Byggahus.se
Nu är min krånglande Electrolux diskmaskin nedmonterad i sina beståndsdelar. Hittar ingen orsak till att maskinen, som funkat i 6-7 år, inte längre vill släppa ut vattnet efter disk. Kan/får/törs/bör man provköra pumpar och el-styrda ventiler, innan man monterar ihop skrället igen? Står inget på pumpmotorerna om vilken spänning de ska ha. Törs man testa med 220V direkt på pumpmotorn? Eller finns möjligen en transformator eller något motstånd dolda någonstans i maskinens innanmäte? I regel står spänning och annan adekvat information angivet på pumpmotorer och andra el-styrda mojänger. Min Electrolux är emellertid tillverkad i Kina, och där struntar man tydligen i slika petitesser. Tänkte köra alla e-manicker "i bänk" innan jag systematiskt återmonterar dem. Har hittills förgäves letat på nätet efter ett kopplingsschema för maskinen, som heter ESF2200DW. Hittade endast en svårläst sprängskiss, som inte går att förstora.
 
Sanolikheten är nog överhängande att det är 230v
Du kan ju resistansmäta och se om det kan stämma med värdet som andra pumpar har
En sån pump borde nog ligga runt 30w.
Vilket blir runt 1150ohm
 
Redigerat:
Tack Alexn72 för snabbt svar. Kan man räkna med att alla diskmaskinspumpar är av roterande typer? Har hört att även pulserande, rejält ljudisolerade, tömningspumpar kan förekomma. Allt är ju så förbålt inkapslat i min maskin att man inte kan kolla på annat sätt än genom att såga isär och därmed förstöra pumpenheten. Dessa eljest så trevliga, kompakta småmaskiner är allt annat än servicevänliga. Tro mig - fan så mycket knepigare att skruva isär och få ihop diskmaskinen än att göra detsamma med farfars gamla väggpendyl från förrförra seklet. Utveckling innebär alltför ofta mest inveckling.:)
 
A Alexn72 skrev:
Sanolikheten är nog överhängande att det är 230v
Du kan ju resistansmäta och se om det kan stämma med värdet som andra pumpar har
En sån pump borde nog ligga runt 30w.
Vilket blir runt 1150ohm
Hej igen Alexn72! Nu har jag fått tag på en mätare och försökt resistansmäta avloppspumpen. Heldöd! Ingen ström alls kryper igenom. Där har vi rimligtvis felet. Ny pump kostar närmare 600 spänn +frakt. Köper nog ny diskare och använder den gamla som reservdelsmaskin.:thinking:
 
Avloppspumparna är ju ofta byggda så man lätt kan ta isär dem och komma åt "pumphjulet". Brukar sitta en sorts skovelhjul. Men de jag har sett var varit konstruerade med en enda enkel spole till motorn. Så om du reistansmätt och fått att det är avbrott, så är motorn troligen bränd.

Men bara en kontrollfråga: Hur säker är du på att du ställt in multimetern korrekt? Har du kontrollmätt över något annat, så du kan se att den mäter rätt? Frågar pga att du skrev "fått tag på en mätare", jag tolkar att du är ovan vid att mäta sådant här?
 
H hempularen skrev:
Avloppspumparna är ju ofta byggda så man lätt kan ta isär dem och komma åt "pumphjulet". Brukar sitta en sorts skovelhjul. Men de jag har sett var varit konstruerade med en enda enkel spole till motorn. Så om du reistansmätt och fått att det är avbrott, så är motorn troligen bränd.

Men bara en kontrollfråga: Hur säker är du på att du ställt in multimetern korrekt? Har du kontrollmätt över något annat, så du kan se att den mäter rätt? Frågar pga att du skrev "fått tag på en mätare", jag tolkar att du är ovan vid att mäta sådant här?
Hej Hempularen och tack för svar. Jag är ingen van "instrumentalist", när det gäller användningen av mätapparater. Men nyss fick jag tydliga utslag, när jag ställde in mätaren på olika motståndsvärden. En glappande och korroderad fjäder i instrumentets batterihållare lurade mig till slutsatsen om avbrott i pumpspolen vid förra mätningen. Blir att söka felet någon annanstans. Felet kan finnas hos en kärvande magnetventil i kombination med lortproppar någonstädes. Kan således spara pumpenheten som reserv, ifall den passar i en nyare electroluxmaskin av liknande typ. En lokal vitvarubutiken trodde pumpen skulle passa även i en nyare diskmaskin av samma fabrikat. :D
 
H hans lindquist skrev:
Hej Hempularen och tack för svar. Jag är ingen van "instrumentalist", när det gäller användningen av mätapparater. Men nyss fick jag tydliga utslag, när jag ställde in mätaren på olika motståndsvärden. En glappande och korroderad fjäder i instrumentets batterihållare lurade mig till slutsatsen om avbrott i pumpspolen vid förra mätningen. Blir att söka felet någon annanstans. Felet kan finnas hos en kärvande magnetventil i kombination med lortproppar någonstädes. Kan således spara pumpenheten som reserv, ifall den passar i en nyare electroluxmaskin av liknande typ. En lokal vitvarubutiken trodde pumpen skulle passa även i en nyare diskmaskin av samma fabrikat. :D
H hempularen skrev:
Avloppspumparna är ju ofta byggda så man lätt kan ta isär dem och komma åt "pumphjulet". Brukar sitta en sorts skovelhjul. Men de jag har sett var varit konstruerade med en enda enkel spole till motorn. Så om du reistansmätt och fått att det är avbrott, så är motorn troligen bränd.

Men bara en kontrollfråga: Hur säker är du på att du ställt in multimetern korrekt? Har du kontrollmätt över något annat, så du kan se att den mäter rätt? Frågar pga att du skrev "fått tag på en mätare", jag tolkar att du är ovan vid att mäta sådant här?
 
Jo hallå Hempularen! Jag får väldigt skiftande resultat, när jag motståndsmäter avloppspumpen i min diskmaskin. Ibland reagerar inte mätaren alls. Ibland får jag utslag på samtliga motståndsvärden. Verkar vara glappkontakt inne i pumpenheten, som tyvärr inte går att öppna. Finns kanske någon inbyggd magnetventil, som glappar när jag knackar lite på pumpenheten och/eller skakar den. Går tyvärr inte att göra när maskinen är hopskruvad och igång på riktigt.:thinking:
 
Jag har stött på en tömningspump som var opålitlig. Den startade inte alltid när den fick spänning över sig. Men om den började snurra så fortsatte den. Om den startade eller inte tycktes bero på i vilket läge den stannade. Det var således inte avbrott i spolen. Den gången hade jag en annan diskmaskin att plocka delar ifrån. Maskinen jag ville laga var en Cylinda från 90-talet och donatormaskinen var en General electric från 60-talet. Pumpen passade i samma skruvhål.
 
A Avemo skrev:
Jag har stött på en tömningspump som var opålitlig. Den startade inte alltid när den fick spänning över sig. Men om den började snurra så fortsatte den. Om den startade eller inte tycktes bero på i vilket läge den stannade. Det var således inte avbrott i spolen. Den gången hade jag en annan diskmaskin att plocka delar ifrån. Maskinen jag ville laga var en Cylinda från 90-talet och donatormaskinen var en General electric från 60-talet. Pumpen passade i samma skruvhål.
Det är till att ha tur mellan varven. Grattis! Tyvärr verkar min krånglande Electrolux inte ha delar, som passar andra fabrikat - och vice versa! Återstår möjligheten att montera in en liten startmotor, som drar igång tömningspumpen, när denna råkat stanna i fel läge.:rofl:
 
Vad får du för värde?
 
2år brukar dessa Kina pumpar hålla.
Det behöver inte vara lindn ingen det är nog oftare magneten.
 
A Alexn72 skrev:
Vad får du för värde?
Jag nöjde mig med att konstatera om ström överhuvudtaget passerade genom pumpen. Tycks vara glappkontakt någonstans. Ibland reagerar mätaren inte alls. När jag sedan knackar på pumpen och/eller skakar den ger mätaren plötsligt utslag ibland. När diskmaskinen var i bruk, tömdes den ibland på vatten. Ibland inte alls. Tyvärr går det inte att komma åt själva pumpen utan att förstöra höljet, som den sitter inplastad i.
 
Ett alternativ kanske kan vara att sätta en ny pump i serie med den gamla.
 
A Alexn72 skrev:
Ett alternativ kanske kan vara att sätta en ny pump i serie med den gamla.
Intressant idé Alex72! Skulle nog funka fint på en större diskmaskin, men blir nog väldigt svårt att få in den i min lilla kompakta bänkmaskin.:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.