Byggahus.se
F
H heimlaga skrev:
Hmm.... de flesta 3-10 år gamla bilarna som går för vrakpriser gör det för att den överdrivet komplicerade elektroniken krånglar och den skulle bli för dyr att reparera.
En annan orsak brukar vara att bilen har börjat få den sortens smärre mekaniska fel som alla bilar drabbas av med tiden. Kamremmen och kopplingen och vevlagren och oljepumpen och drivknutarna och liknande slitdelar som egentligen borde gå att byta hemma i garaget om man är litet händig. På grund av de vansinnigt höga reparationskostnaderna som ju i grunden beror på en idiotiskt svårservads konstruktion så ger ägaren upp och säljer bilen i något skede innan nästa fel skall uppstå.

Har man råd att ständigt köpa nya bilar är de här dåraktiga konstruktionerna inget problem för man kan alltid köpa nytt med allt kortare intervall.
Har man däremot en vanlig lön att leva på eller inte ens det då är det ett stort problem.

Samma sak gäller hus. Har man råd att riva och förnya i ständigt ökande takt då kan man satsa på komplicerade kortlivade men underhållsfria lösningar.
Har man däremot litet knappt om pengar då gäller det att allt går att reparera om och om igen.
Den beskrivningen av gamla bilar stämde för beg.bilar för de som var beg. för 15-20 år sedan.
Anledningen till skiftet och låga beg. priser beror på bränsleförbrukning, fordonsskatt och tekniken i dagens bilar. I alla fall enligt Ny Teknik.
En bil idag skiljer sig enormt jfrt med för 5 år sedan. Om 5 år kanske 100% ICE drivning är borta från personbilar.
Skriver inget mer om bilar nu, för det frångår ämnet.
 
F Freddan#1 skrev:
Den beskrivningen av gamla bilar stämde för beg.bilar för de som var beg. för 15-20 år sedan.
Anledningen till skiftet och låga beg. priser beror på bränsleförbrukning, fordonsskatt och tekniken i dagens bilar. I alla fall enligt Ny Teknik.
En bil idag skiljer sig enormt jfrt med för 5 år sedan. Om 5 år kanske 100% ICE drivning är borta från personbilar.
Skriver inget mer om bilar nu, för det frångår ämnet.
...men jag kan inte låta bli att fortsätta OT..
Begagnatpriserna är för närvarande inte låga utan höga, om vi pratar om relativt nya bilar i gott skick. Detta beror på flera saker, bland annat:
- valutakurs SEK/euro som gör att bilar numera exporteras till grannländer istället för import som det var för några år sedan
- Bonus malus gör skatten dyr för nya ICE bilar, men begagnade har lägre skatt
- Pandemin har påverkat leveranstid för nya bilar, en begagnad är leveransklar
- Pandemin har påverkat ekonomin för många som hellre köper beg än nytt. Företag påverkas också och på sikt färre förmåns/leasingbilar som på ännu längre sikt ger färre tre år gamla beg bilar på marknaden

Vad skiljer en bil så enormt idag jämfört med för fem år sedan? Jämför du en V70 med en Polestar 2 stämmer det, men jämför du en BMW 520 av två årsmodeller med varandra eller Tesla S av två årsmodeller tycker jag inte det är någon revolution. Övertyga mig gärna, min bil är fem år gammal och jag tar gärna något som är mycket bättre, om det finns.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
F Freddan#1 skrev:
Har aldrig skrivit att andra måste tycka som jag.
Du kanske skall titta tillbaka lite på vad du skrivit. Du beskriver företeelsen att bygga nytt med gammalt utseende som något självklart ologiskt och fel. Du frågar efter orsaken till att folk bygger så. Och sedan när du får svar börjar du argumentera emot. Mycket av det du skriver ser ut som en bristande förståelse för att andras värderingar kan vara olika dina utan att för den sakens skull vara mindre rationella. Om du accepterar att andra inte tycker som du behöver du inte övertala dem om att du har rätt och de har fel. I alla fall inte i estetiska frågor.
 
  • Gilla
Karlia och 2 till
  • Laddar…
F
A Avemo skrev:
Du kanske skall titta tillbaka lite på vad du skrivit. Du beskriver företeelsen att bygga nytt med gammalt utseende som något självklart ologiskt och fel. Du frågar efter orsaken till att folk bygger så. Och sedan när du får svar börjar du argumentera emot. Mycket av det du skriver ser ut som en bristande förståelse för att andras värderingar kan vara olika 0dina utan att för den sakens skull vara mindre rationella. Om du accepterar att andra inte tycker som du behöver du inte övertala dem om att du har rätt och de har fel. I alla fall inte i estetiska frågor.
Det är precis därför jag skriver så och behöver spetsa till och ifrågasätta, för att få bra svar. Självklart har jag bristande förståelse mot en hel del saker och mot en del andras värderingar samt att en del estetik går emot ren modern fackkunskap.

Finns det någon person på hela jorden som inte har bristande förståelse mot en del saker och hur en del andra gör?
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
F Freddan#1 skrev:
Finns det någon person på hela jorden som inte har bristande förståelse mot en del saker och hur en del andra gör?
Nej det gör det inte. Men benägenheten att acceptera andras värderingar varierar.
 
Din största frågeställning, varför vill folk inte bygga på det tekniskt billigaste och mest rationella (enl dig) - därför många prioriterar utseende framför lägsta pris.

Med samma frågeställning, varför går folk runt i kostym och slips eller klänning, när det finns arbetsbyxor på Jula som är hållbarare och 10ggr billigare? Jag tror inte jag behöver svara?
 
  • Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
F
J JohanLun skrev:
Din största frågeställning, varför vill folk inte bygga på det tekniskt billigaste och mest rationella (enl dig) - därför många prioriterar utseende framför lägsta pris.

Med samma frågeställning, varför går folk runt i kostym och slips eller klänning, när det finns arbetsbyxor på Jula som är hållbarare och 10ggr billigare? Jag tror inte jag behöver svara?
Vad babblar du om? Inte så kostsamt med kostym eller klänning.
På detta forum håller vi oss till hus och det är oftast en människas livs största affär. Gör man fel kan man få sota för det riktigt länge.
 
F
A Avemo skrev:
Nej det gör det inte. Men benägenheten att acceptera andras värderingar varierar.
Också det skiljer. Det beror väl på hur starkt psyke man har. Men kan ju jamsa med som en riktig Svensson också och trivas med det.
 
F
P Pin skrev:
...men jag kan inte låta bli att fortsätta OT..
Begagnatpriserna är för närvarande inte låga utan höga, om vi pratar om relativt nya bilar i gott skick. Detta beror på flera saker, bland annat:
- valutakurs SEK/euro som gör att bilar numera exporteras till grannländer istället för import som det var för några år sedan
- Bonus malus gör skatten dyr för nya ICE bilar, men begagnade har lägre skatt
- Pandemin har påverkat leveranstid för nya bilar, en begagnad är leveransklar
- Pandemin har påverkat ekonomin för många som hellre köper beg än nytt. Företag påverkas också och på sikt färre förmåns/leasingbilar som på ännu längre sikt ger färre tre år gamla beg bilar på marknaden

Vad skiljer en bil så enormt idag jämfört med för fem år sedan? Jämför du en V70 med en Polestar 2 stämmer det, men jämför du en BMW 520 av två årsmodeller med varandra eller Tesla S av två årsmodeller tycker jag inte det är någon revolution. Övertyga mig gärna, min bil är fem år gammal och jag tar gärna något som är mycket bättre, om det finns.
Bilar är en öm punkt för många. Ligger prestige i det. Har man en V70 är det jobbigt om kusinen har en V70 Ocean Race eller nåt.
Bilar får vi ta på ett annat forum.
 
  • Wow
Pin
  • Laddar…
F Freddan#1 skrev:
Bilar är en öm punkt för många. Ligger prestige i det. Har man en V70 är det jobbigt om kusinen har en V70 Ocean Race eller nåt.
Hus är en öm punkt för andra. Har man PVC-fönster är det jobbigt om grannen har träfönster.
 
  • Haha
  • Gilla
Claes Sörmland och 4 till
  • Laddar…
F
A Avemo skrev:
Hus är en öm punkt för andra. Har man PVC-fönster är det jobbigt om grannen har träfönster.
Vad detta det bästa du kunde komma på?
Prisskillnaden inte stor mellan PVC och träfönster.
För övrigt är jag prestigelös som person. Vill man nåt så får man jobba, inte vara avundsjuk
 
F Freddan#1 skrev:
Vad detta det bästa du kunde komma på?
Prisskillnaden inte stor mellan PVC och träfönster.
För övrigt är jag prestigelös som person. Vill man nåt så får man jobba, inte vara avundsjuk
Träfönster finns det inget som heter.
Normalt och historiskt finns ett slags träramar, kallat fönsterbågar i folkmun, dessa anordningar omfattar ofta en tillskuren glasruta.
Denna tittar man igenom, vilket inte är möjligt med ett träfönster.

/W
 
  • Haha
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
F
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Träfönster finns det inget som heter.
Normalt och historiskt finns ett slags träramar, kallat fönsterbågar i folkmun, dessa anordningar omfattar ofta en tillskuren glasruta.
Denna tittar man igenom, vilket inte är möjligt med ett träfönster.

/W
:D Och en glasruta är inte tillskuren. En glasruta är ristad och knäckt. Tänkte tillföra dig denna kunskap, i övrigt har du bra koll faktiskt.
 
F Freddan#1 skrev:
Bilar är en öm punkt för många. Ligger prestige i det. Har man en V70 är det jobbigt om kusinen har en V70 Ocean Race eller nåt.
Bilar får vi ta på ett annat forum.
Ja för att slippa sånt jämförande på detaljnivå ska man slå på stort rejält med både bilar och hus. Ta det bästa. Sen kan grannen köpa badkar, frys, fönster, parkettgolv, stenskiva, bil eller vadsomhelst. Man vet att man valt det man ville ha, så kan grannen köpa det han gillar. Har man valt det man tycker är bäst själv behöver man inte bli avundsjuk. ;)
 
tommib
F Freddan#1 skrev:
:D Och en glasruta är inte tillskuren. En glasruta är ristad och knäckt. Tänkte tillföra dig denna kunskap, i övrigt har du bra koll faktiskt.
Det heter visst tillskärning när man anpassar glaset till bågen. Det är orelaterat till hur glasets form anpassas. Ordet kan också användas i andra sammanhang, som t.ex. yrket tillskärare som är något helt annat.

Man ristar inte heller glas, man ritsar det.

Om du ska vara besserwisser så rekommenderar jag att du kollar upp orden du anmärker på.
 
  • Älska
  • Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.