Byggahus.se
M MiWass skrev:
Men, grannhörandet skall vara inne imorgon 4/11 - men som det verkar så är det ju skit i samma, då de redan gjort färdigt markarbetet; både grund för hus och garage, samt att de ändrat flera höjder.. sen kommer väl betongen för plattan under nästa vecka....
skumt då jag fick invänta grannhörandet och beslutet i två månader innan jag fick sätta grävmaskinen i marken för mitt bygge.
Handläggningen ska inte påverkas av det. Lämna se synpunkter du har och förvänta dig att de hanteras sakligt.

Mest troligt så vet inte kommunen om att det finns en nästan färdig grund på plats. Beroende på hur din inställning till det är kan du välja att nämna eller inte nämna det för handläggaren, och därmed ge dem möjligheten att agera ifall det förekommit otillåtet byggande.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
M MiWass skrev:
Själva husbygget är inte påbörjat,men allt markarbete. Där är det flera nivåer som är ändrade, mer än 0,5 meter

Det som jag fick från kommunen var just "Grannhörande" inför bygglov.
Enda jag la som anmärkning, då detaljplanen för deras hus är rakt på berget - ett djup under ytan på max 1 meter (där jag borrade vatten, var det ca 1,5 meter till berg och det är riktigt nära grannens (nu bygget) tomt, där jag la invändningen mot att om de måste spränga, att beakta mitt vattenborrhål och ev. sättningar det kan medföra i plattan på mark för mitt garage.
Men, grannhörandet skall vara inne imorgon 4/11 - men som det verkar så är det ju skit i samma, då de redan gjort färdigt markarbetet; både grund för hus och garage, samt att de ändrat flera höjder.. sen kommer väl betongen för plattan under nästa vecka....
skumt då jag fick invänta grannhörandet och beslutet i två månader innan jag fick sätta grävmaskinen i marken för mitt bygge.
Om du är oroligt för att något i grannens bygge ska påverka din fastighet negativt tycker jag du ska svara det nu när du har möjlighet till yttrande (även om du tror det är ”skit samma” nu). Gör det skriftligt (mail) så det registreras i ärendet och finns dokumenterat för framtiden. Det ska också ligga som grund för beslutet om bygglov.

På det du skriver låter det som om grannen är lite väl snabb i vändningarna. Det är inte alls säkert att det hen påbörjat är något som godkänts av kommunen.
 
  • Gilla
Solblå och 2 till
  • Laddar…
Men om invändning TS har är oro för markarbete och dessa redan är utförda är det väl inget att anmärka på längre? Jag skulle om jag inte hade haft väldigt bra skäl att försöka hindra en fruktansvärt planstridig bebyggelse) varit själa-glad för en granne som ser till att bygga snabbt och effektivt. Bra mycket hellre en sådan granne än en som förvandlar kvarteret till en byggplats i åratal.

Vad är egentligen problemet? Du skriver att du inte har något emot själva bygget men frågar vad du ska göra? Förslagsvis, svälj jante-känslorna, hälsa grannen välkommen och njut av att ditt hus redan är klart!
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Men om invändning TS har är oro för markarbete och dessa redan är utförda är det väl inget att anmärka på längre? Jag skulle om jag inte hade haft väldigt bra skäl att försöka hindra en fruktansvärt planstridig bebyggelse) varit själa-glad för en granne som ser till att bygga snabbt och effektivt. Bra mycket hellre en sådan granne än en som förvandlar kvarteret till en byggplats i åratal.

Vad är egentligen problemet? Du skriver att du inte har något emot själva bygget men frågar vad du ska göra? Förslagsvis, svälj jante-känslorna, hälsa grannen välkommen och njut av att ditt hus redan är klart!
Jag kan förstå frågan eftersom grannen påbörjat byggnation innan bygglov beviljats, vilket TS inte fick (och vilket enligt plan- och bygglagen är rätt gjort av honom). Jag tolkar det inte som att TS är ute efter att ”sätta dit” grannen och förhindra bygget, men att hen har en oro över att vissa arbeten kan inverka negativt på TS fastighet.

Saken är att det är NU möjligheten att yttra sig i ärendet finns, innan bygglov beviljas. Därför tycker jag att om TS känner oro ska hen lämna sina synpunkter så de registreras och finns i beslutsunderlaget, OM något problem i framtiden skulle uppstå. Om sedan grannen påbörjat bygget utan startbesked från kommunen kommer det uppdagas vid eventuellt platsbesök, och då kan frågan om sanktionsavgift bli aktuell ändå, utan att TS är ”the bad guy”.
 
  • Gilla
Solblå
  • Laddar…
Ser ett scenario framför mig där en utsättning tex kommer krävas som kommer göra det extremt uppenbart att (svart)bygget redan är påbörjat. Om TS nu inte har några synpunkter i övrigt kan ju ett tänkbart svar till bygglovsavdelningen vara att hen inte invänder mot bygget, undra om utsättning redan gjort och helt enkelt bifoga en bild som gör det uppenbart vad som redan är påbörjat. Sedan får vad nu det resulterar i ha sin gång.

Jag köper inte att man ska hålla tyst om uppenbara regelbrott för "framtida grannsämja" osv. Rätt ska väl vara rätt åt alla håll och kanter. Annars blir det väl en tråd här om 2 år om en granne som slängt upp något bygglovsvidrigt som även det för den goda sämjans skull likaså ska hållas tyst om.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
harry73
M myrstack skrev:
Jag köper inte att man ska hålla tyst om uppenbara regelbrott för "framtida grannsämja" osv. Rätt ska väl vara rätt åt alla håll och kanter.
Jag tycker att man ska klaga på det som stör och är viktigt för dig, och helst ska man också ha en möjlighet att påverka med sitt klagandet.
Man ska inte leka polis och anmäla alla regelbrott ens granne gör, bara för att man kan. Sedan behöver man ju inte heller hjälpa grannen med att mörklägga alla fel han gör om man inte vill, så frågar kommunen dig när grannen började bygga, kan man svara sanningsenligt.
 
  • Gilla
Gsb och 2 till
  • Laddar…
Det var ett fasligt anklagande av grannen här från flera. :sick:

Hur kan ni veta att den blivande grannen är den som rivstartar bygget? Och inte entreprenören.....?
 
  • Gilla
larka742 och 2 till
  • Laddar…
harry73
Jarlingar Jarlingar skrev:
Hur kan ni veta att den blivande grannen är den som rivstartar bygget? Och inte entreprenören.....?
Grannen är den som äger fastigheten och det är även den som är byggherre och ansvarar för bygget. Så om byggföretaget äger fastigheten och först säljer huset när det är färdigbyggt, är i nuläget byggföretaget byggherre och granne.

Om den kommande granne redan köpt fastigheten och anlitar ett byggföretag för att bygga huset, är de kommande grannen byggherre och ansvarigt för att bygglov finns. Det är även han som ska betala eventuella byggsanktionsavgifter
 
  • Gilla
Gsb och 2 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Grannen är den som äger fastigheten och det är även den som är byggherre och ansvarar för bygget. Så om byggföretaget äger fastigheten och först säljer huset när det är färdigbyggt, är i nuläget byggföretaget byggherre och granne.

Om den kommande granne redan köpt fastigheten och anlitar ett byggföretag för att bygga huset, är de kommande grannen byggherre och ansvarigt för att bygglov finns. Det är även han som ska betala eventuella byggsanktionsavgifter
Ja inga konstigheter där.
Och det är inget av det jag ifrågasätter heller..
 
M MiWass skrev:
Tomten intill min tomt håller på att förberedas för ett hus,
Förra veckan kom "grannhörande" från kommunen, vars inlämningstid går ut imorgon 4/11.

Positivt förhandsbesked har lämnats till innehavaren av tomten intill min.

Nu är typ hela grunden, alla rör, vatten borrat klart. Då undrar jag om det verkligen får gå till så?

På "samma mark" = Min tomt, började jag bygga för ca 6 månader sedan - och jag fick vänta först närmare 7 veckor innan markarbetet kunde beslutas då allt var ute på "Grannhörande" och tiden för detta var 7 veckor. Sen gick det ytterligare 2-3 veckor innan kommunen gav klartecken.

Hur kommer det sig då att denna tomt intill min, är typ klar med väg, grund, vatten, garage grund även långt innan denna "grannhörandetid" gått ut? Känns som om bygglov har "kusinkänningar" i luften, då det inte verkar bättre.. Eller?

Jag är inte på något sätt emot att de bygger, men kanske lite reservationer över hur de gjort med marken. Det framgick inte i de underlag som kommunen skickade.

Vad gör man?
Inget ??
 
  • Gilla
CCPusher och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Grannen är den som äger fastigheten och det är även den som är byggherre och ansvarar för bygget. Så om byggföretaget äger fastigheten och först säljer huset när det är färdigbyggt, är i nuläget byggföretaget byggherre och granne.

Om den kommande granne redan köpt fastigheten och anlitar ett byggföretag för att bygga huset, är de kommande grannen byggherre och ansvarigt för att bygglov finns. Det är även han som ska betala eventuella byggsanktionsavgifter
Sanktionsavgiften kan också tas ut av den som gynnats av överträdelsen vilket också skulle kunna vara entreprenören om de t.ex. vill hinna gjuta innan det blir för kallt/snöigt. Även om den blivande grannen står som byggherre och har huvudansvaret så kan det vara skäl till att inte ta ut någon sanktionsavgift från honom om han uppriktigt inte har någon aning om att entreprenören påbörjat åtgärden. I ett exempel enligt ovan skulle det vara skäligt att ta ut sanktionsavgiften av entreprenören istället för byggherren.
 
  • Gilla
U i CAR och 1 till
  • Laddar…
Om grannen förbereder grunder som är minst 4,5m från tomtgränser och håller sig till detaljplaner bör du inte gola att dom tjuvstartar bygget. Det kanske blir en vän för livet som flyttar in. Risken är att du istället för en ovän för livet...
 
  • Gilla
byggarätt och 1 till
  • Laddar…
Grannrelationerr jätteviktiga. Det är också viktigt att du inte får skador på din fastighet. Om det är som du säger att markarbete är avklarat, så tycker jag att du ska titta och där om du fått någon skada. Om inte, så tycker jag att du ska låta det hela bero. Du kär inte få npgon skada av gjutning och bygge.
 
  • Gilla
Gsb
  • Laddar…
Men vad handlar det här om för dig egentligen? Frågan om att du fått vänta etc har ju ingen betydelse i sammanhanget - utan verkar mer handla om att du vill att den andre husbyggaren ska få vänta på samma sätt som du. Alltså en fråga om huruvida ni behandlats likadant. Kommunens medborgare ska behandlad lika, men vet du om det inte är andra omständigheter här tex. Du kan ju resa frågan om jäv etc hos kommunen om du orkar - men jag skulle personligen inte slösa min tid på detta. Det vekar ju inte som om personen har fått bygga på ett sätt som strider mot lagen.

Sen finns det ju frågor om huruvida det grannen gör på sin tomt kan påverka dig negativt. Det bör du fokusera på när du pratar m kommunen inte rättvisefrågan ovan. Ditt verkliga problem med ev sprängningar kommer försvinna in i frågan om likabehandling och det vill du verkligen inte.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Hemmakatten
Det som TS är lite orolig för är om hens vattenbrunn kan bli påverkad nu eller i framtiden av grannens markarbeten. En viktig aspekt. Tycker absolut att TS kan skriva ett brev till kommunen om detta.
 
  • Gilla
Solblå och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.