Byggahus.se
Ni menar 5 punkter lägre, inte procentenheter.
 
  • Gilla
GargamelSE
  • Laddar…
Möjligtvis 0,05 procentenheter.
 
  • Gilla
Jontebe och 1 till
  • Laddar…
Det är bra att lyfta att äntligen har bankerna slutat premiera bara att folk har mycket lån som vissa gjorde.

Nu är det faktiskt belåningsgraden som är det bästa förhandlingskortet.

Belåningsgrad under 60% så skall du icke hava över 1,19% i ränta på.


This is the way.

Har du över 1,2% i ränta på så låg belåningsgrad så har du en väldigt dålig deal med banken och de blåser i princip dig på pengar och du bör byta bank. Oavsettt vad de säger om att du är "pluskund" eller dylikt och har bra andra förmåner.
 
  • Gilla
Hammarfall och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
"Minsta bolånet var på 245 000 kronor och det lägst uppskattade angivna marknadsvärdet var 880 000 kronor."

Ännu en grej som får mig att känna mig utanför. Har lägre marknadsvärde än så på mitt hus och (följaktligen?) inget bolån alls. :worried:
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
"Minsta bolånet var på 245 000 kronor och det lägst uppskattade angivna marknadsvärdet var 880 000 kronor."

Ännu en grej som får mig att känna mig utanför. Har lägre marknadsvärde än så på mitt hus och (följaktligen?) inget bolån alls. :worried:
Landshypotek, SBAB och Hypoteket har 200 000 som lägsta bolånebelopp medan andra som Avanza har 500 000 som lägstabelopp. Vill man låna under 200 000 brukar man få ta ett så kallat privatlån där räntan brukar vara högre.
 
G
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Landshypotek, SBAB och Hypoteket har 200 000 som lägsta bolånebelopp medan andra som Avanza har 500 000 som lägstabelopp. Vill man låna under 200 000 brukar man få ta ett så kallat privatlån där räntan brukar vara högre.
Är det då inte "bättre" att låna dessa 200k, och sedan ganska snart betala tillbaka det man inte behöver (extra amortering) än att ta privatlån till många procentenheter högre ränta?
 
Magnus E K
Men om minimum är 200k borde de väl inte godkänna extra amortering till under det beloppet?

Nåja, egentligen borde det ju vara positivt att inte ha några lån (utom lite CSN), men lite störande att se hur mycket man hade kunnat tjäna genom att bara kasta in de pengarna blint på börsen istället. Det blev ett dyrköpt hus på det sättet.
 
Det finns nog en och annan som tar mer bolån än de behöver och sedan investerar på börsen, men jag tror att det är ännu fler som konsumerar upp pengarna på bilar, mobiler, tv-apparater, inredning, kläder, resor, vin och middagar.
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
G
Magnus E K Magnus E K skrev:
Men om minimum är 200k borde de väl inte godkänna extra amortering till under det beloppet?

Nåja, egentligen borde det ju vara positivt att inte ha några lån (utom lite CSN), men lite störande att se hur mycket man hade kunnat tjäna genom att bara kasta in de pengarna blint på börsen istället. Det blev ett dyrköpt hus på det sättet.
Tror det är väldigt få banker som inte tillåter (extra)amortering av bolån.
Det jag tolkar det som är att du får inte skaffa ett bolån på mindre än 200k, inte att den alltid måste vara på 200k
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.