Byggahus.se
Hej. jag är på jakt efter ett anslag att montera tillfälligt på sänksågsskena för att åstadkomma vinkelräta snitt.
Av vad jag sett verkar TOS gsr 16 vara lite av golden standard men den kostar också som om den var fräst ur en guldtacka.

Är det någon som sett något prisvärt alternativ?

Den kommer ffa användas vid montage av kök med vad som känns som två miljoner snitt i täcksidor och bör ha en noggrannhet för att klara detta (säg 1-2 mm fel per meter?). Jag ser helst att man klarar sig sub 500 sek.
Tack på förhand.
 
Jag förstår att produkter som är patentskyddade samt har snäva toleranser är dyrt men va faaaaaaan? Är det bortåt 2000 man behöver punga upp? Tack ändå för ditt svar.
Någon annan som sett några billigare?
 
P
Jag fick med ett vinkelanslag när jag köptemin sänksåg. I ärlighetens namn tog det 5 år innan jag ens plockade upp det ur lådan. Det är snabbare att mäta och lägga ut skenan..
 
Okej. Jag tycker själv att det känns lite rappligt med att lägga vinkelhaken osv men det kanske är en smaksak. Till vilken tillverkare hängde det med ett anhåll?
 
T TryBran skrev:
Okej. Jag tycker själv att det känns lite rappligt med att lägga vinkelhaken osv men det kanske är en smaksak. Till vilken tillverkare hängde det med ett anhåll?
ja det är nog en vanesak. Eftersom täcksidorna är 90 grader i hörnrn funkar det fint att bara mäta..

jag har en makita sp6000. Köpt i England och just då fsnns det som ett kit..
 
Jag skaffade min TSO när jag slutligen konstaterat att jag inte har plats för en riktig justersåg. I det perspektivet fick det kosta en slant. Just nu försöker jag tänka ut en shooting board med någon typ av längdstopp för att få justersågsprecision vid kapsnitt. En svårknäckt nöt.
Jag kan inte tro annat än att man kan göra en riktigt bra hemgjord skenvinkel, om man bara gör den kalibreringsbar, precis som med en shooting board (stöthyvellåda?)
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
mattiasp mattiasp skrev:
Jag skaffade min TSO när jag slutligen konstaterat att jag inte har plats för en riktig justersåg. I det perspektivet fick det kosta en slant. Just nu försöker jag tänka ut en shooting board med någon typ av längdstopp för att få justersågsprecision vid kapsnitt. En svårknäckt nöt.
Jag kan inte tro annat än att man kan göra en riktigt bra hemgjord skenvinkel, om man bara gör den kalibreringsbar, precis som med en shooting board (stöthyvellåda?)
Nu när jag på sistone stått i köket och sågat har jag fått bäst repeterbarhet på kapning med vinkelanslag (bosch/mafell) genom att mäta från motstående ända av ämnet mot skenan med kombinationsvinkelhaken och låsa den. Nackdelen är att jag bara har 30 cm linjal till vinkelhaken. Men den detaljen går ju att lösa, finns rätt långa utbyteslinjaler.
 
Vill man ha något billigt och enkelt

Vill man ha något seriöst i det billigare segmentet
https://benchdogs.co.uk/collections/rail-square

nanowire nanowire skrev:
Nu när jag på sistone stått i köket och sågat har jag fått bäst repeterbarhet på kapning med vinkelanslag (bosch/mafell) genom att mäta från motstående ända av ämnet mot skenan med kombinationsvinkelhaken och låsa den. Nackdelen är att jag bara har 30 cm linjal till vinkelhaken. Men den detaljen går ju att lösa, finns rätt långa utbyteslinjaler.
Jag har tittat på en sån lösning med T-linjal/vinkel.
Länk Jula
Länk Biltema
 
  • Gilla
Clazzze
  • Laddar…
Lime113 Lime113 skrev:
Vill man ha något billigt och enkelt
[media]
Vill man ha något seriöst i det billigare segmentet
[länk]



Jag har tittat på en sån lösning med T-linjal/vinkel.
Länk Jula
Länk Biltema
Jag väntar på att benchdogs.uk.co ska skicka en railsquare mk2 med dogs. När den kommer ska jag fräsa MFT-hålbilden i bänken jag byggt och använda den a la Peter Millards mobila bänk.

Är inte så säker på att biltem/julalinjalerna tillför något om du ändå ska mäta på flera punkter (vilket jag tror du behöver)?
 
nanowire nanowire skrev:
Jag väntar på att benchdogs.uk.co ska skicka en railsquare mk2 med dogs. När den kommer ska jag fräsa MFT-hålbilden i bänken jag byggt och använda den a la Peter Millards mobila bänk.

Är inte så säker på att biltem/julalinjalerna tillför något om du ändå ska mäta på flera punkter (vilket jag tror du behöver)?
Gällande RS: det har du rätt i. Om du vet att din skiva är vinkelrät så kommer du ju kunna linjerna din LR32 (jag har glömt bosch namn) och faktiskt få vinkelräthet. KUL! :)

T Mtongo skrev:
Makita har ett ställbart anhåll till deras skena. Finns på hornbach men du kan prismatcha/beställa till för halva priset på proffsmagasinet

[länk]
Har hört många som är missnöjda med den
 
Kommer nog bli en benchdog MK2 för min del också. Såg dess utom att det verkar vara på gång med ett längdanhåll också, vilket skulle vara ett givet köp för egen del.
 
Lime113 Lime113 skrev:
Gällande RS: det har du rätt i. Om du vet att din skiva är vinkelrät så kommer du ju kunna linjerna din LR32 (jag har glömt bosch namn) och faktiskt få vinkelräthet. KUL! :)
Det räcker nog med att en sida är rak, fräsa första raden parallellt med den sidan och sedan indexera skenan med RS och rail dogs i den raden. Hoppas jag :thinking:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.