Byggahus.se
Granne köper fastighet brevid vår. Beslutar sig sedan för omfattande renovering med drivor av byggavfall, sten osv som inkräktar alltmer på vår tomt.

Till saken hör att tomtgränsmarkeringar inte finns så med andra ord så behöver man ta ut Lantmäteriet för att fastställa tomgränser?!

När jag påpekat detta anser han mig vara agressiv samt att mäklaren minsann sagt var tomtgränsen går. Hos lantmäteriet står det till och med utryckligen att gränsdragningen inte alltid är exakt.

Tidigare ägaren talade klart och tydligt om var gränsen gick vilket vi givetvis respekterade men nu gäller inte detta längre. Så frågan är vem som ansvarar för att korrekta tomtgränser följs?

Är det mitt ansvar eller den nya ägaren, att ha koll på tomtgränser när stora byggnationer utförs? Är det acceptabelt att man skall behöva vara delaktig i grannens renoveringar?

Till råga på allt så har vi även en anslutning till fastigheten via en Servitutsväg. Detta är ett officialservitut samt enda anslutning till vår fastighet. Detta har heller inte varit något problem tills nu då den nya grannen hävdar att denna skall tas bort?
 
  • Gilla
Husbuset
  • Laddar…
Om tomtmarkeringar inte finns, hur visste tidigare ägare om var gränsen gick?
 
  • Gilla
Festlund och 5 till
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Om tomtmarkeringar inte finns, hur visste tidigare ägare om var gränsen gick?
Han hade bott där i i säkert 30 år inan han gick bort så man bör ju anta att han visste bättre än de som precis köpt det? Oavsett detta så är ju den stora frågan vems ansvar det är att få gränserna fastställda när man bara gasar på och schaktar jord och strör byggmaterial överallt? Den springande punkten är ju att ingen egentligen vet?!?
 
Redigerat:
  • Gilla
Husbuset
  • Laddar…
Claes Sörmland
L LabLord skrev:
Han hade bott där i i säkert 30 år inan han gick bort så man bör ju anta att han visste bättre än de som precis köpt det? Oavsett detta så är ju den stora frågan vems ansvar det är att få gränserna fastställda när man bara gasar på och schaktar jord och strör byggmaterial överallt? Den springande punkten är ju att ingen egentligen vet?!?
Naturligtvis är det grannens ansvar att hålla sig på sin fastighet och visa hänsyn till dig som granne (jordabalken). Men i frånvaro av ni hittar gränsmarkeringarna och drar linjer däremellan blir det ju en tolkningsfråga var gränserna går. Vad en gammal granne eller mäklare tror skulle jag inte lägga mer tid på. Leta gränspinnar!


Lantmäteriets kartor online ger ju en härad var gränsen går men för äldre fastigheter blir de lätt några meter fel eftersom de inte bygger på att lantmäteriet har mätt in gamla gränsmarkeringar i terrängen. Ni kan köpa tjänsten att få gränserna utmarkerade av t ex ett företag, i vissa fall kommunen och om inget av föregående fungerar Lantmäteriet. Går det inte att markera ut gränsen kan Lantmäteriet fastställa dem på nytt. Allt med Lantmäteriet är dyrt och ni båda får betala.

Att grannen sen är stör med sina renoveringar får du leva med. Det är tyvärr en del av att ha en granne och byggnation kan sällan göras tyst.

Servitutet för utfarten gäller och där behöver grannens informeras om vad som gäller.
 
  • Gilla
Festlund och 8 till
  • Laddar…
Du behöver ta lantmäteriet till hjälp, efter att gränser och servitut är fastställda kan kronofogden och kommunen användas för att hålla grannen på sin plats om han fortsätter trilskas. Men det kan ju vara intressant att hitta mäklaren och kolla vad hen egentligen sagt till nya grannen först.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Grannen måste ju hålla sig inom sin tomt. Men om han nu inte gör det så ligger bevisbördan om var gränsen går, på dig. LIte beroende på hur din gräns en gång satts, så kan det räcka med en "gränsvisning", som kostar 3 - 10 000. Om gränsen är gammal, så finns en risk att den inte är utsatt på ett rekonstruerbart sätt. Det innebär att det inte finns någon säker gräns, då får lantmäteriet göra en gränsbestämning, som verkar kosta 30 000 och uppåt. Debiteringen fördelas då mot båda fastighetsägare.

Om där finns ett korrekt servitut, så är det inget som grannen kan få bort. Han får inte heller hindra er från att nyttja servitutet.

Om man nu tänker sig att grannen faktiskt är i god tro, att han rätt/fel tror att han håller sig inom sin gräns. Han har rätt att renovera sitt hus, och det ger alltid mer eller mindre störningar. Så är han kanske inte så hemsk?
 
Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Vi öppnade med just detta, att vi skulle försäkra om oss var gränsdragningen gick, så inget blir galet. I det läget blev grannen förbannad å började gå på om att vi var aggressiva och sen var det ju kört att diskutera.
 
Redigerat:
  • Gilla
Rebus2016
  • Laddar…
Claes Sörmland
L LabLord skrev:
Vi öppnade med just detta, att vi skulle försäkra om oss var gränsdragningen gick, så inget blir galet. I det läget blev grannen förbannad å började gå på om att vi var aggressiva och sen var det ju kört att diskutera.
De där rivningsmaterialen. Hur mycket tror du de inkräktar på din tomt? Rör det sig om att han lagt sopor mitt din gräsmatta eller är det mer en fråga om att bergen bygger upp alldeles vid den troliga gränsen?

I det förra fallet är det ju uppenbart något som kräver handling. I det senare kanske man ska ge grannen en chans under renoveringen.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Att få någon från kommunen att sätta ut gränserna behöver inte vara så dyrt. I kommunen där jag har stuga så skulle det ha kostat någon tusenlapp för en lantmätare att komma ut, vilket var mycket billigare än jag hade trott. Men när det sen drog ihop sig så tog hon fel på dag så när hon väl kom så bjöd hon på besöket. Sånt blir man ju glad av. Hade inte ens gnällt över det uteblivna besöket. Kanske tråkigt att få det gjort om behovet inte har funnits innan dock, oavsett kostnad.
 
Men det förutsätter ju att det finns en koordinat. Måste det grävas i gamla dokument kan det bli mycket dyrare.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
harry73
Första steget kan vara att kolla på hitta eller eniro eller kso.etjanster.lantmateriet.se och kolla om gränserna i ditt område brukar ligga rätt. Extra bra är det om någon av grannarna har gräns med gränsrör som verkar ligga rätt i de digitala kartor med flygfoton.
Då kan man troligtvis förlita sig på tomtkartorna på nätet och då får man gränsen med minst 1m nogrannhet.
Stämmer det överens med de uppgifter från gamla grannen, hade han troligtvis rätt.
Stämmer det däremot överens med uppgifterna från mäklaren och nya grannen, jar de troligtvis rätt.
Verkar gränserna alltför osäkra, kan det vara bra att låta någon sätta ut gränserna utifrån fastighetskartan.
Funkar det inte för att man aldrig konverterade det gamla koordinatsystem till sweref, då ska man be lantmäteriet att fastställa gränsen.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Ja det låter som om ni måste börja med att fastställa tomtgränserna. Du hävdar en sak, han hävdar en annan sak. Ingen verkar ha torrt på fötterna, mer än att den gamle granne påstod sig veta vart gränsen gick. Varför den nya grannen hävdar att den gamla gränsen inte längre gäller är oklart, vad har han att backa upp detta med?

Det är alltid viktigt att ha koll på var tomtgränsen går, då sover man bäst om natten, speciellt om man har en granne som gillar att skapa soptippar i gränsområden. Har själv haft en granne som byggde ett berg av byggavfall på min fastighet, precis i gränsen, då han hade fått för sig att han ägde den marken då han varit med och betalat för den häck vi skulle plantera. Det var viktigt för honom att det var en viss typ av häck och han kunde betala halva för att det skulle bli just den sorten. Jag planterade häcken en meter in på min tomt då jag var den enda av oss som ville ha en häck där, han erbjöd sig att betala hälften för att få rätt sort men ville inte sköta om den på sin sida. Av någon märklig anledning trodde han nu att den remsan på ca 15x1 m2 även var hans att göra som han vill med, t.ex. för att dumpa avfall. Till slut fick han en rejäl utskällning av mig och tog bort möget, efter jag väntat ca 1 år på att han skulle göra det självmant. Hans enda kommentar var "jag har ju varit med och betalat för häcken"...

Det finns folk till allt....

/S
 
  • Gilla
nordell.fredrik och 1 till
  • Laddar…
Problemet är inte att han renoverar men att öppna med att först förklara att servitutet skall upphöra med diverse förslag om hur vi kan ta av vår tomt för att bereda ny väg. Efter detta ljuga mig rakt upp i ansiktet och hävda att kommunen har minsann talat om var tomtgränsen går. När jag då påtalar att kommunen inte överhuvudtaget är inblandade samt att jag vill veta vem han talat med. Så går han?! Efter att ha själv talat med kommunen så hänvisar de mig till lantmäteriet såklart. Har gång på gång påtalat att det enda jag vill är att veta var våra respektive tomtgränser går. Han har en grovt ritad karta som ungefärligen går som jag vetat hela tiden, dock räknar han med att denna karta är exakt. Tom lantmäteriet säger ju att kartornas gränsdragning kan diffa.
 
  • Gilla
Husbuset och 1 till
  • Laddar…
harry73
Har du tittat på de tomtgränskartor på hitta, eniro och lantmäteriet som jag länkade till tidigare?
Verkar det finnas en avvikelse i ditt område?
 
B
harry73 harry73 skrev:
Första steget kan vara att kolla på hitta eller eniro eller kso.etjanster.lantmateriet.se och kolla om gränserna i ditt område brukar ligga rätt. Extra bra är det om någon av grannarna har gräns med gränsrör som verkar ligga rätt i de digitala kartor med flygfoton.
Då kan man troligtvis förlita sig på tomtkartorna på nätet och då får man gränsen med minst 1m nogrannhet.
Stämmer det överens med de uppgifter från gamla grannen, hade han troligtvis rätt.
Stämmer det däremot överens med uppgifterna från mäklaren och nya grannen, jar de troligtvis rätt.
Verkar gränserna alltför osäkra, kan det vara bra att låta någon sätta ut gränserna utifrån fastighetskartan.
Funkar det inte för att man aldrig konverterade det gamla koordinatsystem till sweref, då ska man be lantmäteriet att fastställa gränsen.
De digitala kartor är inget att lita på Lantmätaren anser att det inte finns någon lag som styr dessa kartor.
Därför kan de ändra och flytta gränser hip som hap utan underliggande beslut tydligen..!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.