Byggahus.se
Rickard. Rickard.ag skrev:
Skämt och sido jag har polerade och inoljade (med stenolja) och jag bättrar på en gång per år med olja
Då är väl komposit eller laminat ett bättre val om det är underhållsfritt man vill ha det.
 
Rickard.
Så kan det vara, nu vet jag inte hur det är för andra men att "behöva" spendera en timme per år på att olja in tycker jag ändå räknas som underhållsfritt.
 
  • Haha
  • Gilla
egk och 1 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
nu vet jag inte hur det är för andra
Japp, vi är olika.

Saker som blir förstörda om jag inte kommer ihåg att underhålla dem är inte 'underhållsfria' i min bok.

Men på det här forumet är nog ditt lag betydligt större än mitt och min åsikt beror på att jag är både lat och glömsk. ;)
 
  • Gilla
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
Rickard.
En stenskiva går inte av på mitten om man glömmer att olja in den så förstör är helt fel ord. Den blir möjligtvis lite svårare att städa och högre risk för fläckar om man spiller och lämnar något dumt.
 
Redigerat:
Hemmakatten
Luckor och lådor med "push open" har jag nu haft I 15 år i två olika hus. Fantastiskt bekvämt, mycket bättre än knoppar och handtag. Bara ta en trasa och dra över luckan, väldigt enkelt. Det bästa i mina kök.
 
  • Gilla
Skrutten18
  • Laddar…
Städhjälp 1 gång i veckan löser det
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Plastmatta istället för kakel även på väggar i badrum spar städning.
Yta i sig tar inte nämnvärd tid att städa, det är kringelkrokar runt möbler och inredning samt plock som tar tid. Ett större mer glesmöblerat rum kan vara betydligt mer snabbstädat (i synnerhet med robot)
 
Ett bra tips är att bygga huset där det inte är så mycket kalk i vattnet så blir det mycket lättare att städa porslin och kranar och i våtutrymmen. Slipp kalkavlagringar gratis!
 
F
Rustikt stenmaterial med golvvärme i hallen underlättar städningen slaskiga vinterdagar.
 
P
Att ha släta dörrar istället för dörrar med "speglar" är oerhört tidsbesparande vid städning.
Någon kanske det är snyggare med spegeldörrar, men de är inte speciellt snygga när de har samlat damm.

Ett rent hem utan krusiduller är snyggare än ett dekorativt hem med smuts.
 
Anpassa material, färgtyper o dyl efter de som bor/ska bo i huset. Köksbänkar som blir fula och förstörda om de får (för mycket) vatten på sig, eller kommer i kontakt med starkt färgade eller feta livsmedel, är ett exempel.
Golv, speciellt i kök och entré ska tåla vatten och slabb! Finns barn under typ 16 år i hushållet ska målade ytor vara högblanka så de är lätta att torka av.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.