Byggahus.se
Fairlane
Hej,

Jag har en kökslampa (halogen) som har en transformator för att få ner spänningen till 12 V. Den ger ifrån sig ett högfrekvent tjutande när lampan är släckt, dock inte konstant som jag uppfattar det (kan vara min hörsel som sviker mig eller att man vänjer sig).

Lampan är kopplat till ett vanligt lamputtag ovanför köksbordet. Tidigare ägare av huset har renoverat rätt mycket och installerat spottar i taket bland annat och satt dimmer på många uttag, inklusive detta. Jag tror att dessa alla är kopplade i ett skåp i ett angränsande rum (bild finns). Jag kan dock inte svära på att inte dimmern sitter i bakom det fjädrande strömbrytarna. Det är en strömbrytare med tre knappar varav två är fjäderbelastade. En fjäderbelastad till kökslampan, en till spottarna i taket och så en ickefjädrande knapp som jag faktiskt inte vet vad det går till.

Kan det vara transformatorn som tjuter och kan man då byta ut den mot något bättre?
Jag gissar att lampan är cirka 10-12 år gammal.

Belid transformator för halogenlampa med teknisk information och ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En transformator och kopplingsklämmor i ett skåp, används för att ansluta 12 V kökslampa, omgivna av kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ganska vanligt fenomen hos trafos. Googla lite på coil whine så finns det förklaringar och tips hur man kan fixa det. Jag avråder från att öppna trafon och försöka fixa det om du inte är van att skruva med elektronik,
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
Nej öppna den lär jag inte göra. Byta mot en annan kan jag tänka mig att göra om jag vet att det får tyst på lampan.

Jag ska googla lite och läsa på. Tack för tipset
 
På din beskrivning låter det ju som att uttaget till denna kökslampa är kopplat via en dimmer. Och det är antagligen en dimmer utan nolla då den verkar släppa igenom lite ström i avstängt läge som får transformatorn att tjuta. Jag ser ingen märkning på transformatorn att den är dimbar. Om man monterar bort dimmern så kommer tjutet i avstängt läge att upphöra.
 
  • Gilla
MisterBob
  • Laddar…
Fairlane
Aha, ja så kan det såklart vara. Det är riktigt att den är ansluten till ett uttag kopplat till en dimmer. Jag har haft den ansluten i en tidigare bostad med dimmer också och där märkte jag inte av problemet. Där var det enklast formen av dimmer, före LED började bli stort.
Dimmerfunktionen fungerar bevisligen, även om transformatorn inte är tänkt för dimmer. Funktionen önskar jag, så frågan är om man kan byta transformator till en som passar bättre?
 
Troligen enklare att byta dimmer.
 
Fairlane
Ja det kanske det är, men då måste jag väl ha fram en nolla också? Dvs då blir det till att ringa en elektriker. Det ska jag iofs göra ändå, av andra skäl, men det är inget akut så då får det vänta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.