Byggahus.se
P-plats P-plats skrev:
Köpte dom på Jula men alla åf för Hörbys produkter kan säkert ta hem om dom inte har.
Tackar, var ju inte helt billiga. Jag kör nog med de hjulen som sitter på tills något ger sig så köper jag sådana hjul.
 
F FRS05 skrev:
Tackar, var ju inte helt billiga. Jag kör nog med de hjulen som sitter på tills något ger sig så köper jag sådana hjul.
Har inte heller kunnat motivera den kostnaden så jag önskade mig dom i födelsedagspresent! :rofl:
 
iwe iwe skrev:
En väldigt enkel hylla för alla mejslar.
Hur fäste du den i tavlan?
 
Karlia
Låda för återvinning. Återstår att fästa lock, spackla bort ett par överflödiga borrhål, måla. Obehandlad trälåda för återvinning med klämmor i en verkstad i väntan på färdigställande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RmK_71 och 4 till
  • Laddar…
Reparerat spjälsäng som saknade beslag. Livet består inte inte enbart av laxstjärtar.
Hand som håller en tång som reparerar ett metallbeslag på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Microkatten
Testar att gera med stötlådan (shooting board). Med hjälp av en extra kloss skall det väl gå:

Verktyg och träbitar på en arbetsbänk demonstrerar användning av stötlådan och snett åsneöra för trägering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Ett åsneöra (donkey's ear) får fixa gering i andra dimensionen:

Träplanka fastklämd i stötlåda med extra kloss och snett åsneöra på en arbetsbänk med hål och röd penna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Fast jag behöver gera i båda dimensionerna samtidigt. Provar med en liten bit att kombinationsgera med ett snett åsneöra:

Hyvel på en stötlåda med snett åsneöra används för att kombinationsgera träbitar på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Gera bör man annars får man pröva igen. :thinking: Men det blev ju ganska bra till slut:

Trästycke med geringssnitt på arbetsbänk som del av snickeriprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
bulleribock och 5 till
  • Laddar…
Diskat stekpannan. Elektrisk borrmaskin med borsthuvud i en rengjord stekpanna på ett metallbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Använd stekpanna med brända matrester och diskborste siktar på renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
Sytråd genom brunt läder som demonstrerar sömnadsteknik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en brun filt eller tyg med quiltat mönster och synlig söm, antyder hantverksprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En gammal Singer symaskin på ett bord, tillsammans med trådrulle, tyg och sax, redo för sömnadsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller ihopvikta tygbitar med synliga sytrådar, antydan om ett sömnadsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Testar nyförvärvet... blir nog några coola grejer av detta.
 
  • Gilla
Alltgår och 4 till
  • Laddar…
Hennke85 Hennke85 skrev:
Diskat stekpannan.[bild]
[bild]
Nästa steg är väl att hetta upp pannan ordentligt med ca 1 cm vanligt fint salt för att suga ut härsket fett och sedan behandla med linfröolja?
 
mattiasp mattiasp skrev:
Nästa steg är väl att hetta upp pannan ordentligt med ca 1 cm vanligt fint salt för att suga ut härsket fett och sedan behandla med linfröolja?
Började med det och sedan ett par timmar i ugnen på full värme. Nu ligger den inoljad och gottar sig i ugnen igen. Får se om det bränner fast lika mycket sedan. Så ren som den är nu har den säkert inte varit på 70 år.
 
Gör inget surt i den, typ tomatsås.
 
Aha är det det som tar död på stekpannan. ??

//AA
 
Nä, det är noggrann rengöring som sabbar pannan. Ska bara diskas i hett vatten.
Surt (tomat) i gjutjärn ger ett järntillskott till maten, kan ge en del bismak.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Jag diskar mina gjutjärnsstekpannor, ibland med diskmedel, jag använder borste eller disksvamp, det rör inte beläggningen i mina pannor ett dugg. Det enda man behöver komma ihåg är att olja efter man diskat med diskmedel så det inte blir rost.

När jag steker använder jag endast stekspade i metall och jag skrapar i pannan som en dåre hela tiden, det gör ingenting, det bara bygger upp en härdigare och mera beständig beläggning som är mera effektiv. Allt som sitter dåligt försvinner, endast det som sitter bra lämnar, och metallens yta så blir också slätare av allt skrapande. Det är som en evolutionär approach till stekpannor, survival of the fittest.

Åratal av skrapande i mina pannor har gjort dom odödliga, tomaträtterna slipper inte genom beläggningen, diskmedlet rår inte på dom, jag äger inga teflonpannor för dom behövs inte, steker ägg och omeletter i dom utan problem.

Gjutjärnspannorna behöver inte behandlas varsamt och är man inte varsam så blir dom bara bättre med tiden.
 
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.