Byggahus.se
Om jag säger "vänstra gaveln på ett hus".
Vilken sida avses då? Är det till vänster om framsidan när jag står utanför och vänd mot framsidan av huset? Eller är det till höger om mig när jag står inne i huset vänd mot framsidan?

Finns det någon norm, byggpraxis eller regler? Vad gäller?

Jag tänker tex på bilar. Säger man vänster sida på bilen. Utgår man alltid ifrån att man sitter i bilen. I alla fall när man ska beställa delar till en bil.

/Tomas
 
Tomas Cronqvist Tomas Cronqvist skrev:
Om jag säger "vänstra gaveln på ett hus".
Vilken sida avses då? Är det till vänster om framsidan när jag står utanför och vänd mot framsidan av huset? Eller är det till höger om mig när jag står inne i huset vänd mot framsidan?

Finns det någon norm, byggpraxis eller regler? Vad gäller?

Jag tänker tex på bilar. Säger man vänster sida på bilen. Utgår man alltid ifrån att man sitter i bilen. I alla fall när man ska beställa delar till en bil.

/Tomas
Hus brukar man väl tala allmänt om i väderstreck snarare än höger och vänster?
 
  • Gilla
oobum och 5 till
  • Laddar…
T
Är det frun som du argumenterar med och försöker få med håll från "grabbarna på forat" :giggle:
 
  • Gilla
  • Haha
Tomas Cronqvist och 1 till
  • Laddar…
Stämmer bra, man säger till t.ex. norrgavel, norrsida.
Men varför frågeställningen?
 
  • Gilla
oobum
  • Laddar…
Det känns lite som att fråga: Vad är vänster på en båt?
 
C
Tomas Cronqvist Tomas Cronqvist skrev:
Finns det någon norm, byggpraxis eller regler? Vad gäller?
Fast utan att ha något belägg för det skulle jag vilja påstå att det är vedertaget i detta sammanhang att det är på vänster hand när man står utanför framsidan på huset, vänd med näsan mot huset. I motsats till bil eller båt alltså.
 
  • Gilla
john68 och 4 till
  • Laddar…
Men vad är då framsida? Är det där man går in eller sidan mot gatan?
Eller är det sidan mot söder, då stämmer vänster mot väster?

Protte
 
  • Gilla
zzoink och 1 till
  • Laddar…
Vänster och höger utgår alltid ifrån färdriktningen. Står huset på lerjord kanske svaret kommer förr än man tänkt sig.
 
  • Gilla
  • Haha
oobum och 4 till
  • Laddar…
Precis, då blir nästa definition vad är ett hus framsida?
Är nyfiken på varför TS ställer frågan!
 
A
Därav användningen av väderstreck istället,inga oklarheter om man har en kompass i fickan:)
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Det är väl av denna anledning som man INTE använder höger och vänster när man talar om hus.
Väderstreck är det som normalt används.
Där har vi ju den fördefinerade riktningen norr att utgå ifrån och missförstånd uppstår mycket sällan.

När man pratar om bilar så används inte heller höger och vänster utan istället förarar och passagerarsida.
 
  • Gilla
oobum
  • Laddar…
C
prototypen prototypen skrev:
Men vad är då framsida? Är det där man går in eller sidan mot gatan?
Eller är det sidan mot söder, då stämmer vänster mot väster?
Ja du, om detta tvistar de lärde. Inte minst när det gäller vilken fasad som är beräkningsgrundande när man avgör byggnadshöjd. :D
 
  • Haha
MetteKson
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Vänster och höger utgår alltid ifrån färdriktningen.
Inte på en båt, :cool:
 
Tomas Cronqvist Tomas Cronqvist skrev:
Om jag säger "vänstra gaveln på ett hus".
Vilken sida avses då? Är det till vänster om framsidan när jag står utanför och vänd mot framsidan av huset? Eller är det till höger om mig när jag står inne i huset vänd mot framsidan?

Finns det någon norm, byggpraxis eller regler? Vad gäller?

Jag tänker tex på bilar. Säger man vänster sida på bilen. Utgår man alltid ifrån att man sitter i bilen. I alla fall när man ska beställa delar till en bil.

/Tomas
Du kan använda heraldiskt höger och vänster. Det är alltså vilket som är höger och vänster för en person som står i dörröppningen i huvudingången och tittar ut från huset.
 
C
K Keld skrev:
Inte på en båt, :cool:
Hur menar du då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.