Byggahus.se
Sökt lite runt om Plejd och det verkar som många som har haft rekommendation från en elektriker om att installera Plejd system, så var min också så klart.
Jag har egentligen ingenting emot Plejd men tycker att jag redan har Ikea och Philips där hemma så är det inte så smart att gå igång med ett tredje system. Plejd har dessutom bara bluetooth protokoll medan andra är zigbee.

Är det någon som har bra erfarenhet med att blanda plejd med andra system? vad med att har en plejd utomhus där signalen kan vara något begränsade.
 
P PhilipBIM skrev:
Sökt lite runt om Plejd och det verkar som många som har haft rekommendation från en elektriker om att installera Plejd system, så var min också så klart.
Jag har egentligen ingenting emot Plejd men tycker att jag redan har Ikea och Philips där hemma så är det inte så smart att gå igång med ett tredje system. Plejd har dessutom bara bluetooth protokoll medan andra är zigbee.

Är det någon som har bra erfarenhet med att blanda plejd med andra system? vad med att har en plejd utomhus där signalen kan vara något begränsade.
Jag har massvis med plejd i mitt hus. Även här var elektrikern peppad. Är väl rätt hyffsat i pris och verkar ju fungera.

Jag har två stycken i en motorvärmarstolpe just utanför huset. Inget problem att nå systemet inne i huset, trotts moderna dimensioner på yttervägg.
 
Det ska tydligen finnas nån gateway o bygga ut med så man får wifi och stöd för Google home menade elektrikern som installerade plejd för köksbelysningen (verkar som Marbodal kör de som standard, minns inte jag valde till ), men tycker bt kopplingen fungerat bra, lysknappen dimrar och tänder o släcker , men i appen kan man skapa scheman för av o på , dels tid men även follow the sun , helt ok system ,
 
Blev rekommenderad att ha på ytterbelysning. Men jag såg inte vitsen med det då vi har skymningsrelä och vi gör inget åt det alls.

Kommer kanske sätta in det vid källarrenovering.
 
Min elektriker rekommenderade plejd. Jag kör dock z-wave.
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
hur är stabiliteten på plejd för er som använt? Ikeas smarthome upplever jag att den tappa signal då och då. Philips har varit väldig stabilt. Man kan alltså köra plejd utan hub om man nu inte ska koppla till google home?
 
  • Gilla
Larmal och 1 till
  • Laddar…
Har precis fått plejd installerat på ny utebelysning. Inställd på solnedgång och uppgång. Prövade idag att styra manuellt för första gången. Fungerade bra.
 
  • Gilla
Oscar Hermansson och 2 till
  • Laddar…
P
Kör mängder med plejd hemma och rekommenderar det till kunder också. Aldrig haft problem hemma en endaste gång och aldrig fått klagomål på det från kunder heller.
 
  • Gilla
Andreas781002 och 3 till
  • Laddar…
P PhilipBIM skrev:
hur är stabiliteten på plejd för er som använt? Ikeas smarthome upplever jag att den tappa signal då och då. Philips har varit väldig stabilt. Man kan alltså köra plejd utan hub om man nu inte ska koppla till google home?
Ja precis, den använder blåtand som standardanslutning, fungerade fint varje gång jag använde det, inga problem, hade strömavbrott nån gång men den behåller inställningar men man måste ansluta med appen en gång för klockan i den ska ställas rätt
 
  • Gilla
Gubbe 65 och 2 till
  • Laddar…
Man kan sätta en batteribackup så tappar den inte klockan när det är strömavbrott.

Jag kan inte ett jota om Plejd men har flera stycken hemma, killen jobbar på ellada och hittar hela tiden nya platser han tycker jag borde styra. :rolleyes: Utebelysningen går på astrour, trycker man si- eller -så på strömställare så händer olika saker typ sovrumslampan startar på lägsta dimningen så man inte blir bländad när man skall vakna etc. Olika fönsterlampor tänds och släcks, växtbelysningen till alla sådder likaså. Tror tom det sitter en som styr lampan och värmen i hönshuset...
 
  • Haha
  • Gilla
tedpelas och 3 till
  • Laddar…
R
P PhilipBIM skrev:
Sökt lite runt om Plejd och det verkar som många som har haft rekommendation från en elektriker om att installera Plejd system, så var min också så klart.
Jag har egentligen ingenting emot Plejd men tycker att jag redan har Ikea och Philips där hemma så är det inte så smart att gå igång med ett tredje system. Plejd har dessutom bara bluetooth protokoll medan andra är zigbee.

Är det någon som har bra erfarenhet med att blanda plejd med andra system? vad med att har en plejd utomhus där signalen kan vara något begränsade.
Att elektriker rekommenderar en specifik tillverkare är en varningsklocka som borde få alla att springa åt andra hållet. Nej, du ska absolut inte skaffa Plejd eller någon av de andra hundratals hittepålösningar där man försöker uppfinna hjulet igen i syfte att låsa in dig på just deras prylar.

Visst kommer det funka fantastiskt bra att tända och släcka några lampor och andra enkla grejer med Plejd. Det är också det enda du kommer kunna göra. Förr eller senare kommer tiden ikapp dig och du inser att det är ett smart hem du vill ha, inte en glorifierad timer för julbelysningen. Samma sak med KNX och andra förlegade lösningar. Gör dig själv en tjänst och använd en öppen standard och en leverantörsoberoende lösning i stället för att luras med i den snaste hajpen från det företag som är häftigast just den här veckan. Du kommer tacka mig senare.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
stenborg5 och 41 till
  • Laddar…
E
R bossebyggarn skrev:
Att elektriker rekommenderar en specifik tillverkare är en varningsklocka som borde få alla att springa åt andra hållet. Nej, du ska absolut inte skaffa Plejd eller någon av de andra hundratals hittepålösningar där man försöker uppfinna hjulet igen i syfte att låsa in dig på just deras prylar.

Visst kommer det funka fantastiskt bra att tända och släcka några lampor och andra enkla grejer med Plejd. Det är också det enda du kommer kunna göra. Förr eller senare kommer tiden ikapp dig och du inser att det är ett smart hem du vill ha, inte en glorifierad timer för julbelysningen. Samma sak med KNX och andra förlegade lösningar. Gör dig själv en tjänst och använd en öppen standard och en leverantörsoberoende lösning i stället för att luras med i den snaste hajpen från det företag som är häftigast just den här veckan. Du kommer tacka mig senare.
Plejd är bäst i test, tro inte på Bosses Special, hen vill bara sälja på dig ett svindyrt KNX-system så du måste ringa en ingenjör varje gång du vill dimma lampan i badrummet.
 
  • Gilla
Ramnemark och 9 till
  • Laddar…
Hur pass öppet/slutet är plejd som system?

Säg att dom av anledning x skulle gå i konkurs, och apparna försvinna.

Har man tappat någon funktionalitet då?
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 3 till
  • Laddar…
R
E El-Löken66 skrev:
Plejd är bäst i test, tro inte på Bosses Special, hen vill bara sälja på dig ett svindyrt KNX-system så du måste ringa en ingenjör varje gång du vill dimma lampan i badrummet.
Om du tolkade det som att jag förespråkar KNX så får du nog läsa en gång till.
 
  • Gilla
Busster och 11 till
  • Laddar…
R bossebyggarn skrev:
använd en öppen standard och en leverantörsoberoende lösning
Några rekommendationer angående detta?
 
  • Gilla
TommyFIN och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.