Jag hade en gång många fruktträd och varje höst sade jag åt mina arbetskamrater som var ett 70 tal att de fick komma o plocka om de ville, kan du inte ta med sade många, om ni vill ha så får ni plocka själva och under ca 5 års tid kom det en pers ja jag sa att jag bjuder på kaffe oxå. Ja så kan de va, tog man med en påse till bordet så fanns de som tog hem äpplen?
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
K kortis skrev:
Jag hade en gång många fruktträd och varje höst sade jag åt mina arbetskamrater som var ett 70 tal att de fick komma o plocka om de ville, kan du inte ta med sade många, om ni vill ha så får ni plocka själva och under ca 5 års tid kom det en pers ja jag sa att jag bjuder på kaffe oxå. Ja så kan de va, tog man med en påse till bordet så fanns de som tog hem äpplen?
Jag har haft samma erfarenhet. Det kom inga, tills en dag dag så sa jag till mina kompisar att dom får betalt om dom kommer hem och plockar. Vilken fart det var första lördagen... Gissa vilket liv det blev när dom hade plockat flera påsar när dom frågade efter betalningen. Jag frågade om dom ville ha betalt i frukten dom plockat eller pengar. Naturligtvis betalar jag för plockningen men då får ni lämna frukten hos mig... Alla utom en tog med frukten... Ett roligt minne... :)
 
  • Haha
  • Gilla
tompaah7503 och 10 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.