Byggahus.se
hej upptäckte på vårat relativt nyköpta hus att det finns ett behov av att renovera tilluften ventilationen.
huset är byggt på 80 talet

tilluften i dag är 25mm plast rör som kommer ut 3 och 3 i taket runt om i huset. jag hittar inget information om vad detta är för plast rör, behöver kunna skarva dom.

kan jag använda vanlig pvc 25mm?
någon som vet något om detta sätt att bygga på?

från innertaket.
Tre äldre plastventilationsrör som sticker ut från ett innertak i ett hus från 80-talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


från fördelningslådan efter tilluftsfläkt. sitter då 17 st utgångar
. Beta perförerad plåt och flera 25mm plastventilationsrör som sticker ut, behöver skarvning och renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på fördelningslådan i ett ventilationssystem med flera 25mm hål i betongen där plast rör görs fast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har inte mekat med villor något större men därimot hyreshus, skolor och övrig vent i ett antal år. Men det var första gången som jag sett plaströr i vent sammanhang!
Verkligen hempulare.:thinking:
Kan inte gå några större mängder luft i dessa? Kommer ens det någon tilluft? och i såfall tjuter det i rören?
Vad kan orsaken vara att använda sig av avloppsrör?:thinking:
 
K kest skrev:
Har inte mekat med villor något större men därimot hyreshus, skolor och övrig vent i ett antal år. Men det var första gången som jag sett plaströr i vent sammanhang!
Verkligen hempulare.:thinking:
Kan inte gå några större mängder luft i dessa? Kommer ens det någon tilluft? och i såfall tjuter det i rören?
Vad kan orsaken vara att använda sig av avloppsrör?:thinking:
Det fanns många varianter av kanalisering i ftxet barndom. Det är inte länge sen minimastern och många ingjutna tilluftslådor bakom radiatorer anslöts med 60 mm rör. I många lägenheter på -70talet projekterades ofta garderobens frånluftskanal med 25-32 mm vp-rör.
 
E exerg skrev:
Det fanns många varianter av kanalisering i ftxet barndom. Det är inte länge sen minimastern och många ingjutna tilluftslådor bakom radiatorer anslöts med 60 mm rör. I många lägenheter på -70talet projekterades ofta garderobens frånluftskanal med 25-32 mm vp-rör.
tyvär går detta inte att rengöra. hade firma ute. för liten dimension och för många krökar. får plugga igen rören.
 
Det är ju el-rör (vp-rör) hur tror du elkillarna drar i sina eltrådar? Varför skulle det inte gå att rengöra? Bara för att en standardfirma inte vill ta tag i det kan du väl själv låna en dragfjäder av nån elkille och nån som sköter dammsugaren i andra änden. Den mesta skiten sitter på frånluftssidan där sällan plaströr användes och där fukt har applicerat damm, som inte fastnat i frånluftsdonet, på rörens insida. De flesta rengöringsfirmor trycker in sina roterande plastviskor som smetar ut större delen av föroreningarna efter rörväggarna vilket onekligen vidgar rörens area marginellt men största vinsten görs i deras plånbok. Den som är kapabel att rensa diskhons sil från potatisskal o annat bör ,om det är nödvändigt, kunna rensa ventilationssystemet.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Det minsta jag har dragit är 63:er men sällan mindre än 100 mm.
Inga problem att sota 25 mm. Dragtråd och borste till en panna, passa i gängan.
Men plast??? och 25 mm???
Det går 16 st 25:surprised:r på en 100 mm Det gör en del på flödes hastigheten. (Dim A i kvadrat div Dim B i Kvadrat) ((Formel för aria/aria) Pi o 4 strykna..
Det går att få flås i ett litet rör men med kraftigt tryck stiger även flödet samt effekten till motorn.
Tumregel:
Om man vill höja flödet 10%
Så stiger trycket ca 22%
Och elförbrukningen 33%
Se bara på dammsugaren, men vilket ljud...

Om man måste gå igenom något smalt går man över till rektangulärt (handbockat) så behåller man arian...
 
E exerg skrev:
Det är ju el-rör (vp-rör) hur tror du elkillarna drar i sina eltrådar? Varför skulle det inte gå att rengöra? Bara för att en standardfirma inte vill ta tag i det kan du väl själv låna en dragfjäder av nån elkille och nån som sköter dammsugaren i andra änden. Den mesta skiten sitter på frånluftssidan där sällan plaströr användes och där fukt har applicerat damm, som inte fastnat i frånluftsdonet, på rörens insida. De flesta rengöringsfirmor trycker in sina roterande plastviskor som smetar ut större delen av föroreningarna efter rörväggarna vilket onekligen vidgar rörens area marginellt men största vinsten görs i deras plånbok. Den som är kapabel att rensa diskhons sil från potatisskal o annat bör ,om det är nödvändigt, kunna rensa ventilationssystemet.
tyvär går det inte att komma in i rören. har blåst rent med en 5mm plast slang och kompressor men till och med den lilla dismetern tog det tvärstopp ca 10-1 meter in. på grund av skarvar och böjar. ägaren innan har också kört utan filter så är mycket skräp. har försökt få upp en kamera men kommer bsra in någon meter på vissa ställen och 5 cm på andra. skarvarna är inte släta utan ihopsatta så blir en kant.
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
Antar att du provat att köra från båda hållen (dvs både från fördelningslådorna och rummen)?

Ett alternativ du skulle kunna testa är att använda en avloppsrensare som kopplas till bormaskin/skruvdragare med en lite fjäder längst fram som är bra på att leta sig fram runt svåra krökar. Det finns mer avancerade varianter att hyra. Exempelvis: https://www.biltema.se/bygg/vvs/avloppsrensare/avloppsrensare-2000034458

1
 
Redigerat:
  • Gilla
kest
  • Laddar…
Om du lyckas rensa bort skiten rekommenderar jag att montera kanalfilter ("strutfilter") på alla frånluftsdonen:

Vit kanalfilter i form av en strut för montering i frånluftsdon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tre st 25 or skulle motsvara ca 43 mm.
Är det enplans? Ev försöka få dit 100 rör så man får ner kanaltryck och el effekt och upp flöde. Det låter som som en du har i princip en obefintlig vent. Lägga ned kraft på denna, kan du lika gärna vara utan vent. Det gick och bo i hus även förr, men det läckte lite här o där.
Borra in tilluft i fönster eller vägg om du ändå inte har FTX
 
har bestämt att sätta igen rören för tilluften och plocka bort fläckt. har fult fungerande frånluft såtar upp tillufts ventiler i vägg samt öppnar spaltventiler i fönster.
 
B
K kest skrev:
Tre st 25 or skulle motsvara ca 43 mm.
Är det enplans? Ev försöka få dit 100 rör så man får ner kanaltryck och el effekt och upp flöde. Det låter som som en du har i princip en obefintlig vent. Lägga ned kraft på denna, kan du lika gärna vara utan vent. Det gick och bo i hus även förr, men det läckte lite här o där.
Borra in tilluft i fönster eller vägg om du ändå inte har FTX

@kest Varför skulle det vara en så dålig idé med 16st mindre rör (paralellkopplade, 3 till varje rum) som motsvarar ett 100 rör? Allt bör ju vara liknande dimensionerat. Tex borde det vara helt onödigt med 100mm rör till varje tilluftsdon om man ändå tänkte köra frånluften (som dessutom ska dra ett högre flöde) i ett enda 100mm rör ut på tak.

Att plaströren dessutom inte flexar och har en väldigt låg ytråhet (0.0013 - 0.0015 mm) motsvarande stålrör (~0,2) bidrar även det till ett fint laminärt flöde.

Ett annat plus borde vara att man slipper en himla massa isoleringsarbete på tilluften, då man genom flera tunna rör borde kunna lägga rören under isoleringen på vinden och därmed komma undan den biten.

@Eric Lilja Strunta i att sätta igen rören, sätt in en Ftx istället. Dumt att göra huset mindre energieffektivt och börja dra in kalluft utifrån genom spaltventiler.. Dessutom är luften du drar in den vägen ofiltrerad och smutsig.
 
  • Gilla
exerg
  • Laddar…
B
Och är man rädd för oljud (höga lufthastighet) tror jag att man kan vara lugn också.
Uträkningen för ljudbrus pga. lufthastighet är följande...
10+50Log(m/s)+10Log(m^2) [dB]

Om vi tar Erics exempel på 18st dia 25mm rör och antar att huset är 100kvm (som enligt boverket ska förses med 35l/s luft = 0,035m^3/s) så får vi följande data:

Area tilluftsrör [m^2]: 18 x (0,0125^2 x 3,14) = 0,0088 m^2
Flödeshastighet [m/s]: 0,035/0,0088 = 4 m/s

Det ger gå ljudbrus på:
10 + 50Log(4) + 10Log (0,0088) = 20 dB.

Rent generellt kan man alltså bortse från ljud genererat från luftflöden i ventilationssystem. Man bör istället lägga fokus på fläkten om man har oljud i systemet (vilken iofs kan få jobba hårdare med högre tryckfall över ledningarna då de är tunnare, men till dessa finns det ju bra ljuddämpare som säljs).
 
100-röret torde inte vara det som skulle vara en nödvändig dimensionering särkilt när de vanligaste ventiltyperna har inloppshalsar som är betydligt mindre och att det efter injustering på många håll förekommer spaltöppningar på mindre än 4 mm även då donet är försett med styrsektionerare så även om detta kan tyckas vara ett olyckligt projekteringsförfarande så citeras bulanspatel: @Eric Lilja Strunta i att sätta igen rören, sätt in en Ftx istället. Dumt att göra huset mindre energieffektivt och börja dra in kalluft utifrån genom spaltventiler.. Dessutom är luften du drar in den vägen ofiltrerad och smutsig https://www.bauhaus.se/media/pdf/3266730A.pdf
 
  • Gilla
Boilerplate4U och 1 till
  • Laddar…
Att installera ett nytt ftx +kanalsystem kostar ju en slant.. förstår att spaltventiler lockar. Men ftx är ju det enda rätta :) Då har man koll på vart luften spottas in och energin återvinns.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.