Byggahus.se
Ritning av väggsektion som visar positionen för RW-duk mellan isolering och panel.
Någon som har koll på vad en RW duk är (sitter i vägg och tak) och var jag kan hitta mer info kring det? jag har googlat men hittar inte något som hjälper mig särskilt mycket.

Tack på förhand.
 
  • Ritning av en väggsektion med markeringar för RW duk, isolering och andra byggmaterial i vägg och takkonstruktion.
Hej och välkommen till forumet!

Med tanke på var den sitter i konstruktionen så är det en vindduk. Ser att samma duk används på två ställen i konstruktionen. Det är att föredra att ha vindduk där den sitter på utsidan av regelstommen men på insidan bör en tätare ångbroms eller ångspärr användas. Googla lite på dessa termer istället så finner du mer om funktionen.
 
  • Gilla
Tjobo
  • Laddar…
Tack för hjälpen, det va lite det jag tänkte men känns konstigt att taket också har en sådan RW duk och där också på insidan...
 
Tjobo Tjobo skrev:
Tack för hjälpen, det va lite det jag tänkte men känns konstigt att taket också har en sådan RW duk och där också på insidan...
Teknisk ritning av takkonstruktion med måttangivelser och materialspecifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Man sätter ångbroms eller ångspärr även i tak. Detta för att undvika att fuktig luft transporteras genom isoleringen och sedan kondenserar när den når kalla sidan.
 
  • Gilla
Tjobo
  • Laddar…
Kan RW stå för rockwool kanske, de är ju stora på isolering, kanske även vinddukar osv...
 
  • Gilla
Tjobo
  • Laddar…
Rickard.
Rockwool är ingen dålig gissning tycker jag. Dom säljer både ångspärrar och vindduk.

Dock så tycker jag det är dåligt skrivet på ritningen om det stämmer.
 
  • Gilla
Tjobo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.