Byggahus.se
Lägenhetsavgiften som tillägget för VA kallas är ofta för att täcka en solidarisk del i VA anläggningen.
En än skummare avgift är yta-avgiften som man tar ut även om man inte tillåter anslutning av dagvatten, eller att det inte ens finns något DV att koppla sig mot.
 
Nacka Tyresö tar 40000kr för att du ska få koppla upp dig på ditt eget betalda avlopp, jävla grisar.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Lägenhetsavgiften som tillägget för VA kallas är ofta för att täcka en solidarisk del i VA anläggningen.
Med det resonemanget borde VA avgiften baseras på antal boende på fastigheten. Ett hushåll på sex personer använder VA anläggningen lika mycket som ett fyra personershushåll med två hyresgäster i en attefallare.

Kommunen tar ut de avgifter de behöver för att fylla sina budgethål för att de kan, skälighet har inget med saken att göra.
 
  • Gilla
Oldfart
  • Laddar…
T toolman77 skrev:
Med det resonemanget borde VA avgiften baseras på antal boende på fastigheten. Ett hushåll på sex personer använder VA anläggningen lika mycket som ett fyra personershushåll med två hyresgäster i en attefallare.

Kommunen tar ut de avgifter de behöver för att fylla sina budgethål för att de kan, skälighet har inget med saken att göra.
Nja, VA avgifterna går inte in i den kommunala kassan. Det går till resp VA anläggning.

Skulle hellre säga att det är underfinansierade utbyggnader och underhållsskulder i VA nätet som dessa "bonusar" får täcka.
 
  • Gilla
Sigge1960
  • Laddar…
Själv är jag förundrad över detta med bygganmälan, det låter vid en första tanke som att kommunen bara vill ha koll på om man gör större ändringar på sitt hus.
Men när jag tittar på vilka taxor kommunen har på det så undrar man om de verkligen vill att man anmäler, 11000 för att man ändrar ventilationssystem, 16000 om de bestämmer sig för att de vill ha ett samråd också...
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Själv är jag förundrad över detta med bygganmälan, det låter vid en första tanke som att kommunen bara vill ha koll på om man gör större ändringar på sitt hus.
Men när jag tittar på vilka taxor kommunen har på det så undrar man om de verkligen vill att man anmäler, 11000 för att man ändrar ventilationssystem, 16000 om de bestämmer sig för att de vill ha ett samråd också...
Jag förstår inte heller hur de tänker. Deras avgifter ska spegla deras kostnad för anmälan, men i Uppsala är det tydligt att de är emot attefallsreglerna. För två år sedan när jag byggde mitt "garage" kostade en anmälan om komplementbyggnad 4500 kr och nu har de höjt till 5400kr. Det borde motsvara ca 4-6 timmars arbetstid i snitt för anmälan av komplementbyggnad, men vilka ärende som kan ta så lång tid att snittet blir 4-6 timmars arbetstid förstår jag inte.

Mitt ärende tog dem totalt 15-20 min arbetstid för både godkännande, startbesked och slutbesked och trots det höll de sig inte inom de fyra veckor de har på sig att handlägga ärendet. Anledningen till att jag vet att det inte tog dem mer än 15-20 min är för att mitt ärende tilldelades till en handläggare som hade gått på semester dagen innan jag skickade in. Så av förklarliga skäl gjorde han inget med ärendet förrän jag lyckades jaga tag i honom och han hänvisade mig till en kollega som var på jobbet. Ringde den handläggaren som godkände anmälan direkt i telefon och 5 min efter att vi avslutat samtalet så hade han skickat ett startbesked. Så han kan inte ha gjort mer än att titta så att höjd och BYA uppfyllde kraven. När jag sen skickade in om slutbesked så fick jag det godkänt i princip i samma sekund som det kom in till dem.
Jag har hört liknande historier från bekanta och de flesta jag vet bygger enklare bodar, förråd, växthus, uterum mm där det i princip bara är mått och eventuellt dimensionering de har att bedöma. Så en mer rimlig bedömning borde vara ett snitt på 1-2 arbetstimmar och jag vet att vissa kommuner inte tar mer än 1500-2500 kr för en anmälan vilket borde bli 1-2 timmars arbetstid i snitt
 
H hjulia skrev:
Jag förstår inte heller hur de tänker. Deras avgifter ska spegla deras kostnad för anmälan, men i Uppsala är det tydligt att de är emot attefallsreglerna. För två år sedan när jag byggde mitt "garage" kostade en anmälan om komplementbyggnad 4500 kr och nu har de höjt till 5400kr. Det borde motsvara ca 4-6 timmars arbetstid i snitt för anmälan av komplementbyggnad, men vilka ärende som kan ta så lång tid att snittet blir 4-6 timmars arbetstid förstår jag inte.

Mitt ärende tog dem totalt 15-20 min arbetstid för både godkännande, startbesked och slutbesked och trots det höll de sig inte inom de fyra veckor de har på sig att handlägga ärendet. Anledningen till att jag vet att det inte tog dem mer än 15-20 min är för att mitt ärende tilldelades till en handläggare som hade gått på semester dagen innan jag skickade in. Så av förklarliga skäl gjorde han inget med ärendet förrän jag lyckades jaga tag i honom och han hänvisade mig till en kollega som var på jobbet. Ringde den handläggaren som godkände anmälan direkt i telefon och 5 min efter att vi avslutat samtalet så hade han skickat ett startbesked. Så han kan inte ha gjort mer än att titta så att höjd och BYA uppfyllde kraven. När jag sen skickade in om slutbesked så fick jag det godkänt i princip i samma sekund som det kom in till dem.
Jag har hört liknande historier från bekanta och de flesta jag vet bygger enklare bodar, förråd, växthus, uterum mm där det i princip bara är mått och eventuellt dimensionering de har att bedöma. Så en mer rimlig bedömning borde vara ett snitt på 1-2 arbetstimmar och jag vet att vissa kommuner inte tar mer än 1500-2500 kr för en anmälan vilket borde bli 1-2 timmars arbetstid i snitt
Har tar de 9180kr (18360 inkl samråd för attefallare)..
Ska man bara bygga en komplementbyggnad med bygglov kostar det 14280kr (31620 om de behöver tekniskt samråd :dizzy:)
 
R Robert-san01 skrev:
Lägenhetsavgiften som tillägget för VA kallas är ofta för att täcka en solidarisk del i VA anläggningen.
En än skummare avgift är yta-avgiften som man tar ut även om man inte tillåter anslutning av dagvatten, eller att det inte ens finns något DV att koppla sig mot.
Till mig har det sagts at tomtytan används för att justera för att större tomter innebär längre relativ rördragning i gatan. Det har alltså ingenting att göra med dagvatten (det var länge sedan man fick koppla på.det) Hur många som bor i en fastighet betar man genom vattentaxan, går det åt mer vatten (och mer avlopp avges) så kostar det mera.
Idag gäller ju LOD men länge byggde man ut duplikata system men jag tror man har slutat med det, för dyrt.
I undantagsfall kan man få koppla på dräneringsvatten mot en avgift, men det krävs särskilda omständigheter för det (uppgift från 2016)
Jag känner en ingenjör på Stockholm vatten.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Har tar de 9180kr (18360 inkl samråd för attefallare)..
Ska man bara bygga en komplementbyggnad med bygglov kostar det 14280kr (31620 om de behöver tekniskt samråd :dizzy:)
Helt galet! Men jag hade för mig att attefall inte ska kräva samråd? :thinking:
Här är det 7200 kr för bygglov för komplementbyggnad utan samråd och 12000 kr med samråd.
För attefallsanmälan är det 5400 kr för komplementbyggnad och 7800 kr för komplementbostadshus.
Sanktionsavgiften för 25 kvm är 14190 kr. Är det bara jag som tycker att det många gånger kan vara värt att chansa..? :thinking:
 
O
H hjulia skrev:
Helt galet! Men jag hade för mig att attefall inte ska kräva samråd? :thinking:
Problemet är att det i många fall är kommunen själva som bestämmer vad som behövs och när det inte behövs. Därmed kan de bli så att exakt samma bygglovsärende i två olika kommuner behandlas helt olika. I den ena kommunen kan du åka på både kvalitetsansvarig och samråd, medan i en annan kommun slipper du båda. Det är helt vansinnigt. Den kommun jag bor i är ett av de mest maktfullkomliga exemplen. Här vägrar de till och med att sammanställa någon som helst information och lägga ut på sin hemsida. Det finns alltså inga transparenta allmängiltiga regler och avgifter som är allmänt tillgängliga. Istället har de bestämt att man måste kontakta dem enskilt med mössan i handen och så gör de en individuell bedömning. Rena Sovjetfasoner!
 
  • Gilla
OramaC och 1 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Lägenhetsavgiften som tillägget för VA kallas är ofta för att täcka en solidarisk del i VA anläggningen.
En än skummare avgift är yta-avgiften som man tar ut även om man inte tillåter anslutning av dagvatten, eller att det inte ens finns något DV att koppla sig mot.
Här gäller för VA ca 25 000 kr i ”lägenhetsavgift” (engångsavgift) för Attefallshuset, och ca 1800 kr i årsavgift för förbrukningen - även om rören dras via huvudhuset. Samma avgifter gäller om du inreder en lägenhet = ytterligare en bostad i din villa. Gäller även om det är egna barnen som flyttar in i attefallshuset/lägenheten, dvs samma antal personer på fastigheten.


*********** redigerad av moderator ************
 
Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.