Byggahus.se
Lulaua Lulaua skrev:
Blev ju ganska snyggt, men att anlita samma byggare som precis gått i konkurs känns väl lite konstigt?
Om du faktiskt såg programmet fick du ju höra att det inte ens var lätt att hitta en byggare som ville ta sig an projektet från första början. När byggaren sedan gick i konkurs så satt han ju och ringde runt till massa byggare men intresset för att ta över ett halvfärdigt projekt verkade ju ännu mindre.
I mina ögon inte alls konstigt att tacka ja då där byggare som man vet gör ett bra jobb dyker upp igen och erbjuder sig att färdigställa.
Så länge man ser till att hålla koll på det ekonomiska och inte betala en massa i förväg så känns det ändå som ett bättre alternativ än att kanske slänga in nån helt ny byggare som man inte har några referenser på.
 
  • Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
H Hullefar skrev:
Fast det är ju rätt uppenbart att strandskydd inte är särskilt starkt i moderatledda kommuner med höginkomsttagare inblandade, så visst spelar det in.

För övrigt var huset typiskt "modernt" dvs. jättetråkigt. Kan inte förstå att man lägger så mycket pengar på något som inte skiljer sig från mängden för fem öre. Alltså det sticker ut bland de närmsta grannarna, men är exakt likadant som alla andra lite dyrare hus som byggts de senaste 20 åren.
Lokalpolitiker i en enskild kan inte påverka detta. Visst, kommunen kan bevilja strandskyddsdispens men i samtliga dessa fall så går Länsstyrelsen automatiskt in och kikar på om dispensen beviljats på rätt grunder. Och inte sällan så avslår de dispensen. Så i praktiken är det Länsstyrelsen som beviljar dispenserna (och i förlängningen mark- och miljödomstolen om det blir överklagande).
 
  • Gilla
dilemma och 1 till
  • Laddar…
C Casey skrev:
Områden som är planlagda innan strandskyddet blev generellt är undantagna. Så motsvarande ”detaljplaner” före 1975 saknar strandskydd helt.

Senare detaljplaner kan också ha fått det helt upphävt men då är det innan alla krav började ställas.
Detta med planer innan 1975 gäller på land vad jag vet. Man måste fortfarande ha strandskyddsdispens från stranden och utåt vattnet
 
M
Jag tror det är väldigt mycket drama i detta programmet när det gäller ekonomin. Man får lätt uppfattningen att det handlar om knäckebrödsmarginaler för att få ihop budgeten. Vad gissar ni att den lilla svarta båten med dubbla utombordare kostar?
 
  • Gilla
AndersS och 7 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
. Vad gissar ni att den lilla svarta båten med dubbla utombordare kostar?
Minst 1,6 miljoner och sedan kommer lyften därtill.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
richardtenggren
M Markarbetaren skrev:
Jag tror det är väldigt mycket drama i detta programmet när det gäller ekonomin. Man får lätt uppfattningen att det handlar om knäckebrödsmarginaler för att få ihop budgeten. Vad gissar ni att den lilla svarta båten med dubbla utombordare kostar?
Den lilla ribben är väl inte helt gratis heller? :)

Vad var det för kabinbåt?
 
P Pidde3 skrev:
Har man inte en båtlyft där får man problem när Finlandsbåtarna går förbi, drar enorma svall.
En landkrabba tackar för den förklaringen. Första tanken var annars stöldskydd
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
M
richardtenggren richardtenggren skrev:
Den lilla ribben är väl inte helt gratis heller? :)

Vad var det för kabinbåt?
Jag gissar på Axopar 28.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Jag gissar på Axopar 28.
Jag gissar på XO 270.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Mitt bestående minne av detta avsnitt blir i alla fall när han i slutet ber google tända champagneljuset och min google svarar glatt "tänder 7 lampor" och tänder då i alla 3 ungarnas olika rum där de sover (men inget kan väcka dem så det var bara att släcka igen).
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 20 till
  • Laddar…
E
N nombz skrev:
Mitt bestående minne av detta avsnitt blir i alla fall när han i slutet ber google tända champagneljuset och min google svarar glatt "tänder 7 lampor" och tänder då i alla 3 ungarnas rum där de sover (men inget kan väcka dem så det var bara att släcka igen).
Vår Google home slog upp champagne
 
  • Gilla
Fartland och 1 till
  • Laddar…
N nombz skrev:
Mitt bestående minne av detta avsnitt blir i alla fall när han i slutet ber google tända champagneljuset och min google svarar glatt "tänder 7 lampor" och tänder då i alla 3 ungarnas rum där de sover (men inget kan väcka dem så det var bara att släcka igen).
Haha hände exakt samma här ”ok tänder alla lampor”
NEEEEEEJ!
 
  • Gilla
  • Haha
Flipbed och 3 till
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Om du faktiskt såg programmet fick du ju höra att det inte ens var lätt att hitta en byggare som ville ta sig an projektet från första början. När byggaren sedan gick i konkurs så satt han ju och ringde runt till massa byggare men intresset för att ta över ett halvfärdigt projekt verkade ju ännu mindre.
I mina ögon inte alls konstigt att tacka ja då där byggare som man vet gör ett bra jobb dyker upp igen och erbjuder sig att färdigställa.
Så länge man ser till att hålla koll på det ekonomiska och inte betala en massa i förväg så känns det ändå som ett bättre alternativ än att kanske slänga in nån helt ny byggare som man inte har några referenser på.
Kan ju också vara så att arbetsledaren på plats, som senare kom att starta upp ett nytt byggföretag, bara var anställd som arbetsledare i företaget som gick i konkurs.
 
S Stuff skrev:
Om du faktiskt såg programmet fick du ju höra att det inte ens var lätt att hitta en byggare som ville ta sig an projektet från första början. När byggaren sedan gick i konkurs så satt han ju och ringde runt till massa byggare men intresset för att ta över ett halvfärdigt projekt verkade ju ännu mindre.
I mina ögon inte alls konstigt att tacka ja då där byggare som man vet gör ett bra jobb dyker upp igen och erbjuder sig att färdigställa.
Så länge man ser till att hålla koll på det ekonomiska och inte betala en massa i förväg så känns det ändå som ett bättre alternativ än att kanske slänga in nån helt ny byggare som man inte har några referenser på.
Varför skulle jag inte sett programmet? Om en byggare går i konkurs gör den ju uppenbarligen något fel och bara för att den gjort ett bra jobb tycker åtminstone jag att det inte skulle kännas helt ok att anlita samma igen, vem säger att dom inte går i konkurs igen efter någon månad med ännu mer förseningar och uteblivna garantier etc som följd? Alla gör som dom vill såklart, jag själv hade aldrig gjort så.
 
Lulaua Lulaua skrev:
Varför skulle jag inte sett programmet? Om en byggare går i konkurs gör den ju uppenbarligen något fel och bara för att den gjort ett bra jobb tycker åtminstone jag att det inte skulle kännas helt ok att anlita samma igen, vem säger att dom inte går i konkurs igen efter någon månad med ännu mer förseningar och uteblivna garantier etc som följd? Alla gör som dom vill såklart, jag själv hade aldrig gjort så.
Det kändes bara så på din fråga. För såg man programmet så framgick det ju rätt tydligt att det inte direkt stod andra entreprenörer på kö så det kändes inte konstigt alls att välja dessa igen. Alternativet hade alltså varit att inte få huset färdigt alls.

Sen finns det många olika anledningar till att ett företag går i konkurs. Det behöver inte betyda att det är nåt fiffel. Som jag förstod det så har dessa byggare riktat in sig på lite mer unika hus snarare än massproduktion. Då kan man förvänta sig lite ojämnt kassaflöde.
Vet inte heller något om ägarstrukturen och om den förändrades efter konkursen. Förutsätter såklart att kunden och byggaren pratade igenom det ekonomiska och hade betalningsplan osv tillbaka på banan innan de fick återuppta arbetet. Det bästa han kan göra för att skydda sig själ är ju (som alltid) att INTE betala nåt i förskott.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.