Byggahus.se
Hej!

Jag har tjuvläst andra trådar om kalla radiatorer här, och tror jag har kollat det mest uppenbara:
  • Det är bara ett element som är kallt (en ledning in, en ledning ut på samtliga i huset)
  • Jag har luftat det idag, det kom vatten direkt (som var kallt)
  • Ventil-piggen åker ut om jag trycker in den
  • Manometer visar på bra tryck, och inga andra element har problem
  • Ledningen in är kall
  • Rummet är <20 grader, och termostaten har varit på max i flera dagar
Varmvattnet kommer in i rummet i en T-koppling, höger är mot den kalla radiatorn, och vänster är mot ett annat element utanför rummet (i en hall). Det andra elementet är varmt.

Känner jag på ledningarna är det varmt mot vänster (ut i hallen), och varmt en decimeter eller så åt höger (mot det kalla elementet).

Jag har testat att dra ner elementet i hallen men det gjorde givetvis ingen skillnad.

Vad är nästa steg? Justera returen på elementet i hallen? Eller är det något i ventilen på det kalla elementet som behöver rensas? Eller bara att ringa VVS:are?

Det är mellan -15 och -20 utomhus så inte superpepp på att tömma hela systemet "bara för att", men om det är lösningen får det väl vänta till sommaren och värmen.
 
Kollat så att "skruven" på returröret inte är inskruvat?
 
C Crikke skrev:
Kollat så att "skruven" på returröret inte är inskruvat?
Jag lossade lite på den (på det kalla elementet) och det kom några droppar vatten, men inget mer har hänt. Låter en bunke stå under utifall att den läcker mer.
 
Lossade lite , prova med att skruva mera
 
Inringat lock på en radiatorventil som behöver skruvas av med spårmejsel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det inringade "locket" måste skruvas av helt. Under den sitter en ventil som du ska skruva ut tills det tar stopp, med hjälp av en spårmejsel
 
Är det läge att stänga av cirkulationspumpen innan detta?
 
M monotux skrev:
Är det läge att stänga av cirkulationspumpen innan detta?
personligen brukar jag alltid stänga av cp när jag luftar eller öppnar retur. Vet inte ifall det är ett ”måste”
 
  • Gilla
monotux
  • Laddar…
Stängde av centralpumpen, och skruvade ut "locket" hela vägen. Ventilen trillade ur av trycket, så den var nog inte särskilt långt inskruvad innan ens. Några deciliter vatten rann ut, men inget mer. Skruvade i ventilen först helt, och sedan halvvägs ut igen.

Trycket i systemet rasade till 0 bar (!) så fyllde på lite (upp till markören som är på ca 1.5 bar, eller vad nu enheten är). Efter att ha startat systemet har inget ändrats än iaf, det har bara gått någon timme. Initialt gick inte "piggen" ut, men efter att ha fyllt på så gick den ut igen.

Tappade även ut den luft som fanns i radiatorn efter hela manövern. Det var en del, vilket det inte varit innan.

Men som sagt, ingen skillnad - elementet är fortfarande kallt.
 
Vad sitter elementet, som sist eller mellan, prova med att får lite mer fart på Cirkpumpen till att börja med, Om övriga element är helt öppna före den så kan flödet minska radikalt.
 
Det är svårt för mig att avgöra exakt hur allt går, men det ser ut som att två ledningar går upp till den delen av huset, en varm och en kall. Den verkar i sin tur delas av två element, det i hallen, och det kalla i arbetsrummet.

Det kalla elementet är på övervåningen och varmvattenberedare/cirkulationspump (hej terminologi!) står i källaren. Till mellanplan är det lättare att följa ledningarna då de går parvis (alltså varmt/kallt) till respektive element på mellanvåningen i källartaket.

Men till övervåningen verkar totalt 3 par av ledningar gå. En rakt upp, till elementen i arbetsrum/hall, och två par för övriga rum på övervåningen.

Element i hall och i arbetsrum delas ju upp i en t-koppling, vänster ut till hallen och höger till arbetsrummet. Ledningen är fortfarande kall mot arbetsrummet. Vred på elementet i hallen tidigare då det var kallt (p.g.a. att jag vridit ner detta element i hopp om ökat flöde till det andra elementet), då kunde jag höra hur det forsade in vatten i hallelementet.

Om jag har fattat något rätt så går vatten alltid den enklaste vägen. Returkanalen har varit helt urskruvad tidigare, vilket ska hjälpa flödet ut igen. Kan problemet sitta i termostatventils-biten? Om den kloggat igen kommer väl vattnet aldrig vilja gå den vägen?
 
Om du skruvar av termostat på det kalla elementet, åker piggen ut hela vägen då? Och som jonaserik skrev, har du testat öka cirkulationspumpen för elementdelen till max? (Brukar vara 3 olika nivåer)

Smuts och annat gojjs brukar ju isf sätta sig i smutsfiltret nere vid pumpen. På min anläggning brukar det lysa rött på panelen då och pumpen stannar. (Har dock bara hänt när jag haft av element för renovering osv och vart tvungen att fylla på med vatten)
 
Om du skruvar av termostat på det kalla elementet, åker piggen ut hela vägen då?
Ja, testade precis igen. Hela vägen.

Och som jonaserik skrev, har du testat öka cirkulationspumpen för elementdelen till max? (Brukar vara 3 olika nivåer)
Ja, nu har jag! Trodde jag skulle behöva leta fram modellnamn för att hitta manualen osv. Men hittade rätt knapp nu när jag kikade lite igen. Ställde om från mellanläget till högsta läget, kanske för 10 minuter sedan.

Ingen skillnad än iaf. Piggen är fullt ute (så långt den ville vandra ut självmant).
 
A
M monotux skrev:
Stängde av centralpumpen, och skruvade ut "locket" hela vägen. Ventilen trillade ur av trycket, så den var nog inte särskilt långt inskruvad innan ens. Några deciliter vatten rann ut, men inget mer. Skruvade i ventilen först helt, och sedan halvvägs ut igen.

Trycket i systemet rasade till 0 bar (!) så fyllde på lite (upp till markören som är på ca 1.5 bar, eller vad nu enheten är). Efter att ha startat systemet har inget ändrats än iaf, det har bara gått någon timme. Initialt gick inte "piggen" ut, men efter att ha fyllt på så gick den ut igen.

Tappade även ut den luft som fanns i radiatorn efter hela manövern. Det var en del, vilket det inte varit innan.

Men som sagt, ingen skillnad - elementet är fortfarande kallt.
Knacka försiktigt på radiator ventilen.
Sluta rycka/slita/trycka på piggen. Ger inget.

När du knackat några ggr, tag i om du vågar. Skall dock ej behövas då de släpper i huset av vibrationerna!
 
Henrik Nordlander skrev:
Knacka försiktigt på radiator ventilen.
Sluta rycka/slita/trycka på piggen. Ger inget.

När du knackat några ggr, tag i om du vågar. Skall dock ej behövas då de släpper i huset av vibrationerna!
Jag har varken slitit eller ryckt i piggen. Jag har knackat försiktigt med en skiftnyckel. Och när den fastnade inne sista gången avhjälptes det när jag fyllde på tanken till avsett tryck.
 
Nästa planerade steg är att stänga av cirkulationspumpen och se hur elementet i hallens returventil är justerad. När jag ändrar den termostaten hör jag hur det verkligen forsar vatten in, vilket det inte gör i något annat element. Om det är så lätt att passera detta element förstår jag om vatten inte vill färdas genom det kalla elementet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.