Byggahus.se
Okej, när en lägenhet säljs i mitt hus så är den nästan alltid stajlad.

Nästa objekt till salu är en långsmål genomgående etta som har gjorts om från en 99-årings dödsbo till topprenoverad lya.

Men varför stajlar de så konstigt ??

Blommor överallt, ingen säng, pyttelitet matbord.

Det syns ju lång väg att här bor ingen.

Jag förstår att de vill visa öppna ytor, men är det inte bättre att visa att man får plats med mer än funktionen att titta på TV ??

Jag tycker att sån där dyyyyyyr flyttstajling är övervärderad. De kommer ändå att få 200.000 över utbudspriset, men det kan ju aldrig vara konsultens förtjänst utan marknadsläget just nu.

När konjukturen faller så tror jag att 90% av alla homestagare kommer att trängas på arbetsförmedlingen, för då faller deras affärsbluff ihop som ett korthus.

Vad tycker ni om flyttstajling och homestaging ??

Här är ''blombutiken'':

http://objects.bostad.dn.se/bostads...p;objektid=3196194&area=14&kommun=220
 
C
Fagerborn skrev:
Vad tycker ni om flyttstajling och homestaging ??
Håller med om att grejen är överdriven, men samtidigt handlar det ju egentligen om vad som lockar köparna. Bortsett från sådana saker som inte går att göra något åt - läge, balkong, utsikt, osv. så är det uppenbarligen ytliga referenser, "fräscht", "modernt", "ljust och luftigt", etc. som driver de flesta köpare. Få verkar vara intresserade av gå särskilt högt på objekt med renoveringsbehov idag, särskilt när det gäller mindre lägenheter.

Vår förening sålde en f.d. hyresrätt för några år sedan, som hade klart renoveringsbehov. Efter svalt intresse valde vi att kakla badrummet och måla om väggarna på enklaste/billigaste möjliga sätt. Efter detta låg buden på helt andra nivåer. Skillnaden var mångdubbelt större än investeringen. Sen är det ju förstås omöjligt att veta om det var en ren tillfällighet. Har dock sett samma tendens vid andra försäljningar man följt. De fräschaste lägenheterna är de som drar in fantasipriserna.

Skulle vara intressant att veta om de är fler som varit ute både före och efter en "styling" och vad ni har för erfarenheter!
 
Jag håller med om att renoveringsobjekt är svåra att sälja och att ljust, nymålat och luftigt säljer bättre än mörkt, udda färger och fullproppat. Men jag vill se funktioner, var ska jag hänga av mig, hur kan jag ställa sängen, var ska vi sitta om jag ska ha mer än två gäster osv. Som den här lägenheten är möblerad är det omöjligt att tänka sig någonting annat än en övernattningslya för en person.

Sen undrar jag om skurna blommor är någon hit ?? För mig känns det lika dumslugt som nybakat bröd. Jag skulle ställa in blomkrukor med ''riktiga'' växter.

Och kolla på gardinerna i vardagsrummet som verkar jätterädda för det nylackade
golvet ;D
 
Vad tycker ni om flyttstajling och homestaging ??

Dom stajlar ju bara över allt skit som finns där sen innan...Gör ju inget bra under arbete vid målning o dom gömmer ju bara skavanker.

Dom tar ju bort spekulanters blickar från saker som kanske hade dragit ner priset. Istället sätter dom dit massa blommor, konstiga lampor o dylikt för att rikta bort blickarna! Folk blir ju förvirrade o tittar på alla coola inredningssaker istället för själva lägenheten!

Tittade på ngra avsnitt från 5ans serie Homestyling o deras "mål" var ju att få dit "rätt" spekulanter...den coola innekillen med skateboard som hobby el den lilla familjen, men i själva verket kom de ju "helt" vanliga människor dit!

I en lägenhet målade dom olika breda linjer i dom mest skrälliga färgerna på denna jord...från vardagsrum ända fram till hall...o då tänker man om d hade varit jag som kollat på den lägenheten hade jag ju bara tänkt på hur jag hade gjort för att få bort dom gräsliga linjerna!

Kvinnan vi köpte vårt hus av hade gjort en "minihomestyling" ok ok om man tar bort personliga saker som foton o massa grejer på kylskåpet o så. Men dom hade ju målat köket i en blå färg o nu när vi flyttat på högskåp o kyl/frys så har dom ju inte målat där där dom sakerna stod...varför lägga ner den tiden?

Ja ja man kan ju diskuterar hur länge som helst om sådant här  :D
 
Ofta stajlar man för att kunna ta bra och snygga bilder... På så sätt blir fler som tittar på annonserna intresserade och kommer på visningen... och därav fler bud och ett högre pris...


edit... sen nu när jag sätt bilderna tycker jag inte den var så överdrivet stylad..
ser mer städad ut... blommorna var definitivt inte överdrivet..
 
Jag är lite skeptisk. Det upptrissade marknadsläget spär på priserna och naturligtvis vill homestylarna gärna få credits för det. Jag tänker direkt "fuskrenovering" när jag ser en homestylad lägenhet; här har man renoverat så billigt som möjligt utan hänsyn till vad som blir hållbart och bra. Dessutom skrämmer en sunklägenhet bort folk med tummen mitt i handen medan sådana som vi här på forumet som kan renovera ser möjligheter.

 
C
Fagerborn skrev:
Men jag vill se funktioner, var ska jag hänga av mig, hur kan jag ställa sängen, var ska vi sitta om jag ska ha mer än två gäster osv. Som den här lägenheten är möblerad är det omöjligt att tänka sig någonting annat än en övernattningslya för en person.
Det kan ju vara lite huvudet på spiken. Stylingen handlar ju bl.a. om att dölja denna typ av brister. Det är nog många som luras av detta. Det går ju fort från annonsering/visning till affär - intrycket från 15 minuters visning och bilderna i prospektet är ju det enda underlag köparen har.
 
S
Angående homestyling tror jag att det kan påverka priset och köparen en hel del faktiskt. Att fräscha upp och ta bort alla personliga grejer tycker jag verkar vettigt. Vet själv att man tappar lite fokus på lägenheten när man har börjat intressera sig över vad folk har på sina kylskåp (ofin som man är!)  ::)
Men att sätta in massor med snittblommor och baka kanelbullar innan visningen (för den där hemtrevliga känslan) verkar överdrivet tycker jag!

Det sparsamt möblerade vardagsrummet lär väl inte stå sig så länge när köparen väl flyttar in. I de flesta ettor jag sett så brukar vardagsrummet "knäcka extra" som både sovrum och kontor också!  :D

Fattar inte heller varför de i annonsen är tvungna att ha "femtioelva" bilder på köket, jag tycker man hade fått en bra bild utav två-tre stycken...

Tack för mig!
// Sandra
 
Sandra_Robert skrev:
Angående homestyling tror jag att det kan påverka priset och köparen en hel del faktiskt. Att fräscha upp och ta bort alla personliga grejer tycker jag verkar vettigt. Vet själv att man tappar lite fokus på lägenheten när man har börjat intressera sig över vad folk har på sina kylskåp (ofin som man är!)  ::)
Men att sätta in massor med snittblommor och baka kanelbullar innan visningen (för den där hemtrevliga känslan) verkar överdrivet tycker jag!

Det sparsamt möblerade vardagsrummet lär väl inte stå sig så länge när köparen väl flyttar in. I de flesta ettor jag sett så brukar vardagsrummet "knäcka extra" som både sovrum och kontor också!  :D

Fattar inte heller varför de i annonsen är tvungna att ha "femtioelva" bilder på köket, jag tycker man hade fått en bra bild utav två-tre stycken...

Tack för mig!
// Sandra
Jag håller med om att man ska ta bort kylskåpsmagneter, anslagstavlor och personliga foton som 'tittar' på folk när de går runt. Överhuvudtaget rensa och packa ner allt det man inte behöver under flytt- och visningsprocessen.

Hyra 4 kvm. hos Shurgard, det kommer att vara min plan om / när jag ska sälja.
Och en grundlig flyttstädning (under badkaret mm.) innan mäklaren ens kommer in i bilden, och sen bara lättstädning efter det för att hålla stilen.

Angående de 50-elva köksbilderna > Det är för att de har kastat ut 10.000 på en sprillans ny spis och fläkt ;)

Och de pengarna vill de tydligen ha tillbaka ::)

Själv fattar jag inte att de inte kunde låta den gamla spisen vara kvar så köparen själv kunde bestämma om han / hon vill ha el eller gas. (Vi kan nämligen välja.)

För mäklaren betalar man för marknadsföringen och avtalsskrivandet.
För flyttstajlaren betalar man för något man skulle kunna göra själv, alla gör ändå likadant. Opersonliga hotellrum med skurna blommor, beiga väggar och spretiga tavlor.

De fick inte in det runda matbordet i den här lägenheten som annars brukar cirkulera mellan visningsobjekten ;D
 
tina.m skrev:
Jag tycker det är helt okej att man vill göra bostaden så fin möjligt inför en försäljning, men man ska ju inte dölja ev fel etc.
Jag personligen hade inte tagit någon "homestylingfirma" till hjälp och betalt sura pengar. Utan jag hade gjort det själv istället, det ska ju ändå vara lite personligt tycker jag så att man kan se att det faktiskt finns någon som bor där.
Det håller jag helt med om. Dessutom har homestajlarna egentligen inga dolda knep. Man kan ju ta hjälp av en engagerad mäklare som ser bostaden med nya ögon och fråga vad denne tycker om möblering osv.

Vilken oengagerad mäklare som inte orkade fälla ner locket ;D
Undrar om de fick bra betalt ..... :-/
 
Visst är det skillnad på stylare.....Jag är sååå trött på alla homestylister som använder samma grejer om och om igen!!! Det blir ju så tråkigt!!! Alla har beige alt ljust lila överkast från IKEA, runda matbordet som någon nämnde, sjuankopierna, panton kopierad lampa (billig varant) osv.....saker som de dessutom tar betalt för om och om igen - ca 20% av inköpspriset - de är ju betalda på 5 gånger! Kan de inte passa på att köpa lite nytt då när de får så bra betalt?

Varför kan ingen gå emot strömmen och använda lite udda grejer som gör stylingen lite unik.....utan att för den sakens skull göra det personligt!!! Ta ett fyrkantigt bord från myrorna och ställ dit ett par udda stolar.....häng upp en gammal fin reklamaffisch från 60 eller 70-talet och ställ dit lite fint glas i fönstret!?

Exemplet ovan med den avlånga ettan - var skall man sova? Förutsätter de att man skall köpa en bäddsoffa? :-?

Jag vet att homestylister absolut INTE får dölja några fel genom att måla över en vattenskada eller lägga matta över skadat parkett - men gör de det ändå eller?? Det är ju isåfall lurendrejeri! >:(
 
S
lottentott skrev:
Varför kan ingen gå emot strömmen och använda lite udda grejer som gör stylingen lite unik.....utan att för den sakens skull göra det personligt!!!

Exemplet ovan med den avlånga ettan - var skall man sova? Förutsätter de att man skall köpa en bäddsoffa? :-?
Jo det kunde ju vara lite kul, men meningen med homestyling är väl att lägenheten/huset ska vara fräsch och man ska kunna tänka sig in sina egna möbler och saker där? Hänger det en reklamaffisch från 60-talet på väggen och står ett bord från Myrorna i köket så tappar man nog lite fokus på själva lägenheten, tror jag. Man börjar intressera sig varifrån de har köpt sakerna, hur gamla de är? etc. Då krävs det väl nästan att inredningen är ganska mainstream och opersonlig? Hänger det istället en affisch från IKEA på väggen och står ett runt bord från IKEA så tänker man nog Jaha den där känner jag igen från IKEA och sen börjar man fundera på vad man själv skulle hänga dit eller går vidare till nästa rum. Fast ännu bättre är det väl om väggen är nästintill tom och målad i beige. Eller har jag fattat det hela rätt?


Jo bäddsoffa är väl ett bra val eller så ställer man dit både en soffa och en säng (plus ett skrivbord!) Så lever de flesta studenter jag känner ;) (nu tror jag dock inte att någon student har råd att köpa just den här lägenheten)

// Sandra
 
Uppföljning:

Lägenheten, som hade utbudspris 1045000, såldes för 1310000 innan visning. Budet las (enligt mäklaren) av någon som tröttnat på att åka runt på visningar.

Tänk, ett kvadratmeterpris på över 30000 för en relativt ordinär etta på Stora Essingen. Sanslöst  ::)

 
Det är helt sanslöst... Sthlmspriserna är ju så mycket högre än vad det är värt... Innan jag flyttade ner till värmen (skåne ) ;) Är jag ju född o uppvuxen i 08 - land.. HAde en kompis som hade en etta på polhemsgatan precis nere vid norr mälarstrand.. Hon köpte den -96 för 500 000 sålde den 01 för 1 300 000 helt sanslöst för en etta på 31 kvm!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.