Byggahus.se
Vi ska köpa blandare till kök och badrum och vill gärna ha en engrepps med gammaldags stuk. Har hittat modeller vi gillar från Duschbyggarna och Damixa, varumärken som dock är okända för oss. Hur är kvalitén? Nåt att ha?
Har försökt söka info men särskilt Duschbyggarna verkar svårt att hitta nåt om så det gör mig lite skeptisk även om grejerna ser fina ut..
Är tex Tapwell (som oxå har ett bra alternativ) ett "bättre" val eller finns det någon som har tips på annat märke som kan ha det vi söker designmässigt?
 
I vårt hus satt det Damixa engreppsblandare i köket, efter tio år så började den läcka, jag kommer inte ihåg om det var dyra reservdelar eller om jag inte fick tag i reservdelar som gjorde att vi köpte ny blandare istället för att laga den gamla.
 
Damixa är på min lista av blandare/fabrikat man bör undvika. Ser det som tillhörande segmentet lågbudget och dålig kvalitet. Har ett par dylika från tidigare projekt, den mest frekvent använda har börjat läcka och är tråkigt nog inte möjlig att reparera efter ca 10 år. Jag köper grejor från andra tillverkare nu, tex hansgrohe. Helt annan kvalitetskänsla.
 
Tack för din input! Får leta lite mer bland andra varumärken och se om vi kan hitta något som passar in. Hansgrohe hade en variant för typ dubbla priset jämfört med Damixa, kanske av en anledning då?
 
N NoOne2k skrev:
I vårt hus satt det Damixa engreppsblandare i köket, efter tio år så började den läcka, jag kommer inte ihåg om det var dyra reservdelar eller om jag inte fick tag i reservdelar som gjorde att vi köpte ny blandare istället för att laga den gamla.
Ah ok, men var ni nöjda innan den gick sönder?
 
J Jennije skrev:
Ah ok, men var ni nöjda innan den gick sönder?
Jadå, hade två lika dana, en i groventren och en i köket och det var den i köket som gav upp. I vårt fall tror jag det var kopplat till att vi hade då enskilt vatten med mycket järn i som gav beläggningar i alla armaturer.

De värsta med de nya armaturer som man köper idag är de vattenbesparande funktionerna som att det det spolas mindre vatten som blandas ut med luft, ljummet vatten är inte i mitten när man har engrepps blandare och att man måste lyfta spaken och hålls i den för att få fullt flöde.
 
I vårt fall anslutet via kommunalt vatten av utmärkt kvalitet. Damixa = nix för vår del när det som i detta fall börjar läcka efter bara 10 år. Sedan vet jag ju inte hur tex hansgrohe håller i längden eller hur det blir att byta ev ventiler/tätningar osv. Tiden får utvisa om det är värt vad man får betala för en högre kvalitetsnivå men det man vill ha är ju en servicevänlig konstruktion med långvarig tillgång på ev små reservdelar som kan behövas, till rimliga priser. Om just hansgrohe fyller dessa krav vet jag inte idag men som sagt, en helt annan kvalitetskänsla i armaturerna så det kanske inte blir aktuellt med service alls. Den som lever får se.
 
Nu var det ett tag sedan man höll på med damixa, men nu för tiden, om man kan tänka sig fmm, Mora så borde man kunna tänka sig även damixa, de ingår ju i samma koncern, sen så har det funnits reservdelar till damixa blandare som e typ 30 år gamla o deras service avdelning har varit väldigt bra.
 
  • Gilla
Jennije
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
I vårt fall anslutet via kommunalt vatten av utmärkt kvalitet. Damixa = nix för vår del när det som i detta fall börjar läcka efter bara 10 år. Sedan vet jag ju inte hur tex hansgrohe håller i längden eller hur det blir att byta ev ventiler/tätningar osv. Tiden får utvisa om det är värt vad man får betala för en högre kvalitetsnivå men det man vill ha är ju en servicevänlig konstruktion med långvarig tillgång på ev små reservdelar som kan behövas, till rimliga priser. Om just hansgrohe fyller dessa krav vet jag inte idag men som sagt, en helt annan kvalitetskänsla i armaturerna så det kanske inte blir aktuellt med service alls. Den som lever får se.
Tack! Har nu hittat en modell från Hansgrohe som vi gillar så ska besöka en fysisk butik och känna på den i verkligheten
 
J Jennije skrev:
Har nu hittat en modell från Hansgrohe som vi gillar
Vi är också på jakt efter blandare med "gammaldags stuk" och tycker utbudet på den fronten är extremt dåligt. Vilken modell från Hansgrohe är det ni har kollat på?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.