Byggahus.se
P Per L skrev:
Jag är på gång att installera FTX i mitt hus som är 169 m² i 1½ plan. Huset har frånluftsvärmepump idag så stora delar av frånluftssystemet finns redan klart, men jag har tänkt göra om delar av frånluftsystemet ändå för att minska tryckfall och bullerrisk. Dessutom kommer jag att installera kyla, så alla tilluftkanaler kommer att behöva isoleras.

Har gjort en materialspec som är på knappt 60 000 kr. Då ingår ett Heru 160 S EC (som någon skrev är 130-modellen utgående och inget man bör satsa på enligt mig) och ett kylbatteri. Saknas gör byggmaterial för golvläggning på vinden, inklädning av nya schakt, hyra av skylift mm. Min lösning är inte den billigaste, men detta projekt är mer kul än lönsamt.

Har tänkt att göra i princip allt arbete själv. Är inte överdrivet händig, men det är kul att lära sig. Tid finns det gott om när man inte får träffa andra eller resa.

Mitt svar på trådstartarens fråga:
Ja, det kommer att bli stor skillnad på luftkvaliteten. Värmefördelningen blir nog bättre, men ingen stor skillnad mot tidigare.
Skall du ha kyla så gå upp en dimension i aggregat och kanalsystem då kyla kräver högre flöde
 
  • Gilla
Wigert och 1 till
  • Laddar…
Å Åbyfor skrev:
Skall du ha kyla så gå upp en dimension i aggregat och kanalsystem då kyla kräver högre flöde
Kul att min lösning väcker intresse!
Jag ska installera bergvärme, och ftx-en är i princip en förutsättning för att det ska bli bra.
Jo, jag har projekterat för 110 l/s med låga lufthastigheter och tryckfall vilket gör att jag säkert kommer kunna skrämma upp systemet en bra bit mer än så om det skulle kännas angeläget.
Fast blir det mer frågor om detta borde jag nog starta en egen tråd, här ska vi väl diskutera Ace83's funderingar?
 
Sorry.
Svarar sällan på forumet här, det slank bara ut då det sällan är värt att installera kyla i villa med tanke på kondensrisk, extra isoleringskostnader om man går under 15grader i inblåsning osv. Nu håller vi oss till ämnet så klart
 
Tycker det var aningen högt pris på den offerten. Vi fixade ftx i huset förra sommaren och betalade 85.000kr

120kvm markplan samt 56kvm källare, så totalt 176kvm och då fick dom även ta in firma för borrning i betong 7 hål runt om i kåken. Så allt över 100.000kr tycker jag låter riktigt högt för dig.

Men du bor i sthlm och där brukar ju priserna av någon outgrundlig anledning även vara 20-30% högre på hantverkartjänster och material än i övriga landet, så kanske är en vettig offert ändå.
 
Grillen Grillen skrev:
Tycker det var aningen högt pris på den offerten. Vi fixade ftx i huset förra sommaren och betalade 85.000kr

120kvm markplan samt 56kvm källare, så totalt 176kvm och då fick dom även ta in firma för borrning i betong 7 hål runt om i kåken. Så allt över 100.000kr tycker jag låter riktigt högt för dig.

Men du bor i sthlm och där brukar ju priserna av någon outgrundlig anledning även vara 20-30% högre på hantverkartjänster och material än i övriga landet, så kanske är en vettig offert ändå.
Ja vi tyckte också det lät högt, men vi har bara tagit en offert änsålänge.
 
L Luugen skrev:
FTX är fantastiskt bra för inomhusluften. Jag kan inte mäta mig till om jag sparat några kronor men luften blir kanon, ev något torr. Ca 20%RH vintertid.
Ja, luften är gärna lite väl torr.
Just nu har jag 21,6°C inne (har faktisk eldat en brasa i kaminen för det var så ruggigt) och 26% RH.
 
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
L Luugen skrev:
Se till att rören isoleras ordentligt om de läggs på kallvind för att minimera kallras från ventilationen. Om det går, lägg rören direkt på glespanelen för innertaket / under befintlig isolering. Det går åt hysteriskt mycket isolering om rören läggs ovanför befintlig isolering
Bra tanke!
Vår byggare la tunn 5 cm isolering med folie på rören på vinden, och tejpen som höll isoleringsmattan på plats lossnade och det öppnade upp sig.
Så vi satte upp några panelbrädor på kattvindens stödben och fyllde på med lösull ca 50 cm ovanför ventilationsrören, samtidigt som vi fick sprutat lösull i vindsbjälklaget på vårt lilla stall.
 
Jag byggde nytt hus för två år sedan och stod i valet mellan FTX och F. Jag har mycket isolering och golvvärme samt en Nibe 730 luft vatten. När jag räknade på vad jag skulle tjäna på att installera ett FTX var det typ inget i ekonomiskt sett. Huset är så lågt i sin energianvändning att det lilla FTX ger inte betalar tillbaka sig. Därför struntade jag i FTX. Jag har >23 grader inomhus året om och använder 4000kwh till värme och vatten. Den enda nackdelen är att man får kallras vid fönster där man har ventiler för inluft. Och detta endast när det stormar ute.
Skulle jag valt F system idag igen? Ja, mindre underhåll, mindre brus, lättare att få balans i systemet mm och mycket billigare.
 
A Ace83 skrev:
Brukar detta vara standard på nyare system?
E etompau skrev:
Det ska vara standard. Annars blir det problem på vintern och vid minusgrader. Dock vill man i det längsta undvika att använda denna tillsatsvärme, detta pga elförbrukningen.
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Jag har en vattenburen eftervärmare i mitt system kopplat till luft-vatten värmepumpen så jag kan köra värme och kyla på ventilationsluften.
Vi har ingen eftervärmare på vår FTX.
När det blir frost i värmeväxlaren, vilket bara har hänt några gånger, går frånluftfläkten upp i fullvarv, så att den varma inneluften värmer upp och tinar frosten i värmeväxlaren.

Vad jag däremot har märkt, och behövt åtgärda, är att gallret/silen på luftintaget uppe på husväggen gärna sätter igen när träden omkring går i frö och släpper ut en massa små fröer.
Då sätter gallret lätt igen, tilluften stryps och tillufttemperaturen sjunker pga det minskade lufttrycket och det kan bli frost i aggregatet.
Så jag får ta fram stegen, klättra upp och lossa huven till luftintaget och göra rent det då och då.
Men ca 2 ggr per år räcker, så det är inget stort bekymmer.
 
Har FTX i stora huset och nu funderar jag på att skicka ut tonåringen till lilla huset om 30m2. Måste bara göra i ordning det lite först. Bla saknas ventilation. Funderar på ett mini FTX system. Vet inte om det är bra men jag gillar teorin kring FTX systemet och vi bor där det är mycket trafik så jag vill att det skall vara filtered inneluft. Ett mini FTX system kan tydligen ventilera upp till 80m2 så det kanske kan vara en lösning för dig? Kostar typ 6tusen styck så det är ju väsentligt billigare....
 
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
Vi installerade FTX i vårat hus för 3 år sedan som är ifrån ibörjan av 1900-talet.
Vi har inte sparat några större pengar på uppvärmningen, men vi har fått mycket bättre luft i hela huset.

Vi betalde ca 65000kr för allt inkl arbete efter ROT.
Vi bor i ett 1,5 plans hus där allt är draget i kattvindarna på båda sidor och aggregatet är monterat i kattvinden. Huset är på ca 130kvm.

Ekonomiskt så kommer jag nog aldrig att kunna räkna hem investeringen men jag anser att den är väl värd sin pengar för inomhusmiljön blir bättre.
 
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
E etompau skrev:
Ett FTX-system är inte ett uppvärmningsystem. Golven lär inte bli varmare av ett sådant system.
FTX:en kramar värmen ur ventilaitionsluften ut. Efter att ha byggt 2 hus med FTX, där jag gjort bred koll om för-och nackdelar mot frånluftvärmepump, landade jag i båda fallen i FTX. Jag har inte ångrat mig. Den jämnar ut värmen vid solinstråning och om man eldar i en spis/kamin. Det är inte speciellt krångligt att få till rören i befintliga hus. Man kan sno lite utrymmen i garderober, sätta inkädda rör i hörnor osv.
 
  • Gilla
EllakN
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Ja, luften är gärna lite väl torr.
Just nu har jag 21,6°C inne (har faktisk eldat en brasa i kaminen för det var så ruggigt) och 26% RH.
Jag pillade en hel del med balansen mellan golvvärmen och FTX (båda med el-tillförsel) och lyckades få ner ca 12% från grundinstallationen. Huset är 150 m², 1/2 plans i Ytong med Ytong innerväggar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.