Byggahus.se
backstad backstad skrev:
Är det väldigt störande för er grannar att hon sover i garaget?
Den delen skulle jag släppa direkt. Vad gäller tomtgräns - sätt en häck eller bygg ett staket. Kolla av med damen om det är ok att bygga/plantera så nära tomtgränsen att det måste underhållas från hennes sida. Om inte, kör en halvmeter in på din tomt. Case closed.
Nej inte för min del men hon är på alla grannar om allt. Varför vi byggde en uteplats mot henne (cirka 10 meter från tomtgräns) vi borde satt den åt andra hållet. Ska folk sitta vända mot min tomt, varför då? Ja hon är väldigt gnällig på allt och alla. Ett barn korsade hennes tomt en gång då det är en kurva där bilar kör fort så vill inte barnen gå där. Hon fick toksläpp och skrek på ungen då, osv osv osv. Vi är sams med henne men hon är inte så trevlig mot de andra två grannarna.
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Jag tycker verkligen att du skall låta henne vara ifred, och skaffa dig ett liv.

Staffan

Så du skulle inte bry dig om din granne la ut däck i rad satt upp en tråd med 20st gula nettopåsar fastknutne i som en avgränsning vid tomt? Riktigt snyggt må jag säga
 
  • Haha
  • Gilla
  • Ledsen
Fixarlasse Dalarna och 8 till
  • Laddar…
;)
B Buggarebob skrev:
Nej inte för min del men hon är på alla grannar om allt. Varför vi byggde en uteplats mot henne (cirka 10 meter från tomtgräns) vi borde satt den åt andra hållet. Ska folk sitta vända mot min tomt, varför då? Ja hon är väldigt gnällig på allt och alla. Ett barn korsade hennes tomt en gång då det är en kurva där bilar kör fort så vill inte barnen gå där. Hon fick toksläpp och skrek på ungen då, osv osv osv. Vi är sams med henne men hon är inte så trevlig mot de andra två grannarna.
Än större anledning att sätta upp något i tomtgränsen (häck/staket). Så slipper hon känna sig så iakttagen ;)
 
  • Gilla
Mats: Gårdsägare
  • Laddar…
backstad backstad skrev:
;)
Än större anledning att sätta upp något i tomtgränsen (häck/staket). Så slipper hon känna sig så iakttagen ;)
Har redan en häck
 
B Buggarebob skrev:
Har redan en häck
Men syns ens snöret från er sida häcken då? Pinnarna kunde kanske vara mer estetiska förstås...
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Tomtgränsen har ingen tjocklek så det finns inget "på" tomtgränsen. Man får hålla sig på sin sida av tomtgränsen.

En konstruktiv lösning kanske skulle vara att prata med damen. Tydligen är hon orolig för att någon ska använda hennes mark. Kanske erbjuda henne att ni sätter upp ett snyggt staket eller planterar en häck på er sida om gränsen så kan hon ta bort sina markeringar?

Ja vi har redan en häck mellan oss. Orolig o orolig hon är en sån där dam som ställer sig o skriker på grannarna. Ena grannen försökte prata med henne men hon bara skrek. Jag är sams med henne men lite tråkigt när alla gnäller på alla o så står man där i mitten.
 
backstad backstad skrev:
Men syns ens snöret från er sida häcken då? Pinnarna kunde kanske vara mer estetiska förstås...
backstad backstad skrev:
Men syns ens snöret från er sida häcken då? Pinnarna kunde kanske vara mer estetiska förstås...[/QUOT

Ja den syns. Häcken är gammal och gles. Vi struntar i vad hon gör. Nu senast drog hon ännu mer tråd längre upp på vår tomt o satt den i vårt träd. Haha ja hon är lite knepig. Men de andra grannarna tycker väl inte det är så kul att ha flera däck liggandes på rad och 20st gula nettopåsar hängandes i snöre vid deras tomtgräns.
 
  • Gilla
PappasHammare
  • Laddar…
D Donald-Duck skrev:
Jag undersökte en gång möjligheten att sätta upp ett staket med taggtråd när jag var irriterad på en granne som tog sig friheter och svaret tycker jag är förvånande.

Ifall staketet är så högt så att det krävs bygglov är det kört för ingen vettig tjänsteman kommer någonsin bevilja ett bygglov för ett staket med taggtråd. Men så länge som staketet är lägre än 1,8 m och har minst 50 procents ljusgenomsläpp (ifall jag minns rätt) så får du till och med sätta upp taggtråd på din egen tomt utan att kommunen eller grannar kan göra ett dugg. Elstängsel kräver varningsskyltar men jag tror inte att det kräver någon sorts tillstånd ens inom tätbebyggt område.

Därför har jag mycket svårt att tro att din begår någon sorts lagbrott med sitt improviserade staket.
Taggtråd var et bra uppslag mot grannhunden!
 
Staffans2000
B Buggarebob skrev:
Så du skulle inte bry dig om din granne la ut däck i rad satt upp en tråd med 20st gula nettopåsar fastknutne i som en avgränsning vid tomt? Riktigt snyggt må jag säga
Nej.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
X Xaktly skrev:
Ring psykakuten eller liknande inrättning. Verkar som det slagit runt för tanten
haha känner lite så ibland när man undrar vad de är som låter så kikar man ut genom fönster o ser tanten stå o skrika på grannen medans han är cool lugn.
 
B Buggarebob skrev:
Hon hade tänkt att bygga ett attefallshus. Drog fram el och allt men det fick hon inte då attefallshus tillhör ett bostadshus så då flytta hon in i garaget sommartid istället.
Hon har alltså inget bostadshus på tomten utan bara garaget hon övernattar i sporadiskt?
 
  • Gilla
Festlund och 5 till
  • Laddar…
T
Att grannar beter sig på sätt som man själv inte skulle ens funderat på att göra är något man oftast får acceptera. Ibland går det att resonera med dem, ibland är det helt omöjligt. Bästa sättet att undvika såna problem är att bosätta sig där det är långt till grannarna, eller köpa en stor tomt.

Visst finns det saker som definitivt går över alla rimliga gränser, men sova i garaget? Kom igen...

Vill ni slippa se grannens däck, snören och stenar? Sätt upp en häck någon halvmeter in på er tomt. Räcker det inte? Sätt upp en större häck.

Själv har jag en granne som kedjeröker på sin altan, sju meter från vår altan. Jag hatar cigarettrök så det är sjukt irriterande, men så länge det är tillåtet att röka på sin tomt får jag skylla mig själv som inte köpte en större.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 5 till
  • Laddar…
B Buggarebob skrev:
Hallå!

Vi är 3 stycken grannar som har en dam som är instoppad mellan oss som granne. Hon har ett garage med två portar och ett rum hon inrett som hon sover i på sommaren (får man använda garage som fritidshus som hon gör?)

Vi flytta dit för 5 år sedan. Till vår tomtgräns har hon satt snöpinnar i lantmäteriets tomtgränspinnar och sedan dragit en (jävligt ful) vitt plastsnöre för att visa att här går minsann tomtgränsen och den har suttit där i 5år. Jaja tänker vi. Men till de andra två grannarna har hon lagt ut stora stenar, några sorts metallringar och gummidäck och satt ett ännu tjockare vitt snöre med gula nettopåsar fastknutna på.
Frågan är. Får man göra något så fult vid tomtgräns som att lägga däck osv?
Låt tanten vara i fred. Hitta på något att göra. Ha sex med frun till exempel. Den enda gång jag skulle bry mig om det där är om jag skulle sälja en fastighet.
 
  • Gilla
  • Haha
Fixarlasse Dalarna och 8 till
  • Laddar…
Jag skulle tycka det var lite obehagligt om jag visste att min granne höll reda på exakt var, när och hur jag sover eller vad jag gör i mitt garage.

Bygg ett staket om du vill slippa se hur grannfrun har det i sin trädgård.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 2 till
  • Laddar…
B Buggarebob skrev:
Hallå!

Vi är 3 stycken grannar som har en dam som är instoppad mellan oss som granne. Hon har ett garage med två portar och ett rum hon inrett som hon sover i på sommaren (får man använda garage som fritidshus som hon gör?)

Vi flytta dit för 5 år sedan. Till vår tomtgräns har hon satt snöpinnar i lantmäteriets tomtgränspinnar och sedan dragit en (jävligt ful) vitt plastsnöre för att visa att här går minsann tomtgränsen och den har suttit där i 5år. Jaja tänker vi. Men till de andra två grannarna har hon lagt ut stora stenar, några sorts metallringar och gummidäck och satt ett ännu tjockare vitt snöre med gula nettopåsar fastknutna på.
Frågan är. Får man göra något så fult vid tomtgräns som att lägga däck osv?
Jag förstår inte helt...
Har hon ett bostadshus där också, förutom garaget? Eller har hon bara garaget?
Är hon ägare eller hyresgäst?
Hur ska hon kunna bygga attefallare?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.