Byggahus.se
Hej, vi har en liten sommarstuga på ca 40 kvm. Jag skulle vilja installera en kamin.

Den ska vara så liten som möjligt. Gärna med spis på topp ( ej ett krav ). Gärna cool/snygg.

Några tips. Kan tänka mig köpa nån gammal goding eller ny. Bara den uppfyller mina önskemål.
 
V
En beg. vedspis kanske? Begagnad svart vedspis med dekorativa detaljer monterad mot kaklat köksvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
God tanke men det är ett vardagsrum
och denna skulle även bli för bred.

Kanske finns nån annan gammal vedspis som passar.
 
"liten" kamin är inte alltid att den ger lagom värme. Ofta redovisas effekten från kaminer med 2 siffror t.ex 3-8 Kw. Det är oftast den mindre siffran som är mest intressant i mindre hus/rum. De här 3 Kw är så sakta du kan elda och ändå ha såpass bra förbränning att grannen inte klagar. Många moderna kaminer kan ha ännu mindre "lågfartsmärke" men ändå ha förmåga att "brassa på" ordentligt med. Äldre kaminer har inte alltid den förbränningsteknik som tillåter denna lågfart.
 
Ah.. bra info. Tack.

Med tanke på att det är lite trångt så tänkte jag att det finns några kamin-genier här som direkt
slänger ur sig tre självklara val. Jag blir bara snurrig när jag googlar etc..
 
Om man tex tar en jötul 602- 3 som är en liten kamin och mycket vanlig så har den strålningsvärme som gör att du inte kan möblera eller ställa den närmare vägg än 50 cm (eller mura el ha bransskyddsplattor bakom) Den ger ca 4 Kw som minst. https://www.kaminbutiken.nu/produkter/gjutjarnskaminer/jotul-f-603 En tex DiLusso R4 kan monteras 1 cm från trävägg https://www.hunterstoves.co.uk/Di-Lusso-Euro-R4 och kan snåleldas ner till 2 Kw och ändå svälja hyfsat långa vedträn. Sen är det ofta vilket utseende som avgör valet.
 
Jo, här en till med maxvedlängd på 25 cm och i samma pris o kapacitetsklass. Lederata diana med rökrör uppåt. jAkaxY5sVFmoWoJ5Ke2aqZeoiBqXFjWx5h-sEMDHb6d1fIpQybLO5raP9nyTW_TEon4i3Ik4ZtLfC9geuNkC6uWslrZ5J2o
 
E exerg skrev:
Om man tex tar en jötul 602- 3 som är en liten kamin och mycket vanlig så har den strålningsvärme som gör att du inte kan möblera eller ställa den närmare vägg än 50 cm (eller mura el ha bransskyddsplattor bakom) Den ger ca 4 Kw som minst. [länk] En tex DiLusso R4 kan monteras 1 cm från trävägg [länk] och kan snåleldas ner till 2 Kw och ändå svälja hyfsat långa vedträn. Sen är det ofta vilket utseende som avgör valet.
Den från hunterstoves ser fin ut. Vet du om dom finns att köpa i Sverige?
 
Fällebyggarn Fällebyggarn skrev:
Jag har nyligen skaffat en [länk]

Det är klart om man vill köpa en kamin som motsvarar vad skorsten och taksäkerhet kostar så är den på tok för billig. Men den har kokplatta och glaslucka som sprider lite mys.
Fin kamin. Hur nära väggen kan man ha den?
 
kanske en vermont castings intrepid II eller aspen? fått för mig att folk lagar mat på den i vissa kretsar tom ;) Kanske kan bli för mycket värme dock, men går att snålelda ordentligt då den har katalysator.

https://camina.se/kaminer/vermont-castings/
 
  • Gilla
Svim
  • Laddar…
Fällebyggarn Fällebyggarn skrev:
Jag har nyligen skaffat en [länk]

Det är klart om man vill köpa en kamin som motsvarar vad skorsten och taksäkerhet kostar så är den på tok för billig. Men den har kokplatta och glaslucka som sprider lite mys.
Hur bra funkar kokplattan?
 
stefancrs stefancrs skrev:
Hur bra funkar kokplattan?
I vilken enhet svarar man på det?

Har kokat korv och kaffe utan problem men inte klockat detta. En fläkt brukar stå på där och sprida värmen..
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.