Byggahus.se
C Camilla11 skrev:
Vi har förstått att det är köparen som ansvara för det, men det gör oss inget om vi väljer att köpa!
Räkna med att det kostar en bra slant. Det är dyyyrt att få huset målat
 
  • Gilla
Mats: Gårdsägare
  • Laddar…
S surfarn skrev:
I detta fall står det såhär i prospektet:
"TRÄDGÅRD:
Finplanerad tomt med sådd gräsmatta och betongplattor vid entré och parkering enligt markritning. Altan med staket enligt ritning. Vi planterar häckplantor och sår gräs vid lämplig årstid.

ÖVRIGT:
Energieffektiv ventilation med återvinning via ett FTX-aggregat som drivs av hushållsel. Uppvärmning sker via fjärrvärme. Fastigheten är ansluten till fiber via Wexnet – ett öppet fibernätverk där du kan välja fritt mellan ett antal tjänsteleverantörer. Låsbar brevlåda i metall och husnummer som monteras på fasaden. Fasaden är mellanstruken."

Dvs trädgården verkar fixad, och någon värmepanna finns inte heller.. Dock undrar jag kring att fasaden är mellanstruken, vem ansvarar för täckfärgen?
4,5 miljoner för ett hus med minimal trädgård, med grannarna så tätt inpå att de nästan bör räknas som släkt och så måste man till råga på allt måla färdigt trevåningshuset själv?
Vilket drömhus!
 
  • Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
S surfarn skrev:
Räkna med att det kostar en bra slant. Det är dyyyrt att få huset målat
Dessutom så lastas allt ansvar för fasaden över på er köpare. Likadant som när man delar upp ett jobb på flera utförare så kommer alla skylla på alla om det dyker upp problem framöver. Ska ni ändå betala någon för att göra jobbet, se om ni kan få in det i totalentreprenaden så allt ansvar är samlat hos (för er åtminstone) en part!
 
Keiller Keiller skrev:
4,5 miljoner för ett hus med minimal trädgård, med grannarna så tätt inpå att de nästan bör räknas som släkt och så måste man till råga på allt måla färdigt trevåningshuset själv?
Vilket drömhus!
Det är väl ändå inte upp till dig eller mig att avgöra vad som är ett drömhus för TS??? :rolleyes:
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
C Camilla11 skrev:
Kika gärna in på den här länken: [länk]

Vilket av husen tror ni är bäst? Vi har inte bestämt oss om vi vill köpa, det är mycket pengar och ett område kommer byggas i etapper..

Men vi är intresserade av att veta vilket hus med bäst läge? Läget tycker vi är toppen. Inte långt ifrån svärföräldrarna, nära förskola, jobb, naturreservat, sjö, lekplatser, parker..

Är husen små? Fördelat på tre plan, blir cirka 55 kvm på nedre plan. Vi gillar balkongen på högsta plan. Vi behöver inte så stor tomt (260 kvm), men vill gärna ha det mysigt ändå med buskar, träd, blommor, bär. En eldstad hade vi gärna haft på nedre plan men ser ingen lösning till att få det bra i planlösningen då.. och det kanske blir för varmt snabbt ändå..

Kom gärna med era åsikter bor nu o lägenhet så vi har inte problem med folk runtomkring oss- men hade underlättat att bo på markplan. Och skönt att bo i ett nytt hus utan överraskande utgifter.
Ärligt sagt så var det bland det fulaste jag sett. 4.7 mille för det där med en tomt så liten så att det är som att bo i lägenhet. Köp en villa med riktig tomt istället eller en gård lite utanför stan.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
OT kanske, men ett träd som skuggar och ger en olägenhet som inte fanns vid inflyttandet räknas som just olägenhet och det brukar innebära att grannen är skyldig att klippa ned det. Jag har själv varit i denna sits där en radda med träd (1-2m mellan) i tomtgräns växt upp som en 10-12m hög vägg som innebar total förlust av sol på gräsmattan efter kl.12 från vår till höst.
Det finns regler för växtlighet på våra fastigheter precis som det finns regler för byggnader, plank osv.;)
Visst är det jobbigt med grannar som bara tänker på sig själva. Vi tvingade grannar att ta ner en sju meter hög häck som var mer som trädstammar då den inte skötts om till två meter. Det var efter hot om att gå till Tingsrätten som WT pappan i familjen en dag stod på en trappstege med cigg i mungipan och sågade ner den.
 
hsd hsd skrev:
Fruktansvärt hemskt, jag skulle inte vilja bo där
Ett vanligt radhus vore till och med bättre
Precis min tanke.
 
Tokslut Tokslut skrev:
Plats för en bil på tomten? Vara tvungen att byta våning för att ställa ner kaffekoppen? Jag har väl för många fordon och hobbies för att ens fundera på detta. ett skjul för spade/räffsa är allt? Vad gör ni med trädgårdsgrejerna på vintern?

Men har man en eller ingen bil, ett par skor och ingen cykel så kanske man får plats ;)
Äta frukost på balkongen, eller grilla där på kvällen. Gå i trappor upp och ner till och från köket..
 
C crazytok skrev:
Det är väl ändå inte upp till dig eller mig att avgöra vad som är ett drömhus för TS??? :rolleyes:
Nej, det är inte upp till oss. TS är fullt kapabel att själv avgöra vad som är ett drömhus för TS. Men ber man om "övrig input" i trådstarten får man nog räkna med att andra användare på forumet tycker till om huset ifråga, vilket då kan bli både positiva och negativa åsikter.
 
  • Gilla
Mats: Gårdsägare
  • Laddar…
Vad är det som gör att vissa anser sig nödgade att tala om hur förjävligt detta boende är enligt deras kriterier?

Trådskaparen efterlyser synpunkter på vilket hus läsekretsen anser vara bäst av de som bjuds ut till försäljning, då får man lyfta fördelar och nackdelar med de olika husen. Men att totalsåga hela området för att man inte kan idka sin favorithobby traktorpulling på bakgården eller vad det nu handlar om, det tillför absolut inte tråden något alls och hjälper inte frågeställaren.

Kan man inte respektera att vi har olika behov och försöka hjälpa till ändå? Annars har man ju att göra hela dagarna om man ska smutsa ner varenda tråd med ens fixa idéer om hur livet ska levas.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 4 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Hur lyckas man lista ut av försäljningsmaterialet hur väderstrecken går?
Plöjde genom broschyren och kartor men förstår ändå inte.
Titta på Ritning och situationsritningen, den med alla husen vägarna, där finns en Norrpil till vänster direkt ovanför vägkorsningen. Eller läser jag helt fel?
 
B Bengteric skrev:
Titta på Ritning och situationsritningen, den med alla husen vägarna, där finns en Norrpil till vänster direkt ovanför vägkorsningen. Eller läser jag helt fel?
Nej, du läser nog rätt men pilen var verkligen inte övertydlig :)
Ritning med markerad detalj genom en otydlig pil.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Bo på tre våningar: Inte särskilt kul!
Har själv bott i 1½-plans med souterrängvåning.
En person höll till i botten, en i mellanvåningen och 1 - 2 i övervåningen.
Det var ett evigt gastande i trappan, var är du, har du telefonen/datorn/nyckeln till..
Ingen direkt samhörighetskänsla.
Men naturligtvis perfekt om man vill leva sitt eget liv oberoende av andra.
Har bott på tre våningar och bor nu på två (men stora sådana). Hur skönt som helst.
Går att smita undan om man vill vara för sig själv och sedan vara tillsammans när det passar. Inget gastande om att man stör varandra. Telefoner, datorer och nycklar har sina platser, så dom behöver man inte leta efter. Alla tycker vi olika.
 
  • Gilla
larka742 och 1 till
  • Laddar…
C crazytok skrev:
Det är väl ändå inte upp till dig eller mig att avgöra vad som är ett drömhus för TS???
Men ändå ber TS om hjälp.
Tycker du inte då också att det är fel av oss att säga vilket hus är bäst?
Det kan vi ju inte, det är ju TS dröm!
Alla kan ju vara "för dåliga", eller alla "lika bra"; får vi inte säga det då menar du?
 
  • Gilla
avdpos
  • Laddar…
S
Usch vilket hemskt område! Det minst avskyvärda läget är väl något av husen i yttervarvet iallafall, men usch...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.