Byggahus.se
HenningÖland HenningÖland skrev:
Hej !

Hur har installationen gått och hur fungerar hällen i praktiken ?

Jag funderar själv på att skaffa Bora.

/Fredrik
Hhmmm... du ser väl alla bilder jag laddat upp på installationen ???
Den är ju klar sedan länge och de säger sig vara supernöjda med den varje gång jag pratar med dem.
 
  • Gilla
HenningÖland
  • Laddar…
boschkenta
Vad händer om något kokar över och rinner ner? En fläkt fylld med brunsås är nog inte lika roligt som det låter. :thinking:
 
boschkenta boschkenta skrev:
Vad händer om något kokar över och rinner ner? En fläkt fylld med brunsås är nog inte lika roligt som det låter. :thinking:
Boran är i mina ögon väldigt lätt att rengöra och absolut inte mer komplicerat än att rengöra lådfronter eller ugn om man har det under...
Tror nog man får vara lite mer vaken när man lagar mat så inte sådant händer.
 
  • Gilla
boschkenta
  • Laddar…
boschkenta
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Boran är i mina ögon väldigt lätt att rengöra och absolut inte mer komplicerat än att rengöra lådfronter eller ugn om man har det under...
Tror nog man får vara lite mer vaken när man lagar mat så inte sådant händer.
Hmm fast jag menar att fläkten sitter i mitten av hällen så det eventuellt rinner rakt ner i den? Känns spontant som om det är betyligt värre än att det skulle rinna av och ner på en lådfront. Förvisso bör ju tillverkaren tänkt på detta men det nämns inte alls på de hällar jag kikat på, därav min fundering. Ska man lägga trippla priset på spisen får den ju hålla även för söl :)
 
boschkenta boschkenta skrev:
Hmm fast jag menar att fläkten sitter i mitten av hällen så det eventuellt rinner rakt ner i den? Känns spontant som om det är betyligt värre än att det skulle rinna av och ner på en lådfront. Förvisso bör ju tillverkaren tänkt på detta men det nämns inte alls på de hällar jag kikat på, därav min fundering. Ska man lägga trippla priset på spisen får den ju hålla även för söl :)
Bora har en väldigt smidig funktion där man bara lyfter gallret och kan lyfta upp en insats som rymmer typ 1-1.5dl...
Bara att diska av den.
Skulle det rinna ner mer så får man med snabbfäste släppa av en "balja" under hällen inne i skåpet och diska den och den rymmer nog upp mot 1-1.5lit tror jag det är.
 
  • Gilla
Snailman och 1 till
  • Laddar…
H
J Jetman skrev:
Hejsan!
Finns det någon som har erfarenhet av induktionshäll med inbyggd fläkt? Kollar på youtube men de visar bara animerade filmer eller kokande vatten. Det man verkligen vill se är ju hur fläkten fungerar när man brassar på köttbullar etc. då det verkligen bolmar os och skvätter fett.
Mvh Jan Törnström
Bora är tydligen det bästa märket och det var väl Bora som var först med detta system.
Själv är jag tveksam, inte till själva systemet men vad händer om något kokar över?
I ett nybyggt hus, blir man låst till att ha fläkten i spisen i tanke på rökkanalen?
Hur stor plat av ett underskåp tar rökkanaler?
 
  • Gilla
Jonnahi
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Bora är tydligen det bästa märket och det var väl Bora som var först med detta system.
Själv är jag tveksam, inte till själva systemet men vad händer om något kokar över?
I ett nybyggt hus, blir man låst till att ha fläkten i spisen i tanke på rökkanalen?
Hur stor plat av ett underskåp tar rökkanaler?
Jo, Bora var först och har i mitt tycke det mest kompletta och smidigaste systemet med egna kanaler i flera utförande och lösningar.

Har du inte läst genom tråden ???
Jag har ju både laddat upp en massa bilder och beskrivit hur det fungerar om det rinner över etc. :thinking:
 
boschkenta
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Bora har en väldigt smidig funktion där man bara lyfter gallret och kan lyfta upp en insats som rymmer typ 1-1.5dl...
Bara att diska av den.
Skulle det rinna ner mer så får man med snabbfäste släppa av en "balja" under hällen inne i skåpet och diska den och den rymmer nog upp mot 1-1.5lit tror jag det är.
Såpass, då är ju det bekymret löst. Tack!
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
H
:crysmile:S
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Jo, Bora var först och har i mitt tycke det mest kompletta och smidigaste systemet med egna kanaler i flera utförande och lösningar.

Har du inte läst genom tråden ???
Jag har ju både laddat upp en massa bilder och beskrivit hur det fungerar om det rinner över etc. :thinking:
Bilderna syns inte i denna Ipaden längre, lite gammal kanske, får titta i datorn istället.;):D Var väl dessutom lite lat denna gången och läste inte så mycket.:crysmile:
 
Redigerat:
  • Haha
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Hej !

Ja helt rätt. Precis efter jag postat min kommentar så såg jag dina bilder. Missade det först.

mvh Fredrik
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
@Paul-Staffanstorp: Vad körde du för rördimension på spiroröret? Verkar vara typ 90-100 mm men svårt att säga från bilderna. Vi har fått rekommendationerna att lägga ner 160 mm.
 
F farmis skrev:
@Paul-Staffanstorp: Vad körde du för rördimension på spiroröret? Verkar vara typ 90-100 mm men svårt att säga från bilderna. Vi har fått rekommendationerna att lägga ner 160 mm.
Vi körde med 125 då Boras övergångar från oval till rund är anpassade för det och vi hade inte så lång sträcka ut ur huset heller.
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Så klart... har missat det för det har varit full rulle hela våren och sommaren. :D


[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Vi körde med 125 då Boras övergångar från oval till rund är anpassade för det och vi hade inte så lång sträcka ut ur huset heller.
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Vi körde med 125 då Boras övergångar från oval till rund är anpassade för det och vi hade inte så lång sträcka ut ur huset heller.
Har du monterat något brandspjäll på röret?
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Så klart... har missat det för det har varit full rulle hela våren och sommaren. :D


[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Så klart... har missat det för det har varit full rulle hela våren och sommaren. :D


[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Hej undrar om det finns risk för kallras/baksug när man leder ut luften ur huset?
 
  • Gilla
HenningÖland
  • Laddar…
P PerN79 skrev:
Hej undrar om det finns risk för kallras/baksug när man leder ut luften ur huset?
Lite risk finns det såklart för kallras, men det är verkligen inte mycket. Vi körde utan backspjäll först, och hade troligtvis kunnat fortsätta utan men valde att sätta ett backspjäll inuti 160-röret precis innan rörets slut vid sidan av grunden.
 
  • Gilla
PerN79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.