Byggahus.se
Förra sommaren byggde jag ett enkelt förråd på tomten.
Regelstomme med panel på utsida. Oisolerade väggar och omålade inne. Panel grundade och målade med täcklasyr utvändigt. Står på plintar med oisolerat plywood golv, ca 25 cm från marken. Golvet behandlat med impregneringsolja.
Tak med takpapp.
Två små (75x75 mm) ventiler för ventilation. Nu i vintras upptäckte jag att det bildats mögel på innerväggarna, men inte på golvet.
Vad beror det på? Ska jag sätta in mer ventiler för ventilation?
Hur gör jag med möglet? Hur får jag bort det?
Tacksam för alla ideer och svar!
 
Claes Sörmland
Det blir så vissa år på hösten när det gäller den här typen av oisolerade byggnader. Hög fukt helt enkelt och troligen är boven de fallande temperaturerna på natten som driver upp luktfuktigheten och ger tillväxt.

Jag har ingen bra lösning men har uthus som på liknande sätt fick påväxt på insidan i höstas. Fukthalten måste ned.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det blir så vissa år på hösten när det gäller den här typen av oisolerade byggnader. Hög fukt helt enkelt och troligen är boven de fallande temperaturerna på natten som driver upp luktfuktigheten och ger tillväxt.

Jag har ingen bra lösning men har uthus som på liknande sätt fick påväxt på insidan i höstas. Fukthalten måste ned.
Tack för ditt svar!
Hur gjorde du med påväxten? Finns det något ”medel” som man kan stryka på så det går att bli av med det/ måla över det?
 
Finns diverse medel du kan spruta på (tex jape) , du kan slipa bort det men egentligen hjälper det inte. Möglet kommer tillbaka. Du måste lösa grundproblemet till att det växer. Dvs få ner fuktigheten.
Du kan testa att ventilera mer för att se om det slutar växa
 
  • Gilla
Morgano
  • Laddar…
C claym skrev:
Finns diverse medel du kan spruta på (tex jape) , du kan slipa bort det men egentligen hjälper det inte. Möglet kommer tillbaka. Du måste lösa grundproblemet till att det växer. Dvs få ner fuktigheten.
Du kan testa att ventilera mer för att se om det slutar växa
Tack för snabba svar! Har lite att gå på nu.
 
  • Gilla
cergod
  • Laddar…
F
Fast, regniga höstar och vårar, 100% luftfuktighet ute. Ventilation hjälper inte så mycket då.
 
  • Gilla
Morgano och 1 till
  • Laddar…
F Freddedan skrev:
Fast, regniga höstar och vårar, 100% luftfuktighet ute. Ventilation hjälper inte så mycket då.
Det kan hjälpa...

Det är fler saker som spelar roll, hur står boden i förhållande till andra byggnader/växtlighet.

En bod som står uppe på en höjd mitt på en åker har ett annat liv än en bod som står en halvmeter från husväggen och en häck på andra sidan mm mm

Mindre vatten och det vatten man inte kan undvika vill man kunna låta torka bort.

/ATW
 
  • Gilla
Morgano och 1 till
  • Laddar…
Det är just detta som är lurigt / svårt med mögel och fukt - oavsett om det är en bod, källare, kallvind, ...

ibland är mer ventilation bra ibland inte. Som tidigare nämnts: vegetation , placering av bod i förhållande till andra saker, markförhållanden, ventilation listan kan göras lång.

därför får man testa sig fram och studera om åtgärden man gör stoppar påväxten eller ökar den. Den påväxt du har är redan där så använd den för att se om ökning / minskning sker. Ringa in möglet med tex en tuschpenna så ser du om det ökar / minskar.

Är själv ”sjukligt besatt” vid detta fenomen pga av lite påväxt jag har på min kallvind. Påväxten i sig gör inget, tycker mer det är kul att försöka se om jag kan ta reda på varför det växer. Jag har ett antal sensorer för att mäta relativa skillnader baserat på de åtgärder jag gör. Tålamod krävs då man måste vänta länge efter man testar något för att se om det gör någon skillnad eller ej.

önskar dig lycka till!
 
  • Gilla
Morgano
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.