Byggahus.se
En närbild på en fönsterinstallation med synliga ojämnheter och överflödig fogmassa vid fönsterblecket mot en grovputsad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på dåligt utfört fönsterblecksarbete med synliga limrester och skador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Något ruttet trä och en plåtkant med otillräcklig lutning, täckt av svart tätningsmassa vid husets gavelfönsterparti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på svart fönsterbleck med felaktig installation, vattendroppar och synlig skada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på fönsterbleck med otillräckligt överlapp och felaktig montering av skruv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fönsterbleck kring gavelfönster med dåligt utfört tätning och synliga skador på underlaget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hejsan,

Har nu haft fönsterfirman att följa hus AMA något de inte kunnat trots att man visar hur det ska se ut, slutresultatet efter ha gjort om arbetet tre gånger.

Har varit en vattenskada tidigare denna informerade de mig inte om. 5cm djup och ca 30 lång.
Som nybliven husägare vill man inte ha mera problem.

Det är ett gavelfönsterparti på över 5 meter brett. Tidigare plåt var skjutna under med endast ett överlapp på 30mm hus AMA säger minst 100. Nu har jag i alla fall fått plåten falsad, rätt utstick (40mm) tror lutningen är 20 grader, minimum är väl 14 eller 17 grader uppviket nu är bättre än de tidigare 18mm de haft Elitfönster rekommenderar 35mm tror jag.

Hur kan jag själv försöka förhindra att jag får ruttet trä? Tänker att aluplåt vid vertikalt har liten springa och inte ligger dikt an och det borde väl göra? Fönsterblecket ska väl ligga helt tight till sidan man har nu vid försök tre tryckt in tec7s takfog/lim istället för att lösa det. Sedan noterar jag att en skruv in sitter helt inne antar att gängorna är slut.

Någon som har råd att ge? Kostnaden för fönster och arbete över 120.
 
  • Närbild av ett svart gavelfönsterparti med installerad plåt och synliga vattendroppar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Falsad svart fönsterplåt med vattendroppar, felaktigt monterad med synlig tätning och en skruv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på svart fönsterbleck med vattendroppar, felaktigt monterad med synlig skruv och ojämn tätningsfog.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadat trä och otillräcklig tätningsmassa syns vid basen av ett svart fönster, med måttband som visar skadans omfång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Några översiktsbilder kan vara bra, svårt att se på närbilder.. I övrigt, ser ut att inte finnas foder, kan göra det lite knepigt att få ihop bra
 
  • Gilla
johannord och 4 till
  • Laddar…
De har uppenbarligen inte tagit bort rötskadat virke.
 
  • Gilla
Langos och 2 till
  • Laddar…
Det stämmer, de meddelande inte detta. Jag hade betalat vad det hade kostat för att byta ut delen, att jag som slutkund ser att det är ruttet och fönsterna sitter på plats gjorde inte mig direkt glad.

De lämnade arbetet utan fönsterbleck från mitten av december till januari, fick själv skydda den exponerade isoleringen.

De hade dessutom sönder parkettgolvet, enligt uppdraget skulle det skyddas.
 
  • Ruttnande trä och saknat fönsterbleck över ett nyligen installerat fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fönster utan fönsterbleck ovanför ruttet trä med exponerad isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerat fönster utan fönsterbleck och med synlig exponerad isolering ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadat fönsterbleck och ruttet trä på en husvägg utan isoleringsskydd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadat område under ett fönster utan fönsterbleck med exponerad yta och rester av byggdamm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rutten fönsterkarm utan fönsterbleck och synlig isolering under svart fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Någon av bilderna har väl lite mycket kladd på sig men annars tycker jag inte det finns något att gnälla på?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Man har för kort fönsterbleck det är 10mm springa båda sidor man har kladdat in tec7 takfog. Plåtfirmor som sett bilder har informerat mig om att det ska ligga tryckt in till sidan som total novis och första husägare har jag ingen aning, men läser jag bygg AMA får jag ett hum om hur det borde se ut för att minimera framtida problem.

Vid de vertikala alulisterna brevid panelen har springa där risk för vattnet tränger in bakom eller ska de inte ligga dikt an? Man redan gjort om det pga, fel lutning, fel överlapp, fel utstick osv.
 
  • Gilla
R_F
  • Laddar…
För det första, har du betalt allt? Annars kan man hålla inne Max 1/2 basbelopp lämpligt 20´000:-
Tvist Mindre än 1/2 basbelopp betraktas som ett mindre mål och varje part får betala sina egna (advokat) kostnader!
Själv hade jag en liknande tvist, fönsterfirman tog ut en oberoende byggkonsult som jag skulle betala om där inte fanns fel på fönster eller montage!
Där var fel på montaget så montagefirman fick demontera fönster och montera enligt konsultens protokoll.
Efter ett år så krediterades 10`000 av total beloppet. Fönsterfirman fick betala byggkonsulten som kört totalt 60 mil.;):geek:
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Ah, då har du ju koll, jag har inte betalt ännu. Det är därför de har gjort om jobbet. De har redan varit här 3 gånger för att göra om och rätt. Ser du mera som verkar tokigt? Min uppfattning är ju de vertikala alu-listerna som inte ligger dikt an och de borde göra det, alternativt foga mellan panel och dessa eller?

Jag är fullt införstådd att de redan har förstört så det kommer aldrig att bli 100%. De har inte nämt kompensation. På vänster sida har man inte skruvat i torxskruven längst ner, det är möjligt att det inte finns något kvar att skruva i, mao kräver större skruv. Då de haft av listerna så många gånger.
 
Jag fattar inte varför dom falsat plåten.
 
  • Gilla
Bubben93 och 1 till
  • Laddar…
Ser jag helt fel eller är inte blecket instuckit i skåran.? Ligger blecket utanpå alu?
Ska de gå efter AMA så ska panelen brädfodras runt smygen. Där är inte tätt nu. Ska sitta överbleck ovan fönster. Alulisterna ska ska popnitas (varför man nu satte dit plåt lister?). Den skruven går in i fönstret vilket den inte får. Jag ska studera bilderna igen, vissa är felvända och svåra att se i telefonen. Har jag fel i något avseende så rättar jag mig själv strax. Men några proffs är det inte. Vindtätning utvändigt är ej gjort och isoleringen kommer aldrig att göra sitt jobb. Hur har de då gjort på insidan som ska difftejpas bla?
 
Rättar mig själv direkt. Blecket sitter korrekt och i snedgavel så inga överbleck krävs.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.