Byggahus.se
cillan
På vår frånluftsvärmepump så slaggade torkfiltret igen så den byttes ut. Efter någon vecka så började en varningslampan lysa. Enligt brukset är det en kontrollampa och inom parentes står det tryckbegränsare.

Värmen gick ner och vattnet slutade värmas upp så vi får köra på elpatron.

Någon som har en aning om vad det kan vara för fel?
 
A
troligen felaktigt utfört byte av torkfilter alternativt ursprunglig felsökning
 
cillan
electroluxaren skrev:
troligen felaktigt utfört byte av torkfilter alternativt ursprunglig felsökning
Tack för svar. Han visade mig att det var något skräp i torkfiltret som orsakat "stoppet" när han tagit bort det. Sen blev det något fel på en givare som han bytte. Efter det fungerade pannan i 3-4 dagar innan varningslampan började lysa.
 
A
skräp i torkfiltret låter intressant vad kan det vara för något?
 
Vatten?
 
A
då är det riktigt illa, bör göra en syratest då. och kolla om torkfiltret gått sönder med torkmedel som täpper i strypningen
 
cillan
electroluxaren skrev:
då är det riktigt illa, bör göra en syratest då. och kolla om torkfiltret gått sönder med torkmedel som täpper i strypningen
Det var något "gegg" längst upp så man såg det när man tittade ner i hålet som blev när han tagit bort den. Han visade mig den nya och sa att så här ska det se ut. Där var hålet inte igentäppt.
Vad menas med "riktigt illa"? Att vi måste byta flvp? Ska säga till honom att göra en syratest. Själv trodde han att det kunde ha ramlat ner något skräp i kylsystemet som lossnat från torkfiltret.
 
A
är det så mycket fukt i systemet att torkfiltret fallit sönder så finns det rester som man inte får bort utan omfattande sköljning samt risk för vatten i oljan
vissa oljor bildar syra tillsammans med vatten och fräter då på kompressorns lindning med ännu mera klegg i rören.
små anläggningar som detta måste betecknas som gör man normalt inte en massa sköljningar och oljebyten för det blir väldigt dyrt.

Du har ett kvarstående fel som kan vara eller inte alvarligt. mer felsökning krävs i alla fall
 
cillan
electroluxaren skrev:
är det så mycket fukt i systemet att torkfiltret fallit sönder så finns det rester som man inte får bort utan omfattande sköljning samt risk för vatten i oljan
vissa oljor bildar syra tillsammans med vatten och fräter då på kompressorns lindning med ännu mera klegg i rören.
små anläggningar som detta måste betecknas som gör man normalt inte en massa sköljningar och oljebyten för det blir väldigt dyrt.

Du har ett kvarstående fel som kan vara eller inte alvarligt. mer felsökning krävs i alla fall


Han ska komma I början av nästa vecka och jag hoppas det inte är något allvarligt fel. Det värsta är att man måste lita på att han vet vad han gör och det vet ju inte jag. Vad tror du om hans teori att något "skräp" från torkfiltret hamnat i kylsystemet? Hur åtgärdar man i så fall det?
 
cillan
electroluxaren skrev:
är det så mycket fukt i systemet att torkfiltret fallit sönder så finns det rester som man inte får bort utan omfattande sköljning samt risk för vatten i oljan
vissa oljor bildar syra tillsammans med vatten och fräter då på kompressorns lindning med ännu mera klegg i rören.
små anläggningar som detta måste betecknas som gör man normalt inte en massa sköljningar och oljebyten för det blir väldigt dyrt.

Du har ett kvarstående fel som kan vara eller inte alvarligt. mer felsökning krävs i alla fall

Han ska komma I början av nästa vecka och jag hoppas det inte är något allvarligt fel. Det värsta är att man måste lita på att han vet vad han gör och det vet ju inte jag. Vad tror du om hans teori att något "skräp" från torkfiltret hamnat i kylsystemet? Hur åtgärdar man i så fall det?[
 
A
Kapa en bit på kapilärröret kan räcka i ditt fall
 
T
Vad är det för någon Värmepump ni har? :thinking:
 
cillan
T Tobias Knutsson skrev:
Vad är det för någon Värmepump ni har? :thinking:
Stiebel eltron
 
cillan
electroluxaren skrev:
Kapa en bit på kapilärröret kan räcka i ditt fall
Tack snälla för alla svar. Jag hoppas det räcker med en så sån åtgärd och att det inte är något riktigt allvarligt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.