Byggahus.se
Känner till ett mycket ballare härbre som flyttats till Stockholm från Hälsingland, med 2 våningar original.
Timmret delades på mitten men inte ändå ut till knutarna. Sen restes yttertimmret, invändigt restes, isolerades regelväggar och drogs el o vvs.
De kläddes sen med det innre timmret. Nya isolerade golv kläddes med de gamla slitna brädorna.
In o utvändigt såg det precis ut som original, förutom några fönster och infällda eluttag utan utvändigt kabeldragning.
 
  • Gilla
PellePeps och 1 till
  • Laddar…
N Yindysagh skrev:
Det är något av en anakronism. 1800 tals härbre. 2020 övervåning. 1950 i inredningen. Jag är splittrad i min uppfattning. I bland känns det bra ibland mindre bra. Varför behövdes härbret? Jag uppskattar att ni har "räddat" det till eftervärlen. Men varför inte en "2020 undervåning?
Kanske för att han tycker 2020 inte är det vackraste. Jag tycker då det han har gjort är mycket finare än "modernt" som oftast bara är stelt och sterilt. Sen är det oftast billigare att flytta ett härbre än att bygga nytt, och så fördelarna med timmerväggar. Och att återanvända är bra miljömässigt.
 
Närbild av timmervägg med sågade knutar vilket påverkar hållfastheten, möjlig utsmyckning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fast... Är det något jag lärt mig på Byggahus så är det att man itne får såga av knutarna i timring då det då förstör hållfastheten.

Nu kanske timret här bara är "utsmyckning" och det inte spelar någon roll.

Jag har en hel del problem med anakronismerna som nämns innan.
Det är rätt vanligt att man blandar hejvilt vad man gillar men man får inget sammahang i byggnaden. Så lekmannamässigt kan det vara "coolt" att blanda. Men för en arkitekturnörd så framstår det just som lekmannamässigt ritat :)
 
Isakare Isakare skrev:
Känner till ett mycket ballare härbre som flyttats till Stockholm från Hälsingland, med 2 våningar original.
Timmret delades på mitten men inte ändå ut till knutarna. Sen restes yttertimmret, invändigt restes, isolerades regelväggar och drogs el o vvs.
De kläddes sen med det innre timmret. Nya isolerade golv kläddes med de gamla slitna brädorna.
In o utvändigt såg det precis ut som original, förutom några fönster och infällda eluttag utan utvändigt kabeldragning.
Ja det låter mycket bättre. Om du hittar bilder på det får du gärna länka :)

Ska man flytta en gammal byggnad kan man ju iaf ta tillvara på stilen. inte bara se "vi fick lite stockar vi återanvände och så byggde vi med moderna material lite hejkon bejkon på resten"
 
Appendix Appendix skrev:
[bild]

Fast... Är det något jag lärt mig på Byggahus så är det att man itne får såga av knutarna i timring då det då förstör hållfastheten.

Nu kanske timret här bara är "utsmyckning" och det inte spelar någon roll.

Jag har en hel del problem med anakronismerna som nämns innan.
Det är rätt vanligt att man blandar hejvilt vad man gillar men man får inget sammahang i byggnaden. Så lekmannamässigt kan det vara "coolt" att blanda. Men för en arkitekturnörd så framstår det just som lekmannamässigt ritat :)
Det där är laxknutat timmer och då ska det inte sticka ut nå. Du tänker nog på en rak dubbelskårig knut.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Arkitekterna heter General architecture.
Ett känt Stockholms kontor och hittas på nätet.

bara sök efter det.

M MarleneP skrev:
Hej!
Så vackert hus! Har ni kontaktuppgifter till arkitekten, skulle vilja anlita kontakta honom för ett liknande projekt.

mvh
Marlene Persson



Du kan läsa artikeln här: Gammalt härbre fick flytta och en ny våning

Här kan du se planlösningen:
Nedanvåning
[bild]
Ovanvåning
[bild]
Så här ser fasaderna ut:
[bild]


Du kan läsa artikeln här: Gammalt härbre fick flytta och en ny våning

Här kan du se planlösningen:
Nedanvåning
Visa bilaga 399501
Ovanvåning
Visa bilaga 399502
Så här ser fasaderna ut:
Visa bilaga 399503[/QUOTE][/QUOTE]
 
S surfarn skrev:
Fint gjort.. tyckte jag kände igen den eleganta trappan och efter lite tänkande kom jag ihåg det från Bengt Lindroos husserie Norrpada:
[bild]
Jag känner mig som en gammal gnällspik; först min kommentar om anakronismen och sedan nu trappan. Jag tycker det ser ut som om man spikat EUR-pallar på väggen och lagt stegen på. Sedan ett högt fönster som bryter av alla linjer och dessutom en räcke mitt på. Det ser inte bra ut enligt mig.
 
Appendix Appendix skrev:
Ja det låter mycket bättre. Om du hittar bilder på det får du gärna länka :)

Ska man flytta en gammal byggnad kan man ju iaf ta tillvara på stilen. inte bara se "vi fick lite stockar vi återanvände och så byggde vi med moderna material lite hejkon bejkon på resten"
Det här var i början på 2000 talet, så jag har tyvärr inga bilder.
 
PeterFalun
Ett strålande exempel på hur man kan använda en gammal stomme och skapa något nytt.
 
Jag gillade trappan och hade gärna sett mer av den, så enkel.
 
Vad jag förstått ska man inte tilläggsisolera timmerstommar mer än 70mm invändig för att inte riskera att få daggpunkt i timret, men detta hus är isolerat 150mm.. Har jag missat något?
 
A Avle skrev:
Vad jag förstått ska man inte tilläggsisolera timmerstommar mer än 70mm invändig för att inte riskera att få daggpunkt i timret, men detta hus är isolerat 150mm.. Har jag missat något?
Risken finns säkert, i alla fall teoretiskt. Därför bör isoleringen vara utvändig om den ska vara så tjock som 150mm. Men jag har inte läst något studie om det. Dom upptäcker nog det med tiden.

Själv tillegsisolerade jag utvändigt för att slippa ta den risken och att ytan inne skulle minska med ca 2 m2 annars.
 
Appendix Appendix skrev:
[bild]

Fast... Är det något jag lärt mig på Byggahus så är det att man itne får såga av knutarna i timring då det då förstör hållfastheten.

Nu kanske timret här bara är "utsmyckning" och det inte spelar någon roll.

Jag har en hel del problem med anakronismerna som nämns innan.
Det är rätt vanligt att man blandar hejvilt vad man gillar men man får inget sammahang i byggnaden. Så lekmannamässigt kan det vara "coolt" att blanda. Men för en arkitekturnörd så framstår det just som lekmannamässigt ritat :)
Hej!
Knutarna är inte kapade. Hälsningar från timmermannen som satte upp det
 
  • Gilla
Sonnenschein och 1 till
  • Laddar…
Annorlunda projekt för mig som vanligtvis endast flyttar hus och sätter upp dom i originalutförande.
 
  • Gilla
PellePeps
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.