Byggahus.se
B
Jag har äntligen fått den gamle centralen utbytt mot en ny. Men jag är lite osäker på en sak elektrikern gjorde men vågade inte fråga för att inte verka påstridig.

Matningen till garaget är kopplad genom en separat noll-plint som går till jordplinten. Är det helt rätt att göra så?

Alltså såhär:

Från Huvudcentralens PE-skena går det en gul/grön kabel med blå tejp in till en liten separat blå kopplingsskena, också i husets central, där garagets nolla och jord är sammankopplade. I garaget sitter det sedan innan en jordfelsbrytare.
 
B
Man kanske skulle kunna säga att garagets nolla och jord är kopplade in i husets jordplint fast genom en separat liten blå plint.
 
Det är rätt, under förutsättning att även faserna i matningen till garaget är kopplade före jordfelsbrytaren i huvudcentralen. Och så är det troligen, annars hade din jordfelsbrytare löst ut direkt även för en väldigt liten last i garaget. Det finns ett villkor till för att detta skall vara rätt. Att du har en kombinerad jord och neutralledare (PEN ledare) in till din central. Att din huvudcentral alltså inte matas med separat jord och neutral?

För OM jord och neutral vore seprarerade redan i inkommande matning till centralen, så får de under inga omständigheter kombineras igen efter den punkt där de separeras.
 
Det finns ju som du kanske läst i olika trådar en del formalia kring PEN som det verkar vara tänkt med den blåmärkta grön/gula ledaren. En sån ska då vara minst 10 mm2 och den lilla extra plinten inte blå men frågan är varför den kom dit öht fanns inte plats att ansluta på ordinarie skena denna matas från? Och är det matat fyrledare till centralen som är bytt annars som hempularen skriver felaktigt.

Och i garaget ska det inte sitta någon motsvarande plint utan PE till sin skena och N direkt till JFB inkommande sida.
 
  • Gilla
CarVal och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
Fördelen med den extra lilla blå plinten är väl att den kommer behövas senare om matningen görs om från TN-C till TN-S?
 
Ja, om vi pratar om matningen till centralen i huset.
Men matningen till garaget ska i så fall ta sin PE från PE-plinten och sin N från den blå extraplinten redan idag.
Och ledaren som byglar till en den blå plinten ska vara blå, en bygel som ska tas bort när centralen i huset blir matad med TN-S.
 
  • Gilla
Oldfart
  • Laddar…
B
Då har han gjort fel, som jag misstänkte. Jag kommer kontakta firman för att åtgärda det!

Såhär är det alltså:

Han delade upp PEN ledaren till en gul grön och en blå direkt efter servis ledningen. I min nya gruppcentral går alltså den blå ledaren direkt till jordfelsbrytaren och sen därifrån till nollplinten. Gulgrön direkt till jordplinten. So far so Good som jag förstår det. Men sen har han dragit en sladd (den jag skrev om) från jordplinten, till en liten blå kopplingsplint där han kopplat på blå och gul grön från matningen av garaget som också är 5 ledare. Det betyder ju att den där sladden mellan PE och en lilla kopplingsplinten är en PEN ledare? För mig blir det så ialafall. Dem lärda får gärna fylla i.

För mig så blir det rätt om garagets nolla och jord matning går till husets jord-skena.
 
tommib
Ligger både N och PE till garaget på den lilla blå plinten? Ja, då är det en PEN-plint liksom PE-plinten i centralen och ledaren till densamma.

Uppdelningen är väl inte helt elegant men den är ok.

Mest elegant hade varit att dela upp matningen direkt i en plint så att garaget får sin egen huvudledning och befintliga centralen får sin. Allt TN-S, inget kluddande.

Du har dock inte svarat på om garaget är avsäkrat i befintlig central och var matningen ligger i förhållande till JFB. Det är den viktiga frågan här.
 
Lite bilder hade inte skadat i sådana här lägen.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
B
tommib tommib skrev:
Ligger både N och PE till garaget på den lilla blå plinten? Ja, då är det en PEN-plint liksom PE-plinten i centralen och ledaren till densamma.

Uppdelningen är väl inte helt elegant men den är ok.

Mest elegant hade varit att dela upp matningen direkt i en plint så att garaget får sin egen huvudledning och befintliga centralen får sin. Allt TN-S, inget kluddande.

Du har dock inte svarat på om garaget är avsäkrat i befintlig central och var matningen ligger i förhållande till JFB. Det är den viktiga frågan här.
Sorry,

Garaget ligger direkt på huvudmatningen eftersom det är en 6 kvadrat gånger 5 ledningar.

Edit: Ja både garagets blåa ledning och gulgröna är kopplade på den lilla blåa plikten som alltså är kopplad till husets PE-skena med en gulgrön sladd med blå tejp.
 
B
Jag ska ta bilder imorgon när jag kan stänga av huvudströmmen. Vågar inte ta bort kåpan utan att slå av strömmen först.

Jag ska dock försöka förtydliga. PEN-ledaren delade han upp i elcentralen. Direkt efter servis ledningen. Där finns en plint där inkommande PEN-ledare kopplas på och sen kopplade han på en gulgrön och blå kabel på samma plint som går till husets gruppcentral. Den gulgröna går direkt till husets jordskena. Den blåa till jordfelsbrytaren IN och sen en blå från jordfelsbrytaren UT och till husets nollskena. Sen är garagets vidarematning direkt 3 faser kopplade på inkommande så inget annat emellan där. Men garagets nolla och jord går alltså in i den där lilla blå plinten som i sin tur är sammakopplad med husets jordplint med en gulgrön kabel med blå tejp.

Jag ska ringa de imorgon och be de komma åter och fixa felet, om något behöver fixas. Eftersom jag inte vet exakt än så väntar jag på ett lite mer exakt svar här.
 
B
Jag vill alltså ha det till att det blir mer rätt om han hade skippade den där blåa extraplinten och bara satte garagets nolla och jord direkt på husets jordplint. Borde ju bli mest rätt då? Och jordfelsbrytarna i huset respektive garaget parallellkopplade.
 
I mitt hus går jordkablarna till en kopplingsplint. Kopplingsplinten har en kabel som sedan går direkt ner till inkommande nolla utan att passera jordfelsbrytaren.
Nollkablarna går till en kopplingsplint där alla kablar sedan är kopplade till en kabel som går till jordfelsbrytaren. Från jordfelsbrytaren går sedan nollan till inkommande nollkabel.
Vilket innebär att om jordfelsbrytaren slår ifrån är det bara jordkabeln som är kopplade till företaget som levererar ström till mitt hus. De tre faserna och nollan är inte inkopplade till nätleverantören.
 
tommib
Ser inga problem med den kopplingen mer än att det kunde gjorts snyggare, men lägg gärna upp bilder. Det kan vara något jag/vi missar i din beskrivning.

Edit: Med Bobs koppling alltså...
 
B
Kör vi sista för inatt.

Såhär har han kopplat (förlåt för mina kassa ritningar):

Men jag vill få det till att tillverkaren (Schneider electronics) har avsatt den där blåa extra-plinten för att använda den som jag ritat upp i min ritning nr2. Dvs, dela upp nollan där till huset och till garaget. För mig känns det mest rätt så.
 
  • Handritad skiss över elinstallation med uppkoppling mellan hus och garage, markerat med L1, L2, L3, N, PE och en extra-plint.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad skiss av elanslutningar för hus och garage med beteckningar HB, JFB och plintar för nolla och PE-ledare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.