Byggahus.se
Hej,

Hur brukar man foga rund om en kakelvägg i kök. Är det normalt att det ser ut så här? Detta är kanten mot taket.
 
  • Vägg med vita kakelplattor och mörk fog mot tak med otillräcklig fogningsjobb i hörnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M
Det är fogat runtom i mitt kök, dessvärre så är ju den där svarta fogen inte så fin, skulle kanske valt vitt?
 
Jag menar att, även om man valt en mörk fog så brukar man väl köra vitt runt om och upp emot taket.
 
  • Gilla
Disneygrisen
  • Laddar…
Absolut, vitt kakel => vit fog mot vita ytor. Grundregeln när man fogar är att den skall kontrastera så lite som möjligt till materialen man fogar mot.
 
  • Gilla
Disneygrisen
  • Laddar…
Tack Sixten!
 
Hemmakatten
Nu har ju TS valt att ha en fog som kontrasterar mycket mot kaklet, så tycker nog inte att det är fel att ha samma färg runt om. Dessutom är kaklet inte vitt utan grått.
 
JanneJanne123
Bilden är ju lite skev, men generellt ser ju plattsättningen rätt undermålig ut och den förstärks ju av den extremt kontrasterande fogen.
 
M
Ett foto långt ifrån så man får en helhetsbild kanske?
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Nu har ju TS valt att ha en fog som kontrasterar mycket mot kaklet, så tycker nog inte att det är fel att ha samma färg runt om. Dessutom är kaklet inte vitt utan grått.
Det är helt fel att ha svart fog mot vit vägg. Man skall välja den minst synliga fogen eftersom man vill ha effekten mellan plattorna och inte mot vägg eller tak.
 
Jag har själv gjort det där misstaget i ett tidigare hus, men kan säga att vi inte led nämnvärt av det.

Kök med vit metrokakelvägg, rostfria hängande lampor och vita skåpsluckor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Du kanske kan ha en vit taklist?
 
Tack för alla svar. Nu är jag ganska övertygad om att vår byggare har gjort fel. Han ville nämligen debitera för att göra om det med vitt runt om..!
 
M
7ender 7ender skrev:
Jag har själv gjort det där misstaget i ett tidigare hus, men kan säga att vi inte led nämnvärt av det.

[bild]

Du kanske kan ha en vit taklist?
Fast måste ändå säga att det där ser snyggt ut med svart fog, kanske såg lite fulare ut på TS bild för det värkande vara lite "kladdigare" slarvigare fogat, men som sagt, det är ju lättare o få en helhetsuppfattning av en bättre bild, så som din bild
 
  • Gilla
Disneygrisen och 1 till
  • Laddar…
Simon000001 Simon000001 skrev:
Tack för alla svar. Nu är jag ganska övertygad om att vår byggare har gjort fel. Han ville nämligen debitera för att göra om det med vitt runt om..!
Tyvärr finns det inget som är "rätt eller fel" i detta fallet så att kräva de gör om det utan kostnad ska du inte ta för givet.

Har du en vettig dialog med dem så kan man ju gå halva vägen var för allt handlar egentligen om kommunikation där du är lika ansvarig att kommunicera med hur du vill ha det.
Precis som kakelsättaren borde fråga då det finns olika lösningar.
Smaken är som baken så man kan göra på olika sätt utan att det för den sakens skull är fel.

Själv hade jag ju sett till så där blev en vit latexfog mot taket som målades in med takfärgen.
Mot sidorna förstår jag inte varför där är så bred fog alls för där borde man ju kunna skära plattorna tightare mot skåp eller vägg och då hade det knappt synts någon fog på sidan.
 
  • Gilla
muraren2
  • Laddar…
Problemet är att detta nog inte ens är en riktigt kakelsättare som utfört arbetet. Utan någon allt-i-allo person. Dock ska det vara en seriös firma och de är inte alls särskilt billiga så det känns ju sådär..
 
Simon000001 Simon000001 skrev:
Problemet är att detta nog inte ens är en riktigt kakelsättare som utfört arbetet. Utan någon allt-i-allo person. Dock ska det vara en seriös firma och de är inte alls särskilt billiga så det känns ju sådär..
Jag är inte heller någon "riktig" kakelsättare om du med "riktig" menar utbildad...
Dock har jag sett mängder av anskrämliga plattsättningar gjorda av rena plattsättarföretag som ser anskrämliga ut och än om jag anstränger mig så kan jag inte göra det lika dåligt...

Med det sagt så är inte en utbildning på papper borgen för att det ska bli snyggt... tyvärr.

Dock väldigt tråkigt när det blir så här och att inte kommunikationen fungerat tillfredställande för att detta skulle undvikits.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.