Byggahus.se
Jag har precis i dagarna fått ett nej från min granne om lov för att bygga garage. Garaget skall ligga 1500 mm från tomtgräns, vilket är det mått som anges i vår detaljplan för denna typen av byggnader.

Jag har förstått på tidigare inlägg att man kan driva detta till tingsrätt och kammarrätt och att detta tar lång tid. Vad jag däremot inte vet är vilka kostanader det föranleder för mig om jag väljer att stå på mig hela vägen. Någon som vet?

Och för det andra - vad tror ni? Kommer vi att få igenom detta?
 
Men om du bygger enl. detaljplanen, vad har då grannen med det hela att göra?

Det är väl bara att söka bygglov, och så länge planen och övriga bestämmelser följs så skall det gå igenom oavsett vad grannen säger. Sedan kan han överklaga, men det är inte till tingsrätten utan till länsrätten och kammarrätten. Där kostar det inget så länge du inte själv behöver fixa juridisk hjälp.

Däremot kan det ta en herrans tid, och då får man väl fundera över om man chansar och bygger ialla fall (vilket är tillåtet).
 
hempularen har helt rätt.

Kan i och för sig tillägga att efter kommunen kommer länsstyrelsen i instansordningen före länsrätten. Från länsrätten och till kammarrätten samt slutligen Regeringsrätten krävs det prövningstillstånd. Det lär grannen knappast få om åtgärden håller sig inom detaljplanens och PBL:s bestämmelser.

Lycka till! :) :) :)
 
Så du menar att om jag får ok av min stadsarkitekt så fixar det sig hela vägen (rätt att det var länsrätten - inte tigsrätten)? Men hur mycket tid behöver jag lägga ner på det hela? Ska man behöva skriva en massa brev och förklara sig hit o dit eller blir man bara inkallad? Kostar det alltså inget - inte ens om man förlorar?

Kan jag börja bygga direkt när jag fått bygglovet och kanske bli klar innan de hunnit överklaga?

Det var någon annan som i en annan tråd skrev att man måste uppfylla BÅDE detaljplanen OCH Plan&Byggnadslagen. Det gör jag väl inte eftersom ja inte förlägger bygnnaden 4,5 meter från grannen (som det väl står i PBL)?

Tacksam för hjälp om att reda ut begreppen etc!
 
Sakta i backarna....att man får bygglov av kommunen innebär inte med automatik att det fixar sig. Vore det så skulle ju alla överklaganden vara helt onödiga.

Så länge du håller dig till bestämmelserna i detaljplanen betr. bland annat avstånd och bygghöjd m m så har grannen liten möjlighet att stoppa ditt bygge. Bestämmelserna i PBL är allmänt hållna och avser mera sådana saker som byggnader och bebyggelse i stort. Med sunt bondförnuft så uppfyller man reglerna i PBL.

Det enda du behöver skriva är "Jag motsätter mig att grannens talan skall vinna bifall."

Nej, det kostar inget; inte ens om du förlorar.

Du får bygga omedelbart efter det att bygglovet meddelats och kungjorts på sedvanligt sätt.

I PBL står inget om avstånd till tomtgräns förutom i övergångsregeln till gamla byggnadsstadgan och från denna kan du ju bortse.

Lycka till!! :) :) :)
 
Härligt att höra (kunskap i massor). Jag skall först ta ett snack med grannen och försöka lirka lite (lite lägra takvinkel etc). Går det inte så blir det den hårda vägen...
 
KOW kanske inte förstår vad jag menar?! På forumet diskuteras aktuella frågeställningar inom bygg etc. Inte polisiära insatser från strukturfascister...

Skärp dig!
 
Liten detalj...

Garage får väl enligt de flesta detaljplaner ligga 1.5 meter från tomtgräns. 4.5 meter gäller för huvudbyggnader. Detta har vad jag vet med brandskydd att göra.

Berit
 
Det enda du behöver skriva är "Jag motsätter mig att grannens talan skall vinna bifall."
Rent teoretiskt ja, men du bör nog formulera dig lite bättre än så. Antagligen har grannen skrivit ett antal sidor med argument för varför du inte ska få bygga. Lägg ner ordentligt med tid på att titta på grannens argument och möt dem sakligt en efter en. Det bästa är om han kommer med en massa osakliga argument som du kan punktera grundligt. Rättvisan är inte blind för retorik.
Har du inte fått byggstopp kan du också fortsätta bygga på egen risk.

mvh
David
 
Vad skulle det vara för argument som grannen kan komma med? Det som stör grannen är att mitt garage täcker utsikten från deras köksfönster (vilket jag kan förstå). Utsikten består av att de tittar in i min trädgård med syrenberså ett tiotal meter bort. Det är alltså inte frågan om någon havsutsikt eller dylikt. När jag byggt garage kommer de att titta rakt in i mitt garagetak.

Är detta argument som ni tror blir viktiga vid bedömningen hos "rätten"? Vad kan det annars vara för argument som skulle gälla?
 
När du sedan kommit igenom ev överklagande och byggt ditt garage, så verkar väl det fina utrymmet mellan garage och tomtgräns perfekt för kompost och uppställning av skottkärran och annat bråte, så du slipper se det...
 
Ingen som kan ge mig exempel på vilken typ av argument som kommit upp från era grannar vid överklagande av byggnadslov (dvs när man kommit till "rätten")?

Bara så jag vet vad man har att vänta sig...
 
Totte_S
Jag skulle nog fokusera på framhålla mina egna rättigheter, och som David skriver, bemöt det som grannen tar upp med sakliga argument. Undvik att "värdera" grannens åsikter, tycker han att hans utsikt blir förstörd så blir den det, oavsett va du skriver. Så länge de endast kommer med subjektiva argument utan stöd i lag eller förordning tycker jag inte att du skall argumentera emot. Då blir säkert grannen bara mer triggad att gå vidare.
Jag jobbar med myndighetsutövning i andra frågor än byggärenden, och har en del erfarenhet av hur det brukar se ut i rättsprocesser mellan enskild och myndighet. Helt klart är att en partsinlaga som är kort, koncis och saklig utan en massa osakligt tyckande, och som dessutom kan peka på vilka rättigheter han eller hon har, alltid har en fördel i processen. Med andra ord, skriv till myndigheter på myndigheters vis, fast med dina egna ord.
 
Det finns en uppsjö med grunder och sakomständigheter i ett överklagande; både sakliga och osakliga. Uppfinningsrikedomen är hög. Jag tror dock inte att det är någon bra idé att dessa offentliggörs.

- En liknelse kan göras med att man skall aldrig berätta hur man flytt från fångenskapen hos fienden. Om man gör det kan man hindra andra att använda sig av samma lösning eftersom denna lösning förr eller senare sprider sig till fienden som då täpper till flyktvägen -.

Lycka till! :) :) :)
 
En liten fråga inom ämnet: vad händer om man bygger efter att bygglovet är klart, trots att grannen överklagat och grannen får rätt, måste man riva sitt nybygge då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.