Byggahus.se
L lordi skrev:
Säkerhetsventilen kan du vrida ner så att den pekar nedåt. Det sitter en o-ring som tätar även om du vrider ner den ett halvt varv.
I avstängningsventilen sitter en backventil som nu hamnar på fel håll, så den släpper inte in kallvatten i beredaren.

Men då borde det inte komma något varmvatten alls? Jag hörde ju när jag satte på vattnet hur vvb fylldes, och när jag vrider på reglaget så kommer det liiite lite varmvatten innan det till slut inte kommer något vatten alls när jag sätter den på Max.

Men visst, det stämmer dock att jag vred den 180gr, just eftersom jag ville ha utloppet för säkerhetsventilen nedåt! Trodde i min värld inte att det skulle ha någon betydelse,...

Men är du helt säker?? För jag vill inte koppla loss och vända på det om det inte är garanterat att det hjälper! :)
 
Ta ett foto från höger sida så det syns bättre hur du fått det
 
C crazytok skrev:
Men då borde det inte komma något varmvatten alls? Jag hörde ju när jag satte på vattnet hur vvb fylldes, och när jag vrider på reglaget så kommer det liiite lite varmvatten innan det till slut inte kommer något vatten alls när jag sätter den på Max.

Men visst, det stämmer dock att jag vred den 180gr, just eftersom jag ville ha utloppet för säkerhetsventilen nedåt! Trodde i min värld inte att det skulle ha någon betydelse,...

Men är du helt säker?? För jag vill inte koppla loss och vända på det om det inte är garanterat att det hjälper! :)
Jag hittade inte manual på exakt den modellen hos LK, för det är en specialvariant som säljs till beredare med större avstånd mellan anslutningarna, men jag snodde en instruktion från Bauhaus sida.

När du sätter inställningen på max så vill allt flöde gå igenom beredaren, vilket det inte kan nu. Därför blir det stopp. Vrider du mot min, så kommer den att öppna porten från kallvattnet. Då får du flöde, fast kallt.

https://www.bauhaus.se/media/pdf/3241570A.pdf
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
Värmepanna med röranslutningar och ventiler mot röd vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
VVS-installation med mässingsventiler, flexibla anslutningsslangar och rördelar mot röd bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mässingsventil och röranslutningar monterade på en röd bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Installation av vattenberedare med röranslutningar, termostat och säkerhetsventiler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är rätt kopplat, har du kollat det med vredet
 
Ok, du tror inte det spelar någon roll att jag har vridit den högra delen 180grader då? Som lordi var inne på? Kollar man på den första bilden, och zoomar in ordentligt på den kalla sidan så ser man faktiskt en pil som pekar uppåt. Vilket troligen symboliserar vatten IN, denna är ju nu kopplad neråt mot vvb.

Nej inte kollat vredet ännu. Är ett jädra meck att komma åt att skruva loss den! :(
 
Nej, det är fel. Kolla pilen på sidan av ventilen vid inkommande kallvatten.
 
  • Gilla
Dammjani
  • Laddar…
Det kommer att fungera om du vänder den.
 
C crazytok skrev:
Ok, du tror inte det spelar någon roll att jag har vridit den högra delen 180grader då
OK tittade mest på in/ut VVB , klart har du fått in(ut på KV så fungerar det inte, så vänd på den, det är klämringskoppling på båda sidorna, lite extra med lin bara.
 
Ok, då har jag justerat och vridit på den....

Men givetvis ska ALLT strula för mig!!

Någon ”smart” person på designavdelningen har tydligen bestämt sig för att ha olika höjd på anslutningarna. Så nu är ju inte klämringarna på vvb inte i rätt nivå enligt hur blandningsventilens anslutningar ser ut!

Vad f*n gör jag nu? Hoppas att det finns nya nipplar man kan köpa så jag kan byta ut den ena på vvb?

Varmvattenberedares klämringar och blandningsventilens anslutningar med olika höjd på gängade anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hand håller i en mässingsfärgad metallkomponent ovanför en grå yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Var hittar jag en ny sån här?
 
Ge mig ett PM så har jag ett flertal mot frakten
 
Du har PM! Tack snälla! (y)
 
Sådär, då var allt justerat och varmvattnet är nu igång!!! Helt underbart att äntligen ha vattnet igång i garaget... :love::love: Framförallt med varmvatten! ;)

Jag vred på den högra delen 180gr som ni föreslog och fick således också vrida utloppet från säkerhetsventilen 180gr.

Stort tack till alla som hjälpt mig att komma till ände med detta! Och ett särskilt tack till @jonaserik för dina tips jag fick (som funkade alldeles ypperligt!)

Vattenberedare installerad i skåp med justerad röranslutning och säkerhetsventil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rinnande vatten i ett rostfritt handfat i ett garage, med justerade rör och en kaffemaskin till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har dock ytterligare en liten fråga gällande blandaren (en begagnad FM Matsson)

Reglaget till blandaren går inte att få lika långt till höger som vänster när man sätter på kall resp varmvatten. Går det att justera detta på något vis? Se bilder...

Kromad FM Matsson köksblandare fast monterad ovanför en rostfri diskho, handtag pekar rakt fram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kromad FM Matsson köksblandare monterad över diskho med synliga anslutningsslangar och röd streckad linje i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.