Byggahus.se
Vi flyttade till hus i vintras och har en väldigt sliten trall. Jag vet inte riktigt vad den är behandlad med, någon form av lack? Måste jag slipa den eller finns det något mirakelmedlet för att få bort den gamla lacken? (eller vad det kan tänkas vara) Sliten trätrall med synliga slitage och rester av gammal lack eller behandling i soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sliten trall med skalad brun lack som visar tecken på slitage och väderpåverkan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kan ju vara piggmenterad trallolja. Kör på samma konceptet är nog enklast. Eller prova med golvslip
 
  • Gilla
Ylvaöh
  • Laddar…
Y Ylvaöh skrev:
Vi flyttade till hus i vintras och har en väldigt sliten trall. Jag vet inte riktigt vad den är behandlad med, någon form av lack? Måste jag slipa den eller finns det något mirakelmedlet för att få bort den gamla lacken? (eller vad det kan tänkas vara)[bild][bild]
Luriga bilder. Lack brukar lossna i flagor. Tycker inte det ser ut så. Skrapa lite med en kniv så får du svaret.
Vad är din plan med trallen? Jag såg en video med en specialanpassad slip man kan hyra. Vill minnas att det var i detta forum.

Annars kan du köra tex. cuprinols tralltvätt. Den är väldigt stark och löser typ upp även trallen. Applicera och skrubba in med en borste. Tvätta med högtryck men använd en ”terasstvätt”. Låt torka och slipa av trallen med 120 papper.
Nu kan du välja vad du vill lägga på
 
  • Gilla
Ylvaöh
  • Laddar…
Ska förtydliga att jag tror den specialanpassade trallslipen blir en smidigare lösning än mitt förlag som jag brukar köra. Men som sagt. Vilken nivå är du ute efter?
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Ska förtydliga att jag tror den specialanpassade trallslipen blir en smidigare lösning än mitt förlag som jag brukar köra. Men som sagt. Vilken nivå är du ute efter?

Jag gillar inte den bruna färgen utan vill ha en ljusare trall. Därför vill jag inte ha samma färg som innan. Jag vill ha en mer trären färg på den.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Ska förtydliga att jag tror den specialanpassade trallslipen blir en smidigare lösning än mitt förlag som jag brukar köra. Men som sagt. Vilken nivå är du ute efter?

Är svårt att få en bra bild, men så här ser den hela delen ut. Den lådsnar väldigt lätt om man drar någon mot den.
 
  • Utemöbler på trädäck med två svarta sidobord, en planta och en lykta, mot röd vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Y Ylvaöh skrev:
Är svårt att få en bra bild, men så här ser den hela delen ut. Den lådsnar väldigt lätt om man drar någon mot den.
Jag gissar på att det är,olja. Bara att välja metod och sätta igång att jobba.:D
 
  • Gilla
Ylvaöh
  • Laddar…
Blanda vatten, tapetklister och kaustiksoda. Applicera, skrubba spola av och sen kan du såpa trallen. Då får du en ren och ljus trall för några hundralappar i investeringar.
 
  • Gilla
Ylvaöh
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Jag gissar på att det är,olja. Bara att välja metod och sätta igång att jobba.:D
Jag röstar för att det är en trädäck lasyr :)
 
U Utdelning skrev:
Jag röstar för att det är en trädäck lasyr :)
Som är en olja med pigment....:rofl:
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Som är en olja med pigment....:rofl:
Vet inte om du trollar.. men för ts skull, nej det är inte samma tyvärr :confused:

En lasyr ger mer ytskikt och kan börja flaga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.