Byggahus.se
MrJay
Herre jösses, kör med limpistol av modell bättre och saken är biff!
 
  • Gilla
ajonoh och 1 till
  • Laddar…
B Beemaster skrev:
I TS inlägg #20 står det att Jula skickade med en annan kran än den rätta. Alltså är det en reklamation.
Vad har det med placeringen att göra?
 
  • Grön behållare med tappkran och röda pilar som indikerar eventuell problemplacering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
F
Nissens Nissens skrev:
Ta det med ts istället, det är han som sagt att han överväger att flytta kranen inte jag...
Och du gav inget tips till mig, du bara mästrade och det visar sig med all önskvärd tydlighet att du inte läst tråden. Till skillnad från dig så har jag gett ts lösningen på problemet.

Men eftersom du läst tråden så har du väl koll på det. ;)
Jag skiter faktiskt i vilket men du har fel, redan i inlägg 27 och 31 (alltså långt innan du löste problemet) gav jag två förslag som jag garanterat skulle få att fungera. Det ena av dom är förhållandevis likt ditt förslag men med packningssilikon som får torka innan det monteras istället för sika. Så du kan nog ta och lugna ner dig lite faktiskt.
 
Fairlane
Bilden i #62 antyder ju att kranen inte ska sitta på den platta delen av tunnan. På bilden ser den ju ut att sitta högre och då känns en reklamation tveksam, även om det kanske går.
 
Limma fast den med sikaflex, finns på hjertmans.
 
  • Gilla
ajonoh
  • Laddar…
Nissens
F fsn skrev:
Jag skiter faktiskt i vilket men du har fel, redan i inlägg 27 och 31 (alltså långt innan du löste problemet) gav jag två förslag som jag garanterat skulle få att fungera. Det ena av dom är förhållandevis likt ditt förslag men med packningssilikon som får torka innan det monteras istället för sika. Så du kan nog ta och lugna ner dig lite faktiskt.
Nja, att du ger dig på mig för något någon annan skrivit är bara märkligt, jag har aldrig föreslagit att ts skall flytta kranen.
Och din lösning att ”byta skiten” känns ju sådär.
Ditt andra förslag till lösning kommer inte att hålla tätt, metodiken jag använder är väldigt olik, och sikaflex är betydligt bättre än silicon. Det är därför båtfolk använder det.
 
Dra på lin på kranens gänga, tjockt längst ut mot kranen till. Lin är underskattat.
 
  • Gilla
ajonoh
  • Laddar…
F
L leifa.k skrev:
Dra på lin på kranens gänga, tjockt längst ut mot kranen till. Lin är underskattat.
Det lär inte hjälpa öht då det inte är där det skall täta. Det mellan tunnan och en yta på kranen. Man kan dra på hur mycket lin som helst, det hjälper inte.
 
  • Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
F
Nissens Nissens skrev:
Nja, att du ger dig på mig för något någon annan skrivit är bara märkligt, jag har aldrig föreslagit att ts skall flytta kranen.
Och din lösning att ”byta skiten” känns ju sådär.
Ditt andra förslag till lösning kommer inte att hålla tätt, metodiken jag använder är väldigt olik, och sikaflex är betydligt bättre än silicon. Det är därför båtfolk använder det.
Kanske inte, men jag är dock ganska säker på att med lite etsning och/eller flammning av plasten i kranen så är det möjligt att få packningssilikon att fästa, sen är ju frågan om det finns nån yta kvar att täta mot, det var inte ett jättesnyggt och runt hål. Packningssilikon är lätt etsande i sig själv med. Sikaflex är dock ett bättre förslag.
 
S
Å Åke Lysell skrev:
Ta loss kranen och lägg lite silikontätning i gängerna och sätt dit den men gummipackning på båda sidorna om det går. Dra bara med fingrarna inga verktyg. Torka bort överflödigt silikon innan det stelnar.
En metod, du får säkert fler och bättre tips!
Använd aldrig silikon till sånt här!
Marintätning, sikaflex eller ett riktigt lim för plast av denna sort.
Märkligt att så många tror på att silikon är en universiallösning år 2020.
 
  • Gilla
Ulltand och 3 till
  • Laddar…
S
S SNf skrev:
Använd aldrig silikon till sånt här!
Marintätning, sikaflex eller ett riktigt lim för plast av denna sort.
Märkligt att så många tror på att silikon är en universiallösning år 2020.
det borde gå att ha en styv bricka på utsidan som klämmer en gummipackning, samt mutter med bricka och packning på insidan. Man kan väl göra hålet aningen större uppåt så det blir lite mer tolerans utan att det blir för stort för att dra fast kranen
 
A ajonoh skrev:
[bild] [bild] Vattentunnan hade en markerad, plan yta att montera vattenkranen på och efter mycket möda och stort besvär fick jag dit den!

Men DÅ inser jag att den stora plastmuttern inte går att skruva på från insidan. Botten tar emot!?!!? Ligger närmast dikt an mot kranen.

Jag hade inte kunnat fästa kranen högre upp pga den plana ytan var så liten.
Så nu har jag en värdelös vattentunna med hål i botten ...... suck och hjälp!

1. Borra fler hål och göra om till Sundsvalls största durkslag?
2. Limma fast kranen på något sätt? Vilket lim är vattenfast och limmar plast??
3. Åka tillbaks till Jula med eländet och fråga "Hur tänkte ni nu?"
4. Någon som har något annat förslag?

Snälla rädda min tisdagskväll. (Och tunnan)
Försök att hålla fast muttern på insidan och vrid på kranen tills den sitter stadigt. Om kranen inte sitter korrekt så försök att vrida den ytterligare medsols tills den sitter korrekt utan att du håller i muttern.
 
Fairlane
E ErikFolke skrev:
Försök att hålla fast muttern på insidan och vrid på kranen tills den sitter stadigt. Om kranen inte sitter korrekt så försök att vrida den ytterligare medsols tills den sitter korrekt utan att du håller i muttern.
Jag tror du gör samma miss som jag gjorde. TS har borrat så långt ner, precis ovanför tunnans golv, att muttern helt enkelt inte får plats där.
 
  • Gilla
ajonoh
  • Laddar…
A ajonoh skrev:
[bild] [bild] Vattentunnan hade en markerad, plan yta att montera vattenkranen på och efter mycket möda och stort besvär fick jag dit den!

Men DÅ inser jag att den stora plastmuttern inte går att skruva på från insidan. Botten tar emot!?!!? Ligger närmast dikt an mot kranen.

Jag hade inte kunnat fästa kranen högre upp pga den plana ytan var så liten.
Så nu har jag en värdelös vattentunna med hål i botten ...... suck och hjälp!

1. Borra fler hål och göra om till Sundsvalls största durkslag?
2. Limma fast kranen på något sätt? Vilket lim är vattenfast och limmar plast??
3. Åka tillbaks till Jula med eländet och fråga "Hur tänkte ni nu?"
4. Någon som har något annat förslag?

Snälla rädda min tisdagskväll. (Och tunnan)
Punkt 3 "Hur tänkte ni nu?" Den gäller ju i det här fallet just dig, eller hur? Gör det enkelt köp ny tunna och och se det som lärpengar.
 
Nissens
I ingemargavle skrev:
Punkt 3 "Hur tänkte ni nu?" Den gäller ju i det här fallet just dig, eller hur? Gör det enkelt köp ny tunna och och se det som lärpengar.
Eller fixa problemet. Det är rätt enkelt och beskrivet i tråden.
 
  • Gilla
Kronprinsen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.