Byggahus.se
T
J jocke31 skrev:
Tyckte på riktigt att det här var väldigt läskigt.
[bild]
Äsch larv. Han körde aldrig när ungen var i närheten. Flera snöflingor i denna tråd.
 
  • Gilla
JonathanMalmsten och 7 till
  • Laddar…
Tycker huset det blev riktigt bra. Inredningen var genomtänkt och passade bra med huset. Säsongens bästa hus enligt mig. De hade en fin känsla både för detaljer och för helheten.
 
  • Gilla
andreasge och 1 till
  • Laddar…
Dizzy84 Dizzy84 skrev:
Är det inte samma snickare som själv är med i Husdrömmar den 5:e april med sitt eget projekt?

Andreas Vinterthun på Massiva trähus.
Stämmer.

Snart syns familjen Vinterthun i Husdrömmar
På en naturtomt många skulle kalla omöjlig har Jennie och Andreas Vinterthun byggt sitt drömhus. Bland berg och skog i Veddige vilar enplansvillan i massivt trä på ett 30-tal stolpar. 5 april är familjen Vinterthun med i SVT:s populära program ”Husdrömmar”.

https://www.hallandsposten.se/övrigt/bostad/snart-syns-familjen-vinterthun-i-husdrömmar-1.42244993
 
  • Gilla
andreasge
  • Laddar…
Nu har jag sett hela avsnittet och några saker förstår jag inte, och det får ni gärna förklara för mig:
1) Kostnaden på 4,7 Miljoner för 120 kvm, utan garage eller ens måleri???
2) Hur man kan rita/bygga ett hus utan ordentlig tvättstuga, utrymme för att hänga tvätt, skötbord mm när man har möjlighet att utforma det själv?
3) Varför man väljer en sådan minimal entre som man måste springa över varje gång man ska till andra sidan av huset. Om man inte promt lägger in alla skor och stövlar i skåpen så kommer dem ju ligga i vägen mellan köket och sovrummen hur man än gör.
 
  • Gilla
oliva
  • Laddar…
K katten1234 skrev:
Nu har jag sett hela avsnittet och några saker förstår jag inte, och det får ni gärna förklara för mig:
1) Kostnaden på 4,7 Miljoner för 120 kvm, utan garage eller ens måleri???
2) Hur man kan rita/bygga ett hus utan ordentlig tvättstuga, utrymme för att hänga tvätt, skötbord mm när man har möjlighet att utforma det själv?
3) Varför man väljer en sådan minimal entre som man måste springa över varje gång man ska till andra sidan av huset. Om man inte promt lägger in alla skor och stövlar i skåpen så kommer dem ju ligga i vägen mellan köket och sovrummen hur man än gör.
Man lever minimaliatiskt och har bara ett par skor.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
M
K katten1234 skrev:
2) Hur man kan rita/bygga ett hus utan ordentlig tvättstuga, utrymme för att hänga tvätt, skötbord mm när man har möjlighet att utforma det själv?
Ja det funderar jag rent allmänt på ibland. Förstår att man tänker maximera boyta och kanske kör torktumlare, men idag när man INTE ska ha en massa energislukande maskiner så borde väl den gamla tvättstugan med riktigt torkrum vara i återtågande? Jag har själv tvättstuga med separat torkrum och kan inte förstå hur folk klarar sig utan det. Torktumlare i all ära men kläderna tar ju stryk och elräkningen blir ju lidande.
 
  • Gilla
JohnFN och 2 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Ja det funderar jag rent allmänt på ibland. Förstår att man tänker maximera boyta och kanske kör torktumlare, men idag när man INTE ska ha en massa energislukande maskiner så borde väl den gamla tvättstugan med riktigt torkrum vara i återtågande? Jag har själv tvättstuga med separat torkrum och kan inte förstå hur folk klarar sig utan det. Torktumlare i all ära men kläderna tar ju stryk och elräkningen blir ju lidande.
En kondenstumlare kan dra mindre än att låta kläderna torka på sträck inomhus, om huset behöver uppvärming.
 
Kommentarsfältet visar tydligt hur känsligt det är när någon sticker utanför normen.

Grattis till ett lyckat bygge samt att våga utmana och tänka kreativt.
 
  • Gilla
  • Haha
Tom_N och 7 till
  • Laddar…
M
H hapazard skrev:
En kondenstumlare kan dra mindre än att låta kläderna torka på sträck inomhus, om huset behöver uppvärming.
En annan diskussion kanske men den ekvationen får jag inte ihop. Jag har en avfuktare i torkrummet. En Bosch kondenstorkare drar ca. 2kwh för 8kg tvätt. Min avfuktare är på 260W effekt. Men hur den står sig i jämförelse med en kondenstorkare vet jag inte. Men du kanske har rätt.
 
En liten tanke bara.

Hur fick dem igenom bygglovet? De sa ju själva att vardagsrummet inte uppfyllde kraven (som ändå inte är speciellt hårda)?

Likaså uppfyller barnens rum inte måttkraven, så rent krasst är det 2 rum och kök för 4.7 mille? :crysmile:
 
M Markarbetaren skrev:
En annan diskussion kanske men den ekvationen får jag inte ihop. Jag har en avfuktare i torkrummet. En Bosch kondenstorkare drar ca. 2kwh för 8kg tvätt. Min avfuktare är på 260W effekt. Men hur den står sig i jämförelse med en kondenstorkare vet jag inte. Men du kanske har rätt.
Om du hänger upp 8kg tvätt och har igång avfuktaren i ~>7h så kommer den förbruka mer energi :cool:
 
  • Gilla
Markarbetaren och 1 till
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
En liten tanke bara.

Hur fick dem igenom bygglovet? De sa ju själva att vardagsrummet inte uppfyllde kraven (som ändå inte är speciellt hårda)?

Likaså uppfyller barnens rum inte måttkraven, så rent krasst är det 2 rum och kök för 4.7 mille? :crysmile:
Jag gissar att de redan vid bygglovsansökan kunde berätta att Gert Wingårdh var inblandad. Då får man bygglov.
 
  • Haha
  • Gilla
test1 och 3 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
En annan diskussion kanske men den ekvationen får jag inte ihop. Jag har en avfuktare i torkrummet. En Bosch kondenstorkare drar ca. 2kwh för 8kg tvätt. Min avfuktare är på 260W effekt. Men hur den står sig i jämförelse med en kondenstorkare vet jag inte. Men du kanske har rätt.
1kg vatten drar 0.63 kWh att kondensera eller avdunsta, oavsett hur du gör det. En kondenstumlare förflyttar vattnet från kläderna till en vattenbehållare/avlop och lämnar ifrån sig spillvärme motsvarande effektförlusten. Hänger du tvätten och kör avfuktare gör du i princip samma sak fast vid lägre temperatur och med mindre rörelse, så mindre spillvärme.

Om du hänger tvätten och passivt torkar den går ångan ut med frånluft och energin som krävdes för att evaporera den försvinner den vägen, energin tillsätts via uppvärmningen och är dold.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Nissens
craftsboy craftsboy skrev:
Reagerade på samma sak. Visserligen arkitektritad men ändå. Vad kan arkitekten kostat?
Men huset med markarbete gick väl på ca 4,5MSEK?
Då blir det väl ca 37000:- per m2 inklusive markarbete... tomten kostade ju 2,5...
 
J Jarlsgård skrev:
Om du hänger upp 8kg tvätt och har igång avfuktaren i ~>7h så kommer den förbruka mer energi :cool:
Men energin recirkuleras vatten till ånga till vatten igen, så bara effektförlust, så samma som för tumlaren ( fast mindre förluster troligen)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.